Megismétlődhet az 2011-es, első magyarországi WTCC futamon látott káosz, amikor a hirtelen jött zivatar miatt roncsderbivé vált a túraautó világbajnokság második futama. Idén ugyanis ismét heves záporokat, zivatarokat jósolnak a meteorológusok a hétvégére. A csütörtöki hivatalos sajtótájékoztatón az időjárás nem került szóba, a megjelent versenyzők inkább arról beszéltek, hogy kedvelik a Hungaroringet, mert fantasztikus a hangulatot szoktak teremteni a szurkolók, ami nem csoda, mert a teljes WTCC szezonban általában nálunk van a legtöbb helyszíni néző.
Az egykori Forma-1-es versenyző, jelenleg a gyári Honda csapatnál vezető Tiago Monteiro elárulta, hogy a magyar szurkolói még a repülőtérre is kimentek, hogy köszöntsék, amihez egyáltalán nincs hozzászokva. Yvan Müller, a sokszoros WTCC világbajnok is a remek atmoszférát emelte ki, amikor a Hungaroringről beszélt, egy újságírói kérdésre pedig kijelentette, hogy Michelisz Norbit nagyon kemény ellenfélnek tartja a pályán. A vb-pontversenyt vezető argentin José Maria López elárulta, hogy pályafutása korábbi szakaszában, az Forma-3000-es és a Formula Renault-s mezőnnyel már versenyzett a Hungaroringen, de túraautóval ez lesz számára az első alkalom. A kilencszeres rali világbajnok, a túraautózásra idén átváltott Sebastian Loeb is járt már egy Forma-3000-es tesztelésen Mogyoródon, de versenyezni most fog először itt. "Azt hallottam, hogy fantasztikus a közönség, sokan szoktak kimenni a pályára" - mondta a Citroën nagyköveteként is alkalmazott versenyzőlegenda.
Természetesen a nézők nagy része a külföldi világsztárokon kívül főleg kívül Michelisz Norbert miatt megy majd ki a Hungaroringre, a Zengő Motorsport versenyzője már megszokhatta, hogy több tízezer rajongó szurkol neki a mogyoródi pályán. A jelenleg a vb-pontverseny kilencedik helyén álló mohácsi versenyző a sajtótájékoztatón bevallotta, hogy idén nem tartozik a favoritok közé, mivel "a Citroën nagy elánnal és jó versenyzőkkel érkezett", de megígérte, mindent megtesz a jó szereplésért. Szerinte a második futamban jó időmérő-taktikával és egy kis szerencsével reális cél lehet az első három közé kerülés, sőt, kedvező esetben akár a futamgyőzelem is összejöhet.
A legnépszerűbb magyar autóversenyző a sajtótájékoztató után interjút adott az Origónak.
A hétvégén változást hozhat az erőviszonyokban, hogy az eddig négyből négy versenyt nyert Citroën versenyautók a kiegyenlített küzdelmet támogató szabályrendszer miatt 60 kilogrammal nehezebbek lesznek a többi autónál. Ez mennyire veti majd vissza őket?
A 60 kilógramm a számítások szerint fél másodpercet ront a köridőn. Igazából nem a Citroënek kapnak büntetősúlyt, hanem minden más autó lesz ennyivel könnyebb náluk.
A súlykülönbséget figyelmen kívül hagyva is van esély arra, hogy ezúttal kisebb lesz a lemaradásotok a Citroëntől, mint az elmúlt két versenyhétvégén?
Nagyon nehéz fejleszteni, mert gyors ütemben követik egymást a versenyek. Éppen ezért a nyári szünet előtt nem számítok hatalmas lépésekre, ezért addig minden azon fog múlni, hogy az egyes pályák hogyan fekszenek az autónknak. Az első három hétvége (Marokkó, Franciaország, Magyarország) közül egyértelmű, hogy a Hungaroringen lehet a legtöbb esélyünk a pálya vonalvezetési miatt, és ehhez hozzá jön a már említett súlyelőny. Meg kell várni a nyári szünetet ahhoz, hogy az autó komolyabb fejlesztéseket kapjon, a gyárnak, és nekünk is időre van szükségünk.
Az időmérőn a 10. helyre fogsz hajtani, vagy a lehető legjobb eredményt akarod majd elérni? (a Q2-ben a legjobb 10 versenyző fordított sorrendje adja a vasárnapi második futam rajtsorrendjét)
Ezt attól tesszük függővé, hogy mennyire leszek lemaradva a szabadedzéseken. Ha csak pár tized lesz a hátrányom, akkor valószínűleg nem fogok taktikázni, ha viszont úgy fogom érezni, hogy nincs esély harcolni a Citroënekkel, akkor valószínűleg a 8.-10. hely elérése lesz a cél.
Milyen taktikát alkalmazol majd a vasárnap? Várható, hogy a szokottnál is jobban vigyázol majd az autóra az első versenyen, hogy egyben maradjon a jobb esélyekkel kecsegtető második versenyre?
Minden a taktikától függ. Ha úgy alakul majd, hogy a második futamon komoly esélyem lesz dobogóra állni, akkor természetesen meg kell majd választani a kockázatvállalás megfelelő mértékét. Azonban el kell mondanom, hogy a magyar versenyhétvége nem arról szokott nekem szólni, hogy bármelyik futamon is visszafogom magam, ez látható az előző évekből is. Ha az első futamon nem tudok az első két sor valamelyikéből rajtolni, akkor is mindent bele fogok adni.
Örülnél, ha esne a versenyen?
Nagyon sokan kérdezték ezt, örülnék is meg nem is. Hiába versenyeztem sokat a Hungaroringen, nagyon ritkán volt nedves a pálya aszfaltja, úgyhogy nincs sokkal több információm a nedves körülményekről ezen a pályán, mint az ellenfeleknek. Ettől függetlenül szeretek esőben versenyezni, nekünk szinte mindegy, hogy lesz-e csapadék.
A franciaországi futamon milyen volt az új autót esőben vezetni?
Nehéz volt, mivel az idei autó sokkal kifinomultabb, mint az előzők voltak, sokkal összetettebb a beállítása. Az első esős verseny nehéz volt, a futam második felében nem úgy viselkedett az autó, ahogy szerettük volna, de ebben semmi rendkívüli nincs, mivel a teszten nem volt lehetőségünk ilyen körülmények között menni. Esőben rengeteg paramétert kell megváltoztatni a guminyomástól kezdve a futómű beállításáig, hogy minden tökéletesen működjön. Azonban a Franciaországban szerezett tapasztalatok miatt úgy érzem, a Hungaroringen sokkal jobbak lehetünk, ha esetleg esne az eső.
Korábban említetted, hogy az idei, nagyobb leszorítóerővel rendelkező autókat elsősorban a gyors kanyarokban kell másként vezetni, mint a tavalyiakat. Kifejtenéd ezt bővebben?
A pilótának át kell állítani az agyát, mivel arányaiban ezekben a kanyarokban gyorsultak a legtöbbet az idei autók a tavalyiakhoz képest. Egyszerűen el kell hinni, hogy annyival is befordul majd a kocsi, amennyivel tavaly még nem lehetett ugyanazt a kanyart bevenni. Én mindig olyan túraautókkal versenyeztem, amelyeken szinte semmi leszorítóerő sem volt, úgyhogy ez új volt számomra, de Franciaországban már úgy éreztem, hogy hozzászoktam az új helyzethez.
Milyen köridővel lehet majd elhódítani a pole pozíciót? Tudjuk, hogy tavaly Muller 1:53,426-os köre volt a legjobb az időmérőn.
1:50-es köridőkre számítok, esetleg kicsivel ennél jobb is lehet.
Michelisznél is több esélye van idén a hazai pályás győzelemre a Hungaroringen Kiss Pál Tamásnak, aki a WTCC betétfutamaként megrendezett Auto GP sorozatban indul. Ebben egyforma együléses forma autók versenyeznek, amelyek tempója megközelíti a GP2-es és a World Series by Renault 3.5-ös autókét, mivel a 615 kilogrammos tömeghez 550 lóerős teljesítmény társul. Kiss Pál Tamás a Zele Racing autójával idén az eddigi négy futamból egyszer kisesett, egyszer 3. helyen, egyszer 2. helyen végzett, az első francia futamot pedig fölényesen megnyerte.
A magyar versenyző jelenleg a 3. a pontversenyben Kimiya Sato és Marcus Pommer mögött. Az első versenyt szombaton délelőtt, a másodikat vasárnap délután rendezik. A hétvége legjobb versenyzője 20 ezer eurós pénzdíjban részesül. Érdekesség, hogy az Auto GP azon kevés formula autós sorozat közé tartozik, ahol egy pilótanő, Michaela Cerruti is van a mezőnyben.
Jegyárak, program
Idén a belépő 3900 forintba kerül (14 alatt felnőtt kísérővel ingyenes), a jegy szombatra és vasárnapra is érvényes. Szokás szerint van lehetőség a paddock belépővel kiegészíteni a normál jegyet (a paddock belépő önmagában nem jogosít fel belépésre), ami pénteken és szombaton 3500, vasárnap 3900 forintba kerül. A három napos paddock bérletért 9900 forintot kérnek. A jegyeket a MOL benzinkútjain, az Ostermann F1 Kft-nél, és a helyszínen is az 1-es, 8-as, 7-es kapuknál lehet megvenni. A kapuknál lévő kasszáknál elfogadják a Sodexo, Edenred és az Erzsébet utalványok meghatározott fajtáit is.