Bár tartósan 7 fokos hőmérséklet alatt érdemes mielőbb feltenni a téli gumikat, mindig az első havazás után rohanják meg az autósok a gumiszervizeket. Vajon fordítva is igaz ez, és a napsütötte télvégi napokon is sorban állnak? Karádi Gábor, a Hungarogumi területi vezetője szerint a nyári gumira váltás elnyújtottabb folyamat, bár ilyen enyhe időjárás mellett előre lehetne hozni. Most mégsem siet senki, mert élénken él a tavalyi március 15-i havazás emléke, amikor sokan napokra az M1-es autópályán rekedtek, mások pedig visszafordultak a szervizekbe feltetetni a téli gumikat.
Érdemes inkább tartósan 10 fok feletti hőmérsékletre időzíteni a cserét, a hosszú távú időjárás-előrejelzések mellett azt is figyelembe véve, hogy rendszeresen autózunk-e hidegebb éjjeli órákban. Külföldi utazás esetén jó tudni, hogy Szlovéniában március 15-ig, Csehországban és Svédországban pedig 31-ig kötelező a téli gumi. Olaszországban, Franciaországban és Svájcban táblákkal írhatják elő, Németországban, Ausztriában és Luxemburgban pedig időjárási viszonyokhoz kötik a használatát. Aki megszegi a szabályokat, akár több száz eurós bírságot is kaphat.
Amikor előkerül a garázsból vagy a pincéből a tavalyi nyári szett, tisztázni kell, hogy használható-e még, amit főleg a kopás mértéke dönt el. A jogszabályok legalább 1,6 mm-es profilmélységet írnak elő, de 3 mm-t javasolnak a gumisok, mert alatta esős időben drasztikusan romlik a tapadás. Házi felszerelésnél ügyelni kell a forgásirányra, a fordítva felszerelt abroncs V-barázdái nem kifelé vezetik, hanem a kerék közepe alá húzzák be a vizet. Az egyenletesebb kopás érdekében szezononként sokan megcserélik egy-egy oldalon az első és a hátsó gumit, túlságosan elnyűtt abroncsot azonban nem szabad hátra feltenni, mert kritikus helyzetben növeli a megpördülés kockázatát.
Kényes kérdés a gumi elöregedése. Újként legfeljebb kétéves gumit szabadna eladni, kettő-négy évesen azonban szakszerű tárolás esetén még teljes értékű, így olcsóbban érdemes lehet megvenni. Nyolc év körül van az élettartam, bár a gyengébb abroncsok ötévesen elkezdhetnek repedezni, a jók pedig még tízévesen is újszerűnek tűnnek - igaz, a kép csalóka, a megkeményedett, öreg futófelület tapadása lényegesen romlik. Fontos szempont, hogy az újként eladott gumikra legalább egy év garancia jár, amit több gyártó és forgalmazó meghatározott feltételekkel tovább bővíthet.
Nemcsak a műhelyek, hanem az apróhirdetési oldalak is rengeteg használt abroncsot kínálnak, több tíz- vagy százezer forintos spórolás ígéretével. Valóban ki lehet fogni újszerű darabokat (szélesebbre váltás vagy autócsere miatt), de a profilmélység mellett a félrekopásokra is ügyelni kell, ami rossz futómű beállításból adódhat. Vigyázni kell a kátyús becsípődések miatti anyaghiánnyal, a szálszakadás pedig kizáró tényező. Használt guminál különösen kell ügyelni a korra, ami a gumi oldalán feltüntetett négyjegyű DOT-számból derül ki. A 1207 jelzés például arról árulkodik, hogy a 12. héten készült a gumi, 2007-ben.
Vásárlásnál fő szempont a gumiabroncs méretjelzése, ami szintén a gumik oldalán található, például egy ilyen: 205/60, R16. Ebből kiderül a profilszélesség milliméterben (205), a futófelület-oldalmagasság arány (/60) és a keréktárcsa 16 colos mérete (R16), ezenkívül betűjelzések jelzik a terhelési és sebességindexet. Nyárra sokan választanak szélesebb abroncsokat a sportosabb optika és útfekvés miatt, a több számmal nagyobb mérethez azonban a felni cseréje is elengedhetetlen, az extrém tuning pedig a rugózás lerontása mellett a futómű alkatrészeit is gyorsabban elkoptatja.
Arra mindig ügyelni kell, hogy a kerék kerülete ne legyen 2-2,5 százalékkal nagyobb a gyárinál, mert nemcsak a kilométeróra csal ilyenkor, de megbolydulhat az elektronika is. Ritka gyári méretnél ugyanakkor spórolni is lehet, ha szétnézünk, milyen egy-két centiméterrel eltérő profilszélességű gumi megy fel az eredeti felnire, ilyenkor változatlan keréktárcsaméret mellett a perességgel lehet variálni. Az interneten sokféle váltóméret-kalulátor segít a tervezésben, a jobbak akkor is jeleznek, hogyha a választott abronccsal túl nagy mértékben nőne a kerék teljes kerülete. Fontos azonban megjegyezni, hogy lehetőleg maradjunk a gyári méretnél, mert különben beleköthetnek a biztosítók, és az új gumikra adott garanciát is nehezebben érvényesíthetjük, ha kiderül, hogy nem gyári méretet használtunk.
Nem mindenki foglalkozik vele, holott az új abroncsokra ragasztott matricákból fontos tulajdonságokat lehet kipuskázni vásárláskor. A 2012. november 1. óta kötelező uniós termékcímkén A-tól G-ig skálázva feltüntetik az üzemanyag-hatékonyságot és a tapadást nedves úton, a két szélső érték 0,65 liter fogyasztás- és 18 méter fékútkülönbséget jelent (80 km/h-ról lassítva). Egy harmadik ábrán a gördülési zajt írják ki dB-ben, és hanghullámábra jelzi, megfelel-e a 2016-ban életbelépő EU-s előírásoknak. A címke persze nem tér ki minden kritériumra, például kanyarban az oldalvezető képességre, inkább csak iránymutatásnak jó, és segít kiszűrni a bóvli abroncsokat.
Átfogó, részletes mérési eredményeket a gumitesztek adnak, amelyek közül az ADAC mérései a legrangosabbak, bár a szervezet hitelességét megtépázta a sárga angyalos szavazások éveken keresztül manipulált eredménye. Nem tudni, hogy összefügg-e a botránnyal, de az idén még nem publikált tesztet a német autóklub, tavaly mindenesetre arra a következtetésre jutott, hogy még a középkategóriás abroncsok tudása is nagyot nőtt. Ritkán, de nem időnként előfordulnak azért itthoni tesztek is. A Genertel és a Magyar Autóklub vizsgálata az olcsó kínai típusok, a Non Stop Gumi és a Használtautó.hu mérése pedig ez elöregedett abroncsok veszélyeit hozta ki konklúzióként.
Az egyik megkérdezett gumisműhely vezetői szerint a vevők egyre nagyobb hányada tudatosan vásárol, nem csak internetes kedvezményekkel, hanem a külföldi tesztek eredményeivel is tisztában vannak. Azt is jelzik ez eladási adatok, hogy nem kelendőek a négy évszakos gumik, ami nem csoda, hiszen hóban kevés a tapadásuk, melegben viszont hamarabb kopnak, ráadásul a kis szériák miatt drágák. A nagy elhasználódás ugyanakkor azokat is érinti, akik nem szedik le tavasszal a téli gumikat, ráadásul a túl lágy keverék növeli a fogyasztást, és a hőségben gyengén tapad.
Az ideihez hasonlóan enyhe tél mellett egyre több autósban felmerült, nem lenne-e érdemes egész évben nyári abroncsot használni. Egy általunk megkérdezett gumiforgalmazó is elmondta, vásárlóként maga is elgondolkodna a dolgon, azzal a kikötéssel, hogy az évi néhány havas vagy jeges napon garantáltan nem ül kormány mögé, hanem gyalogol. Nincs egyedül ezzel a véleményével, a Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint az autósok fele téli gumi nélkül jár. Ugyanakkor a szövetség és sok közlekedésbiztonsági szakember a téli gumi ajánlottá tétele mellett kardoskodik.
Pillanatnyilag csak a budapesti taxisoknak kötelező október 15. és március 15. között ilyen abroncsokat felszerelniük, de idén év elejétől egy KöHÉM-rendelet is megpróbálja a maga faramuci módján szabályozni a kérdést. Eszerint például a hópihe vagy az M+S jelzésű gumik számítanak téli alkalmasságúnak (közéjük tartoznak a négy évszakosak is), ezeket legalább 4 mm-es profilmélységgel lehet használni, és persze mindig az út- és időjárási viszonyoknak megfelelően felkészített járművel lehet útnak indulni. Kötelezővé tételről vagy szankcióról azonban egyelőre szó sincs, így a szabálynak csak akkor van értelme, ha egy balesetnél felelőst kell keresni - vagy nem akar fizetni a biztosító.