Jövőre lesz az ötvenedik évfordulója annak, hogy a Peugeot piacra dobta első kompakt kombiját, a Magas szőke férfi felemás cipőben filmből ismerős 204 Break-et. Azóta már lefutott öt generáció a 300-as sorozatból, de az egyterű és SUV divat kitörésekor sem mert volna nagyobb összegű fogadást tenni arra, hogy lesz mivel ünnepelni a kerek évfordulót. Aztán a kombik mégsem akartak kihalni, sőt, a kompakt kategóriában máig tarják 11 százalékos piaci részesedésüket. Ennek egyszerű oka van: sok (nagy arányban céges) vevő ragaszkodik a klasszikus autóformához és a mély üléspozícióhoz.
Szép reményekkel indul hát az új SW pályafutása, annál is inkább, mert a házon belüli vetélytárs Citroën már rég kiszállt a kombigyártásból, az alapjául szolgáló ötajtós 308-as pedig bezsebelte az Év autója címet, és máris 80 ezer megrendelésnél jár. Fű alatt a PSA-konszern is kifejlesztette a maga moduláris padlólemezét, így a családi változatnál már nem csak a puttonyt hosszabbították meg, hanem egészséges 11 centivel a tengelytávot is. Ez pedig jót tett az arányoknak: míg a vicsorgó hűtőmaszkos előző 308 SW egy hosszúkás zsemlére hasonlított, az új már inkább egy baguette.
A csinos, hátulnézetből picit audis beütésű karosszéria hosszas dekázás eredményeként 140 kilóval könnyebb lett, de aki papírvékony lemezeket vizionálna, megnyugtatjuk, hogy ötcsillagos eredményt ért el a törésteszten. Minőség terén eleve hatalmasat fejlődött az új 308-as, de a francia kreativitás csak a belső kialakításon köszön vissza: apró kormánykereket kapott, az elegáns tipográfiájú műszeregység pedig a felső karima felett, a szélvédő tövéből néz farkasszemet a vezetővel. A középkonzolról letakarították szinte az összes gombot, helyette a magasabb felszereltségnél egy 9,7 colos érintőképrenyőről lehet vezérelni mindent - sajnos a komplikált fűtést-szellőzést is beleértve.
Elől nem tartogat semmi újdonságot a SW az ötajtósokhoz képest, a hátsó üléssorban azonban itt kényelmesebben el lehet férni. Ám hiába vártuk, a csoda elmaradt, a 33 centis hossznövekedésből mindössze 3-at sikerült a lábtér növelésére fordítani, ráadásul az üléstámla is kissé meredek szögben áll. Szerencsére így is szellős az utastér, különösen a hatalmas üvegtetővel, igaz, cserébe elvész egy-két centi a fejtérből. Lehajtható kisasztalt, csempészrekeszt és más huncutságot hiába is keresnénk az SW-ben, rendelhető bele viszont 220 voltos csatlakozó, és ami a legfontosabb: a magasabb tetővonal miatt feljebb került a hátsó ülés, így nem kell nyakig felhúzott térddel gubbasztani.
A sajtóbemutatón nem győzték hangsúlyozni, hogy a kategória legtágasabb csomagtartóját sikerült kialakítani, és az alaphelyzetben 610 liter valóban impozáns, még úgy is, hogy ebbe beleszámolták a padló alatti rekeszeket is. A Golf kombi tudománya megáll 605 liternél, az Astra, a Focus, a Mégane pedig a kanyarban sincs - igaz, a 624 literes Honda Civic Tourer kifelejtődött a felsorolásból. Praktikum terén is jól áll a Peugeot, hiszen a háttámla egyetlen kar meghúzására, az ülőlapot maga alá süllyesztve ledől, ilyenkor 1660 literes gardrób áll elő. Használaton kívül a rolót egy rekeszben lehet rögzíteni, a kisebb holmikat pedig hálóval vagy sínes térelválasztóval tudjuk féken tartani.
Taktikusan a Peugeot nem lőtte el minden puskaporát az ötajtós 308 bemutatóján, tartogatott néhány műszaki újdonságot az SW színre lépésére is. Ezek közül a kisebbik horderejű a kormányt szellemkézként pörgető parkolóasszisztens bevezetése, amely a vezetéssegítő rendszerek hosszú sorát (adaptív tempomat, holttérfigyelő, vészfékező rendszer stb.) egészíti ki. A nagy durranás nem más, mint a vadonatúj, PureTech fantázanévre hallgató háromhengeres turbómotor megjelenése, amely szerény 1,2 literes lökettérfogatból 130 lóerőt présel ki (nyár végétől 110 lóerővel is lesz).
A jól használható ezer köbcentis Ford Focus megjelenése óta tudjuk, óvatosan kell bánni az előítéletekkel, és a 308 SW is kitesz magáért: a kis motor agilisan mozgatja a testes kombit, és szinte alapjárattól húz. Maximális nyomatéka (230 Nm) már 1750/perces fordulatnál hadrendbe áll, így korai felkapcsolások mellett is lendületesen lehet vele autózni. Az orgánuma sem zavaró, csak akkor, ha benyomjuk a Sport gombot, hogy a Maruti-hang felerősítve szűrődjön be az utastérbe. Ilyenkor a gázreakció is élénkebbre vált, csökken a kormány rásegítése és vörös fényben úszik a műszeregység, de a turbós benzinmotorokhoz illően lepadlózva a szerény fogyasztásnak is búcsút lehet mondani.
Anélkül, hogy többlengőkaros hátsó futóművet vagy adaptív gátlókat kapott volna, forszírozott tempónál is könnyed és kezes a 308 SW, nem igaz rá a lágyan rugózó francia autók régi kliséje, viszont kényelmetlennek sem lehet mondani, még 18 colos alufelnikkel is csak a durva keresztbordákon üt fel. Nem véletlen ugyanakkor, hogy míg benzinmotorból összesen két darab alkotja a kínálatot (van egy 1,6-os, négyhengeres turbó is), addig dízelből már a forgalmazás kezdetén hatfélét lehet választani - a kombizáshoz a gázolajos blokkok illenek igazán.
A 92-150 lóerőig terjedő HDI-palettán négy motor nitrogénoxid-katalizátort és AdBlue tartályt kapott, így már most teljesítik az Euro-6 normát. Mint próbakörünkön kiderült, az öko-blokkok kicsit nyersebb járásúak a régi dízeleknél (ez különösen igaz a kétliteresre), ugyanakkor jól húznak és jelképes étvágyúak. Arany középútnak a 120 lóerős változat tűnik, hiszen ehhez már hatsebességes váltó jár, de még nem vészesen drága, és szabvány szerint alig 3,2 liter gázolajat kér 100 kilométeren - még ha a másfélszerese is igaz a valóságban, már jól járunk. Külön öröm, hogy a teljes modellkínálatból eltűnt a béna robotizált váltó, a helyét egy hatfokozatú Aisin automata vette át.
Egyelőre nem szívesen beszélnek róla a gyáriak, de téli teszteken készített kémfotók tanúsága szerint a kombiból is készül sportos kivitel 200 lóerővel, optikai kiegészítőkkel és ültetett futóművel. Az SW GTI legkorábban idén év végén jelenhet meg, a többi változat viszont már június elején a magyar szalonokba kerül. Mint az importőrtől megtudtuk, a felár az előző generációs 308-as kombikéhoz hasonló lesz, és jó eséllyel itt is megjelennek az ötajtósok bevezető akciói.