Mivel az új Octavia hatalmasra nőtt, kézenfekvő volt a Skodától, hogy egy újabb típust vezetett be, amely a középkategória felé kacsintgató Octavia és a kiskategóriás Fabia közé ékelődött be a kínálatban. A 4,5 méter hosszú Rapid idén mutatkozott be, megjelenése az Octaviát idézi, de a technikája a Fabiából származik, így a VW-konszern sokat emlegetett új generációs építőkészletét, a rugalmasan alakítható MQB platformot nem kapta meg. Ősszel már a második karosszériaváltozata is kijött a típusnak, aminek ha röviden akarnám összefoglalni a lényegét, akkor azt a következő egyenlettel lehetne megtenni: Rapid Spaceback = Rapid-18 cm. Persze a helyzet ennél egy kicsit bonyolultabb, mivel a Spaceback-et egy-két dizájnfogással megpróbálják fiatalosabb modellnek eladni, mint a konzervatív limuzinnak kinéző, de valójában szintén ötajtós, ferdehátú eredetit.
Persze a Spacebacken is látszik, hogy nem az extravaganciával próbál hódítani, egyenes vonalakkal és egyértelmű formákkal dolgoztak a formatervezők. Minden olyan részletet igyekeztek elkerülni, ami megoszthatná az embereket, így egy fájdalommentes látványt nyújtó, de kissé unalmas formájú autót alkottak, amin a legvagányabb részlet a fekete üvegből készült csomagtérajtó. Ezt azonban csak a feláras Style csomagban, a teljes méretű üvegtetővel együtt kapja meg a vevő, amit valószínűleg kevesen engedhetnek majd meg maguknak. Viszont a visszafogott forma előnye, hogy rejtőzködésre kiváló lesz, és valószínűleg sok év után sem tűnik majd elavulnak, ami még az értéktartásra is jó hatással lehet.
Technikailag nincs különbség a kétféle Rapid között, a B-oszlopig a karosszériák is megegyeznek, mindössze annyi történt, hogy a Spaceback esetében a hátsó túlnyúlást közel húsz centivel megkurtították, két kiegészítő kis ablakot tettek a C-oszlopba, és a csomagtérajtót meredekebbre tervezték. Így a Spaceback szinte pont akkora, mint a Volkswagen Golf: 4,9 centivel hosszabb, 0,7-tel magasabb, viszont 8,3-al keskenyebb, a tengelytávja pedig 3,5-tel kisebb. Egyéb területeken viszont nem érdemes összevetni a két autót, mert a kompakt autók etalonjának tekinthető Golf a helykínálatot leszámítva mindenben jóval többet nyújt, azonban azonos motorral és hasonló felszereltséggel a vételára is több mint egymillió forinttal magasabb.
A Rapid Spaceback inkább azoktól a kompaktoktól szeretne vevőket vadászni, amelyeknél nem az abszolút tudás, hanem a kedvező ár-érték arányon van a hangsúly. Az olaszországi sajtóbemutatón próbáltam faggatni a gyári szakértőket, hogy miket tekintenek vetélytársnak, és nagy nehezen a koreai típusokat, a Chevrolet Cruze-t, a Hyundai i30-at és a Kia Cee’det nyögték ki. Amikor megemlítettem, hogy ez a Rapid nagyjából akkora, mint a Golf, akkor azonnal megpróbálták egy instant agymosással elhitetni velem, hogy a testvérmárka legfontosabb típusa egyáltalán nem konkurense a Spacebacknek. Nyilvánvalóan beléjük verték az elutazás előtt a cég marketingesei, hogy a Golfot még megemlíteni sem lehet az új Rapid viszonylatában.
Egyébként a Skoda ugyanazt a trükköt játssza a Rapiddal, mint a Dacia a Logannal. Mivel olcsó autót kellett alkotniuk, túl sok technikai csemegét, vezetéstámogató rendszereket és egyéb nyalánkságokat nem tudtak beletenni, viszont a tágasságra nagy hangsúlyt fektettek. Könnyű megérteni, hogy miért: nagy utasteret alkotni viszonylag olcsó, hiszen csak egy jó hosszú tengelytávra van hosszá szükség. Ez a Rapid Spacebackre is igaz, a 2,6 méteres tengelytávnak hála hosszirányban irtózatosan tágas az utastere, talán a legnagyobb hely ebben van az összes alsó-középkategóriás típus közül, ha a fél számmal nagyobb Octaviát nem vesszük ide. Két 180 cm körüli felnőtt úgy tud egymás mögött ülni, hogy a hátul ülő előtt még egy arasznyi felesleges térdhely van, a kisautós rokonságot csak a viszonylagos keskenységben lehet tetten érni. Kompakt autós mércével nézve a 415 literes csomagtartó is kategória első lehetne (Golf: 380 l), ha a sima Rapid nem kínálna 550 litert. Viszont itt akár tetőig pakolható a csomagtartó a meredekebb hátsó ajtó miatt, ráadásul az alakja szabályos, és a pereme alacsonyan van, még azt is meg lehet bocsátani neki, hogy bővítéskor egy lépcső alakul ki a hátsó üléstámla tövénél.
Belül az Octaviára emlékeztet a Rapid (a háromküllős kormány például abból jött), viszont az nagy különbség, hogy azok a műszerfali anyagok, amelyek puhának néznek ki, az Octaviában tényleg azok, a Rapidban viszont kőkemények, de ez ebben az árkategóriában bőven elfogadható kompromisszum. A találékony csehek a szűkös fejlesztési büdzsé ellenére is megpróbáltak pár okos ötlettel növelni a kocsi használati értéket, ilyen például a tanksapka fedelébe tett jégkaparó, az első ajtózsebekben kialakított szemetes, az ülés alatti rekesz, vagy a pohártartóba integrált okostelefon tartó. Kompenzálandó a keskeny utasteret, vékony az ajtópanel, és ujjal be is lehet nyomni a felső részét, ami nem javítja a minőségérzetet, bár az összeszerelésre máshol nem lehet panasz. Kár, hogy a belső formák még annyi izgalmat sem okoznak, mint a külsők. Amikor ezt szóba hoztam a belső tér vacsoraasztalunkhoz ültetett spanyol tervezőjével, akkor a szokásos „időtálló dizájn” szöveget mondta el, ami nyilván igaz, de ettól még komor és fantáziátlan a műszerfal. Csak a fémből készült kilincsek és a rendelhető színes betétek oldják némileg a fagyos hangulatot, no meg a hatalmas, sok fényt beengedő üvegtető. Viszont ami fontos, rendben van: a vezetői helyzet tág határok közt állítható be, a kapcsolók működése egyértelmű, a nagy analóg órákat könnyű leolvasni, az egyszerű ülések kényelmesek és kanyarban is tartanak, és hagyományos kézifék tartja állva a kocsit.
Az 1,4-es, 122 lóerős csúcs benzinest leszámítva Fabia-örökség a viszonylag kis teljesítményű motorokból álló kínálat, de igazából nincs is szükség nagy erőre, mivel a Rapid alapváltozata csak 1055 kilót nyom. A legjobb választás a kocsihoz az 1,2-es TSI turbómotor valamelyik változata (85 és 105 lóerővel kínálják), a 75 lóerős szívó változat a kis nyomatékával (112 Nm) csak gyenge menetteljesítményeket biztosít. Mi az erősebb turbóst próbáltuk, ami kifejezetten dinamikusan mozgatta a könnyű Skodát, csak autópályán lehetett érezni, hogy a kis hengerűrtartalom miatt kezd kifogyni az erőből. Szívesen pörög fel, már-már sportos hangon szól, de normál használat mellett halk és takarékos, ráadásul a 175 Nm-es legnagyobb nyomatékát már 1550-nál leadja, ezért kevés váltással vezethető. Ez ugyan a szintén 105 lóerős 1,6-os dízelre is igaz, de az 1-1,5 literrel alacsonyabb fogyasztásért cserébe el kell viselni a kellemetlenebb motorhangot, a lágyabb motorfelfüggesztés miatt gázadáskor bólogató motort, a lassabb gázreakciókat, és a közel 600 ezer forinttal magasabb vételárat. Ráadásul a dízel Spaceback bő egy mázsával többet is nyom, ami az első tengelyére terhelődik, így jóval kevésbé agilis a mozgása, és kanyarban az orrát is hamarabb kezdi letolni az ívről.
Igaz, a benzinest is nehéz lenne élményautónak leírni, de a tisztességes kanyarsebességet biztosító, stabil futómű, a pontos váltó és a lelkes motor miatt mégsem rossz vezetni. Viszont a vélhetően sokat nyüstölt tesztautó fékpedálja elég puha volt, ami nem növelte a bizalmat, és a kormány áttételezése is lehetett volna direktebb. A Spaceback egyébként hidraulikus helyett elektromos szervokormányt és áthangolt futóművet kapott a normál Rapidhoz képest, de ezeket a változásokat ősztől a másik karosszériaváltozat is megkapja. Ez jó hír, mert a kormányzás jobbnak tűnt, és az egyszerű, csatolt lengőkaros hátsó futómű is kevésbé tűnt dobálósnak kis terhelés mellett az úthibákon. Igaz, a rugózási kényelmen még így is lehetne csiszolni, mert kis tempónál a csatornafedelek és a kátyúk ütéseit nehezen szűrte meg a futómű.
Az a legnagyobb baj a Rapid Spaceback-kel, hogy a megjelenésén kívül semmiféle előnye nincs a normál Rapidhoz képest, és a várhatóan az áruk is nagyon közel lesz egymáshoz, bár a pontos számokat még nem ismerjük. A Rapid alapára 3,23 millió forint, a legolcsóbb 86 lóerős turbós benzines 4,046 millió forintba, a 90 lóerős dízel 4,93 millió forintba kerül listaáron, de ebből a forgalmazó egy mostani akcióban akár egymillió forintot is elenged. Tehát főleg az ízlés dönt majd a kettő között, vagy az igény a nagyobb csomagtartóra. Viszont a többi modern kompakt autóval összehasonlítva szinte csak a helykínálat és a kedvező vételár szól a kétféle Rapid mellett, mivel a többi területen csupán átlagosan teljesítenek, ráaádsul az új olcsó szedánok, a Dacia Logan, a Peugeot 301 és a Citroen C-Élysée még náluk is kevesebbe kerülnek. Ennek ellenére tökéletesen érthető, ha egy család vagy egy taxis valamelyik Rapid mellett dönt majd, bár én a helyükben még spórolnék egy kicsit, és inkább Octavia kombit vennék, ami jóval komolyabb és összeszedettebb autó benyomását kelti.
Műszaki adatok – Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1197 cm3. Hengerek elrendezése/száma: S/4. Teljesítmény: 77 kW (105 LE)/5000. Nyomaték: 175 Nm/1550-4100. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Erőátvitel: elsőkerék-meghajtás. Fékrendszer: elöl hűtött tárcsa, hátul dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4304/1706/1459 mm. Tengelytáv: 2604 mm. Saját tömeg: 1095 kg. Össztömeg: 1630 kg. Csomagtartó térfogata: 415/1380 liter.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,2 mp. Végsebesség: 193 km/óra. ECE-átlagfogyasztás: 5,4 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,4 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 125 g/km.