"Ezek után alapos vizsgálat alá kell venni a meghibásodási statisztikákat is" - mondta a rangos német autóipari szakember a dpa hírügynökségnek. A közvélemény nagyra becsüli ezeket a teszteket és bízik azok eredményében. "Ha viszont a Sárga Angyal-díjjal csaltak, akkor nem lehet kizárni ezt a lehetőséget más területeken sem" - hangsúlyozta az egyetemi professzor. "Az ADAC-nál valami nagyon nincs rendben" - tette hozzá.
Az ügy előzménye, hogy az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) január 14-én a 2014-es "Gelber Engel", azaz Sárga Angyal díjat az ADAC Motorwelt olvasói között végzett felmérés eredménye alapján a "németek kedvenc autója" kategóriában a Volkswagen Golfnak adta.
Másnap a Süddeutsche Zeitung manipulációval vádolta meg a szervezetet, mivel állítása szerint a felmérésben a VW Golf mindössze 3409 szavazatot kapott, szemben az ADAC tavaly decemberi felmérésről készült egyik dokumentumban szereplő több mint 34 ezer szavazattal. Az ADAC visszautasította a vádat, számokat azonban nem hozott nyilvánosságra.
A Sárga Angyal-díjak január 16-i ünnepélyes átadóján Münchenben az ADAC igazgatója, Karl Obermair valótlanságnak nevezte a Süddeutsche Zeitung vádját. A szervezet a felmérés adatait ekkor sem hozta nyilvánosságra.
Január 18-án az ADAC szóvivője Michael Ramstetter, aki egyúttal a Motorwelt lap főszerkesztője is, az Euro am Sonntag lapnak adott interjúban közölte, hogy a jövőben a Sárga Angyal-felmérés eredményének értékelését külső szakértőkkel végeztetik majd el. Az ADAC azonben ekkor sem hozta nyilvánosságra a felmérés adatait.
Az ADAC a Süddeutsche Zeitung vádjainak megjelenése után azonnal vizsgálatot indított, majd vasárnap beismerte az adatok manipulálásának tényét. Michael Ramstetter személyes felelősséget vállalt az adatok "megszépítéséért" a németek kedvenc autója kategóriában, és lemondott az ADAC-nál betöltött minden hivataláról. Az ADAC vasárnapi közleménye szerint a Sárga Angyal-díj többi kategóriájánál nem volt manipuláció.