A Driver State Estimation (vezető állapotát megbecsülő) rendszer olyan, műszerfalba épített szenzorok adataira támaszkodik, amelyek a vezető szemmozgását és fejtartását vizsgálják. Ezek infravörös fénnyel világítják meg a vezetőt, aki ebből semmit sem vesz észre, mert ennek a fénynek a tartománya kívül esik az emberi szem által érzékelhető tartományon. A rendszer észreveszi, ha a vezető becsukja a szemét, és azt is tudja, hogy épp hová figyel.
A Volvo szerint ezek az adatok biztosíthatják, hogy az autó akkor is a sávjában maradjon, és akkor is megtartsa a követési távolságot, ha a vezető nem figyel eléggé az útra. Ha a vezető elbóbiskol, az autó megkísérli felébreszteni.
Ha az autó azt érzékeli, hogy a vezető nem figyel eléggé, a biztonsági vezetéstámogató rendszerek (pl. a fékasszisztens, a holttér-figyelő, a sávtartó automatika) hatékonyabban kezdenek működni, vagyis hamarabb avatkoznak be. A szemmozgásból a rendszer azt is tudja, hogy merre néz a vezető, vagyis, hogy melyik külső és belső lámpákat kell felkapcsolnia.
A rendszer - a biztonsági előnyök mellett - arra is használható, hogy az autó felismerje a vezetőjét, és automatikusan rá állítsa az ülést, a kormányt, a klímaberendezést és a különböző fedélzeti rendszereket.