Ami nekünk a Suzuki S-Cross, az az angoloknak a Qashqai, ugyanis a Nissan sunderlandi gyárában készül a Note-tal, Juke-kal és Leaffel egy soron. 2007-es megjelenése óta több mint kétmilliót adtak el belőle, aminek meglehetősen egyszerű oka van: a Nissan a konkurensek előtt egy orrhosszal ismerte fel, hogy sokan ülnének át egy szabadidőautóba, vagy legalábbis egy annak tűnő valamibe, de nem feltétlenül akkorába, mint egy felborított portásfülke. Megszületett tehát a leírhatatlan nevű Qashqai, ami nagyjából akkora, mint egy Golf, de jóval vagányabb csomagolást kapott egy hétköznapi családi autónál. Vették is, mint a cukrot, ami természetesen a konkurencia érdeklődését is felkeltette, és lett nagyon hamar Ford Kuga, VW Tiguan, Kia Sportage/Hyundai ix35, Mazda CX-5, Mitsubishi ASX és hát ugye végül az S-Cross is befutott.
A fenti listából is látszik, hogy a Nissannak most nagyobbat kellett gurítania, mint a 2007-ben, így azért már jobban érthető Qashqai-nak rendezett egyszereplős londoni show-műsor, ahol a maga Carlos Ghosn mutatta be. A Renault–Nissan-csoport első embere – az ilyenkor szokásos körítésen túl – mintegy mellékesen megjegyezte, hogy 2020-ig önmagukat vezető autókat szeretnének piacra dobni, ami azért elég belátható közelségben van.
Az új Qashqai ugyan még nem képes magát vezetni, de jelentősen megkönnyítheti a sofőrjének az életét egy sereg, vezetőt támogató rendszerrel. Ezt szerényen csak Aktív Biztonsági Pajzs csomagként emlegették a bemutatón, és olyan dolgokat kell alatta érteni, mint a frontális ütközést megelőző rendszer, fáradtságfigyelő, közúti jelzések felismerése, sávelhagyásjelzés, holttérfigyelés és automata távfénykapcsolás. Ezek ugyan egyike se forradalmi, de az tény, hogy eddig nem képezték a Qashqai repertoárjának részét, mint ahogyan a parkolóasszisztens, a LED-es fényszóró vagy az okostelefonokkal párosodni képes fedélzeti komputer sem.
Aki már látta a Frankfurti Autószalonon bemutatott X-Trailt, annak az új Qashqai formája nem okozhat szívszorító meglepetést, különösen elölről nagy a hasonlóság, hátul viszont valahogy becsúszott a képbe egy Ford Focus kombi hátsó lámpája. Az elődjénél 5 centivel hosszabb, de laposabb és szélesebb Qashqai egy teljesen új, a Renault-val közösen fejlesztett moduláris padlólemezre épül, amiről elég annyit tudni, hogy a Qashqai-on kívül hamarosan 11 Renault és 3 másik Nissan alá is ezt rakják majd, természetesen más-más méretben.
Az ilyesfajta bemutatókon általában addig mantrálják, hogy minőségi javulás történt az utastérben, amíg mindenki elhiszi, hogy tényleg megtáltosodott a beszállítók fröccsöntő gépe. Ez a blokk ugyan most is megvolt, de ezúttal tényleg érdemes volt végigkopogtatniuk a műanyagokat az erre érzékeny kollégáknak. Mivel elhoztak egy első generációs modellt is, tényleg tapintható volt a különbség, de nemcsak a műanyagok minősége, hanem a dizájn is óriásit fejlődött, nagyon kellemes formák és ergonómia fogadja az utasokat. Érdekes, hogy az autógyárak mostanában mennyire rákaptak a fényesre lakozott fekete műanyagra, mint belső díszítőelemre, pedig együtt élni vele kész rémálom. Az egy dolog, hogy erős napsütésben úgy szórja a fényt, mint egy diszkógömb, mindemellett minden porszem és ujjlenyomat meglátszik rajta.
A helykínálattal eddig se volt túl sok gond, most sincs, hátul még a napfénytető ellenére is bőséges a fejtér és a magasra rakott első üléseknek köszönhetően kényelmesen lehet terpeszkedni, mivel nem csak a lábfejünk fele fér be az ülés alá. A csomagtartó mérete 20 literrel, 439-re nőtt, amire látszólag nagyon büszkék voltak, és meg is említették a sajtóanyagban, hogy „ezzel a Qashqai még jobban megelőzi C szegmensbeli versenytársait, hiszen például a Ford Focus és a Volkswagen Golf is jóval kisebb csomagtérrel rendelkezik”. Arról viszont bölcsen hallgattak, hogy a tényleges konkurenciát jelentő modellek ezért többet tudnak. Amikor ezt megemlítettem az egyik nissanosnak, a szeme se rebbent, és arról kezdett mesélni, hogy sok esetben hiába a nagy csomagtartó, ha azt nem lehet ügyesen kihasználni. Mondandóját rögtön igazolta is, és elkezdett bűvészkedni az egyik kiállított autó hátuljában, ahol a dupla fenekű raktér és az immáron teljesen síkban ledönthető ülések jelentik az újdonságot, de olyan apróságok is belekerültek, mint az eldugható kapatartó, vagy a térelválasztóként is funkcionáló raktérpadló.
Kezdetben két benzines és két dízelmotor jelenti a választékot, amelyekhez hatsebességes kézi vagy egy teljesen új, Xtronic nevű, fokozatmentes automata váltó választható. Dízelfronton nincs nagy újdonság, továbbra is a 110 lovas – kicsit nyomatékosabbra vett - 1,5 literes dCi és az 1,6 literes, 130 lóerős, amúgy parádés motor közül kell eldönteni, hogy melyik lesz a befutó. A régi kétliteres benzinmotor elköszönt a Qashqai-tól, helyét két kisköbcentis turbómotor veszi át: egy 115 lóerős 1,2 literes és egy 150 lóerős 1,6 literes DIG-T nevű blokk, ez utóbbi viszont csak jövő nyarától lesz elérhető. Amúgy a Qashqai hazai forgalmazása november végén kezdődik, de ez csak előrendelést jelent, az első példányokat csak februárban tudják átvenni azok, akiket meggyőztek a fentiek.