Óriási dolog volt, amikor sok-sok évvel ezelőtt a japán gyártók bevezették nálunk is a három évre vagy százezer kilométerre szóló garanciát, főleg azért, mert akkoriban a legtöbb márka egyéves jótállást vállalt. A 2004-es uniós csatlakozással egy csapásra javult a helyzet, mert a tagállamokban minden 2002. január 1. után forgalomba helyezett autóra legalább kétéves garanciát kellett vállalni, de ezzel csak még kuszább lett a kép: a gyártók ugyanis a saját jól felfogott érdekükben elkezdtek egymásra licitálni a garanciaidő hosszúságával kapcsolatban.
Ez lefordítva azt jelenti, hogy egy Kia nem feltétlenül megbízhatóbb egy Mercedesnél amiatt, hogy hétéves garanciával kínálják, míg a német modelleket csak néggyel. A hétéves garanciával azonban olyan vevőket is be lehet csábítani a szalonokba, akik egyébként talán máshol nézelődnének, így a Kiánál logikusan gondolhatják úgy, hogy a belőlük származó plusz bevétel esetleg ellensúlyozni tudja a nagyobb szervizkiadásokat. Főleg úgy, hogy a koreai gyártók nem is egy, hanem több minőségi szintet ugrottak az elmúlt években.
Ha egy márka eltűnik, a garancia marad
Hosszú felkészülési időt adott magának a General Motors a Chevrolet európai kivonulásával kapcsolatban, a márka értékesítése a tavalyi bejelentés után legkésőbb 2015 végén áll le a kontinensen. A kivonulás semmilyen hatással nem lesz a garanciális feltételekre, a másik GM-márkán, az Opelen keresztül minden szolgáltatást biztosít a gyártó, ahogy az alkatrészellátás is hosszú-hosszú évekig megmarad. A Saab 2011-es csődje után sem maradtak pácban a vásárlók, az importőr a két év vállalt garanciát teljesítette, a különböző alkatrészek pedig máig elérhetők az autókhoz, mert a Saabnál évekkel ezelőtt különvált az autó- és az alkatrészgyártás, utóbbi vállalatot pedig a márka csődje nem érintette.Az autóknak nem minden eleme garanciális, a teljes körű jótállás sem terjed ki mindenre. Jellemzően a főalkatrészeket értjük garanciális elemek alatt, a kopó-, forgó alkatrészekre jellegükből adódóan nem terjed ki a garancia. Kivételes esetek ezzel együtt előfordulhatnak, például ha egy kopóalkatrész az elvárhatónál és indokoltnál sokkal hamarabb tönkremegy, és ezzel komoly műszaki meghibásodást okoz, annak lehet következménye garanciális javítás. A hifire és az akkumulátorra általában korlátozott ideig érvényes a garancia, illetve a taxikra és az oktatójárművekre is külön feltételeket határoznak meg.
Szigorú feltételek
Senki ne gondolja, hogy a négy-, öt- vagy hétéves garanciákat ingyen osztogatják a gyártók, a garancia fenntartásának ugyanis számos komoly feltétele van. A garanciális autók karbantartását, rendszeres szervizelését 2010 óta független műhelyek is végezhetik, ezzel együtt régóta jellemző, hogy inkább a kötelező szervizeket márkaszervizben intéző autósok számíthatnak jóindulatra a garanciális ügyintézés során.
A független szervizeket játékba hozó előírást - a versenyjogi előírásokra tekintettel - az unió hozta, a szándék azonban hiába volt nemes, a gyártók pont a szigorú garanciális feltételekkel terelik saját márkaszervizeikbe a vásárlókat. Ha a garanciaidő alatt valaki egy független szervizben végezteti el a kötelező karbantartásokat, akkor egy esetleges garanciális igény érvényesítéséhez igazolnia kell a gyári minőségű alkatrészek, szerszámok és technológia alkalmazását: be kell mutatni a munkalapot, a szervizprogram által kiadott igazolást, amely felsorolja a kilométerhez és alvázszámhoz tartozó beavatkozásokat, végül a számlát. Ilyen feltételeknek csak nagyon kevés függelten szerviz felel meg, és amelyik igen, az rendszerint hasonló munkadíjjal dolgozik, mint egy gyári.
Érdemes fejben tartani azt is, hogy amennyiben a gyártó 15, 30 vagy 45 ezer kilométernél ír elő valamilyen kötelező karbantartást, azzal nem érdemes 16, 32 vagy 48 ezer kilométerig várni. A legkisebb késésnek is könnyen a garanciális javítás megtagadása lehet következménye. Kereskedői tapasztalatok szerint márkától függetlenül mindenki szívesen használja ki ezt a lehetőséget, a kötelező szervizeket így biztos, ami biztos alapon célszerű az előírtnál valamivel hamarabb elvégeztetni.
A flottaüzemeltetők szerint van olyan importőr, amely autónként minden beavatkozás összes körülményét is pontosan rögzíti egy későbbi garanciális elszámolásra felkészülve. És mindezt joggal, ugyanis legyen szó akár egyetlen gyári alkatrészről, amelyet nem a gyári hálózatból szereztek be, és máris ugorhat a garancia.
A Mercedes négy évig mindent
Az alap garancia ma már jellemzően csak kiindulási szintet jelent, az extralistán feltüntetett több vagy kevesebb pénzért a márkák a kiterjesztett garanciák felé próbálják terelni a vevőket. Ez nem is rossz stratégia, 150-200 ezer forintért akár vonzóbb is lehet plusz két év nyugalom, mint három kényelmi extra, a tapasztalatok szerint jól is futnak ezek a termékek. De vigyázat: a gyárin túl vállalt extragaranciát már nem lehet érvényesíteni, ha a gyári garanciaidő alatt bármilyen javítás a márkaszervizhálózaton kívül történt, még akkor sem, ha az a fent részletezett módon, a legnagyobb körültekintéssel végezték el.
Garancia kontra szavatosság
A garancia a jogi szaknyelvben jótállás, a kettő tulajdonképpen ugyanazt jelenti, a "garancia" a nemzetközi jelentés miatt honosodhatott meg a közhasználatban. A jótállást hibás teljesítés esetén érvényesíthetjük. Hibás a termék akkor, ha a jogszabályban vagy a szerződésben foglalt jellemzőknek a vásárláskor vagy a jótállás időtartama alatt nem felel meg, tehát a rejtett hiba is idetartozik. A fogyasztó választhat csere vagy javítás között, kivéve, ha már nem kapható cserepéldány, vagy a csere aránytalanul nagyobb költséget jelentene a javításhoz képest. A gyártó vagy forgalmazó csak akkor utasíthatja el a jótállási igényt, ha bizonyítani tudja a rendellenes használatból fakadó meghibásodást. A jótállás a javítás időtartamával meghosszabbodik. Ha sem a csere, sem a javítás nem lehetséges, akkor a fogyasztó árleszállítást vagy - elállás mellett - a vételár visszafizetését kérheti.A német márkák közül az Opel és a BMW alapból kétéves garanciát kínál, utóbbinál viszont számos kiterjesztett csomag közül lehet választani, amelyek sok esetben az anyagköltséget is tartalmazzák. A Mercedes-Benz bátrabb, minden Magyarországon eladott autóhoz adja az Integrált Szerviz Csomagot: ez négy évig vagy 120 ezer kilométerig az összes gyártó által előírt karbantartás díjtalan elvégzését tartalmazza, ezen felül az alap kétéves garanciát is további két év, de legfeljebb 120 ezer kilométeres futásteljesítményig igénybe vehető kiegészítő javítási garanciával toldja meg. A Mercedesnél külön érdekesség a harminc évre szóló, átrozsdásodás elleni garancia, de ez trükkös: eleve csak a belülről kifelé történő rozsdásodásokra érvényes, és maga az alapgarancia is csak két évre szól. Automatikusan újul meg minden márkaszervizben végzett karbantartás során, vagyis a 28., de még a hetedik évben is csak akkor érvényesíthető, ha addig kizárólag márkaszervizbe hordják az autót.
Az Audi a Volkswagen-konszern többi márkájához (Volkswagen, Skoda, Seat) hasonlóan 2+2 év általános garanciát kínál, a feltétele ennek is a márkaszerviz látogatása, illetve más szerviz esetén a számlák és egy nyilatkozat a gyári előírások betartásáról. Külföldön is érvényesíthető, de ott az ügyfél helyben fizet, majd itthon az importőr utólag téríti meg a költségeit. Külföldi garanciális javításra más márkáknál is van lehetőség, a feltételekről érdemes a kiszemelt gyártó(k)nál érdeklődni. A Ford két év alapgaranciát, és három év kiegészítő hajtáslánc-garanciát vállal, modelltől függően 100 vagy 150 ezer kilométeres futásteljesítmény-korlátozással.
Japánoknál három, franciáknál akár öt év
A japán márkák tartják a három év vagy 100 ezer kilométeres általános garanciát, a Toyota hibridjeinél ez öt év vagy 100 ezer kilométerre módosul. Választható kiterjesztett garancia mindegyik márkánál létezik, egyes modellekhez akciós jelleggel hosszabb garanciaidőt is kínálhatnak.
A francia márkáknál már megjelent az ötéves garancia: a Renault tavaly januártól minden új személy- és haszonjárműre kiterjesztette a százezer kilométeres korlátozással érvényes ötéves garanciát, amely az első két évben teljes körű, a harmadik évtől azonban kiterjesztett, de így is kiterjed az autó összes fő elemére.
A PSA márkái alapból kétéves, kilométer-korlátozás nélküli garanciát kínálnak, kivételek azonban akadnak: ilyen például az új Peugeot 308-as, amelyre a bevezető akció keretében ötéves garancia érvényes. Két év kilométer-korlátozás nélküli garancia érvényes a Fiat modelljeire.
Korea verhetetlen
A koreai márkák közül először a Kia robbantott a garanciával, amikor 2006-tól a cee'd-hez hét évre és százötvenezer kilométerre szóló teljes körű garanciát adott, amelyet 2010-ben az összes modelljére kiterjesztett. Ilyet azóta sem tud senki, és a sorban következő Hyundai is konszernen belüli márka: itt a Triple5 csomagban öt-öt év teljes körű, ráadásul kilométer-korlátozás nélküli garanciát, ingyenes asszisztenciát és évenkénti ingyenes átvizsgálást nyújtanak.
Márkától függetlenül a garanciaidő hossza mellett arra is ügyelni kell, hogy még az adásvételi szerződés aláírása előtt tájékozódjunk arról, hogy milyen tervezhető szervizköltségek várnak ránk a következő években. Bizonyos tételek kiugróan nagyok lehetnek, a több tíz- vagy esetenként százezres kiadást jelentő karbantartásokra pedig ugyanaz érvényes, mint az egyszerű olajcserére: elég egy kis késés, és lőttek a garanciának.