Kalandor fazon, jó rálátás a forgalomra, biztonságérzet, tágas helykínálat – évek óta ezzel tarolnak az SUV-k, de a gyártók tudják, hogy még többet el lehetne adni belőlük, ha kevesebbet fogyasztanának, és könnyebben lehetne parkolni velük a zsúfolt nagyvárosokban. A megoldás tálcán kínálta magát: legyenek még kisebbek! Először távol-keleti gyártók próbálkoztak bonsai-crossoverekkel, de mint a Toyota Urban Cruiser példája mutatja, nem elég méretarányosan zsugorítani, sármos külsővel és jó áron kell piacra lépni. Úgy tűnik, erre most nagyon ráéreztek a francia gyártók, a Peugeot 2008 mellett a Renault is piacra dobott egy terepes beütésű kisautót, a Clio bevált műszaki alapjain.
Van, aki hörcsögalkatúnak tartja és irtózik tőle, de nem reprezentatív felmérésünk szerint az emberek többségének bizony bejön a Captur. Ehhez persze kellett, hogy franciásan kretén tanulmányautóból könnyen emészthető mini-crossoverré szelídüljön. Újkori Renault-ként ez is megkapta a csücsörítő hűtőmaszkot, legérdekesebb formai eleme az ajtók alján felfutó küszöbvonal, ami ügyesesen karcsúsítja a tömzsi testet, feltalálta a Renult a vizuális fűzőt. Több helyen krómdíszítések csillannak fel, míg a csúcsfelszereltséghez kétszínű fényezés és mozgalmas színvilágú beltér jár, felárért pedig vicces betétekkel, egyedi színekkel és matricákkal lehet megbolondítani.
Eszébe ne jusson valakinek off-roadozni indulni a Captur-rel, ehhez ugyanis nem csak a terepszögei hiányoznak, de az összkerékhajtása is. Így van ezzel sok vetélytársa is, 4x4-rendszert a nálunk kapható típusok közül csak az Opel Mokkához, a Skoda Yetihez, és a Mini Countrymanhez kínálnak, jó pénzért. A spanyol gyártású Renault-hoz a kipróbált 1,5-ös dízel illik legjobban, a háromhengeres benzines turbó kissé vérszegény, a négyhengereshez pedig kötelező kolonc a duplakuplungos váltó. Műszaki innovációk terén Captur ugyanazt tudja, mint a modern kisautók, van benne Eco-gomb, start-stop rendszer, kulcsnélküli bejutás és nagyképernyős, a magyar nyelvet törő R-Link navigáció. Hiányoznak a vezetéssegítő rendszerek, de ezek nélkül is ötcsillagos eredményt ért el törésteszten.
Puhának látszanak, de betonkemények a műanyagok és a kidolgozás is kissé lezser, de ezeket leszámítva csupa jót lehet elmondani a Captur utasteréről. Mindenekelőtt tágas, e téren a Peugeot 2008-at is lepipálja, ráadásul a sínen tologatható hátsó ülések és a két állásban rögzíthető csomagtérpadló miatt sokoldalúan variálható. Családi használatra remek választás lehet akár egy kompakt autó vagy kis egyterű helyett is, kerti székek helyett túl puha tömésű, de nagyméretű és kényelmes üléseket építettek be, lecipzározható huzattal. További geg a fiókként kihúzható kesztyűtartó, bár kinyitás előtt nem árt egyeztetni a mitfárerrel, hogy tegye el valahová a térdeit. Átgondoltabb részlet a könnyen kivehető kalaptartó és a pohártartó helyére pattintható tágas rekesz, a hátratolt paddal 377 literes csomagtartó pedig némi logisztikával egy nyaralás motyóit is elnyeli.
Tágasságával és praktikumával ez a Renault ügyesen viszi tovább az R4 és a Twingo hagyományait, de sajnos ugyanez a nem túl emlékezetes vezetési élményről is elmondható. Alapvetően ez sem érzi magát otthon a kanyargós utakon, túl élettelen az agyonszervózott kormány, nagy a dőlés, és radikálisan avatkozik be az ESP. Ugyanakkor következetesen komfortosra sem hangolták, sőt, az Intens csúcsfelszereltséghez járó 17 colos alufelniken és peres gumikon dobálva lép át az úthibákon. Megfelelő zajszigetelésével, takarékosságával és nyomatékosságával a dízelmotor billenti vissza a mérleg nyelvét, bár 90 lóerejével a Captur nem tartja rettegésben az autópályák belső sávját. Igaz, nem is erre, hanem inkább városi használatra tervezték, és arra meg is felel, hiszen fordulékony, jó belátható, pontos a váltója és kis helyen elfér.
Csúcsfelszereltséggel (automata klíma, fény-és esőérzékelő, tempomat, ködlámpa, bőrkormány, Renault kártya, navigáció) 5,15 millió forintba kerül a Captur, ami korrekt ajánlat. Fronthajtással, hasonló kivitelben a Peugeot 2008-at 5,7 (akciósan 5,4), a Mini Countrymant pedig 5,9 millióért adják, a dízelként 130 lóerőnél gyengébb motorral nem is gyártott Opel Mokka - Chevrolet Trax duó ára pedig alaphangon 6,8, illetve 6,1 millió forint. Egyelőre nem kapható nálunk a Ford brazil csodabogara, a pótkerekét kívül hordó EcoSport, nagyon is jelen van viszont egy házon belüli vetélytárs, az egyszerűbb kivitelű, de fél számmal nagyobb és összkerékhajtással is választható Dacia Duster, amely a bevált dCi-motor erősebbik változatával már 4,3 millió forintért elvihető. Ugyanezzel a motorral, de extravagáns karosszériával és Acenta felszereltséggel Nissan Juke 5,3 millió forintba kerül, aki viszont ilyenben goldolkodik, jobban jár, ha megvárja a ráncfelvarrás utáni modelleket - az eddiginél 103 literrel nagyobb csomagtartóval.
Műszaki adatok - Renault Captur 1.5 dCi