Közlekedésbiztonsági szempontból nem valami bíztató mérleggel indult 2014: az első négy hónapban 4254 személysérüléses baleset történt, ami hét év után újra növekedést jelent, és összesen 172 halálos áldozatot követelt. Továbbra is a gyorshajtás és az elsőbbség meg nem adása okozza a legtöbb karambolt, de tíz év oszlopdiagramjait összehasonlítva idén feltűnően nagy a megmagyarázhatatlan esetek aránya (549 "járművezető egyéb hibája", 342 "egyéb ok"). Sajnos továbbra sem különít el a rendőrség külön kategóriát a figyelmetlenségnek, de az biztos, hogy nemcsak a fenti két kategóriához, hanem sokszor a sebességtúllépésekhez sorolják, még ha közvetlenül nem is az idézte elő a karambolt, igaz, a melléktevékenységet utólag a vétkes sofőrök nemegyszer igyekeznek letagadni.
Átfogó képet kaphatunk a helyzetről, ha egy városi buszból lenézünk az autók utasterébe, és néhány percen át megfigyeljük, ki mivel foglalatoskodik a vezetés mellett - vagy helyette. Ebben a témában már számtalan nemzetközi felmérés született elgondolkodtató eredményekkel, most induljunk ki a Genertel biztosító magyarországi adataiból. A 2012-es kutatás szerint a sofőrök közel fele azért szokott figyelmetlen lenni, mert tárgyakat keresgél az autóban, ezen kívül a kihangosító nélküli mobilozással, és evéssel vagy ivással foglalatoskodnak a legtöbben. Átlagosan százból négy vezető nyilatkozott úgy, hogy élt már szexuális életet menet közben, kettő pedig el is aludt.
Idei felmérésében kifejezetten az elektronikus eszközök használatára kérdezett rá a Genertel, és a válaszadók 46 százaléka úgy nyilatkozott, hogy az autóhifi terelte már el a figyelmét a vezetésről, 21 százalékkal pedig ez rendszeresen előfordul. Ezen kívül telefonálással (22 százalék), a navigáció címbeállításával (18 százalék) és SMS vagy e-mail írással-olvasással (12 százalék) foglalkoznak a legtöbben, holott utóbbiak hosszú időre elvonják a tekintetet az útról. Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója szerint a figyelmetlenségnél legtöbbször az utolérés és a sávelhagyás okoz balesetet, de veszélyes helyzetet teremthet a sebesség ingadozása és az indexelés elmulasztása is. Különösen súlyos következményekkel járhat, ha az autós emiatt nem vesz észre egy kerékpárost vagy gyalogost.
Arról, hogy ezek miként függnek össze a balesetek számával, Sipos Tibor, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos munkatársa számolt be külföldi tanulmányokon keresztül. Általánosságban a vezetés közbeni telefonálás négyszeres baleseti kockázattal társul, míg a figyelemelterelés miatti karambolok 5-11,4 százaléka a hifirendszer használatával, 1,7-4,2 százaléka evéssel és ivással, 8,7-10,9 százaléka pedig a vezetés közbeni társasági élettel, beszélgetéssel hozható összefüggésbe. Egy 1996-os amerikai felmérés szerint az összes baleset 25 százaléka következik be a figyelmetlenség miatt, de 2005-ben az arány a 100 Car Naturalistic Driving Study szerint már 38 százalékra emelkedett.
Ez a szám az okostelefonok terjedésével fokozatosan emelkedik, de a tabletek használata is megjelent vezetés közben. Különösen nagy arányban használják fiatalok az életük részévé vált telekommunikációs eszközöket, új divatként megjelent az úti szelfizés, természetesen azonnali megosztással. A Huffington Post egy különösen tragikus és bizarr esetről számolt be tavalyelőtt: egy amerikai lány kiposztolta a Facebookra, hogy vezetés közben milyen veszélyes a közösségi oldalak böngészése, majd a következő pillanatban egy kamionnak ütközött, és meghalt. Ugyanakkor a teherautósofőrök is megérik a pénzüket, közülök különösen sokan filmet néznek a hosszú és lassú utazások alatt.
Az autógyártók és a törvényalkotók részéről helyes hozzáállás, hogy a fedélzeti internet és tévé használatát álló helyzetre vagy csak az utasok által látható képernyőre korlátozzák, de a rengeteg egyéb funkció beépítésével maguk is hozzájárulnak a figyelemeltereléshez. Egy Audi A3, BMW 1-es és Mercedes A-osztály szórakoztató elektronikáját hasonlította össze az Auto Club Europa (ACE) és a Salzburgi Egyetem, a kísérlet szerint egy navigációs úti cél megadása 80-120, egy telefonszám kikereséses és a hívásindítás 20-40, míg egy sporthír megkeresése 40-100 másodpercet vesz igénybe. Valamennyit javít a kezelhetőségen az érintőpados betűbeírás és a jól bevált távirányítógomb a kormányon, de a beszédvezérlés még hasznosabb, amennyiben normálisan felismeri a szavakat.
A baleseti kockázatnak csak egy része a koncentráció lankadása, még veszélyesebb, hogy a sofőr egy időre leveszi tekintetét az útról. Városi tempónál két másodpercnyi babrálás 30 méteres vakrepülést jelent, vagyis hat parkoló autó hosszán keresztül bármi történhet, nem lesz reakció. Emiatt nagyon hasznosak a vezetéssegítő asszisztensek (például a ráfutásgátlók és a sávelhagyásra figyelmezető rendszerek), de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a biztonsági extrákkal teletömött autók tovább erősíthetik a sérthetetlenség illúzióját. A legnagyobb német autóklub, az ADAC is arra szólítja fel az autógyártókat, hogy a temérdek kényelmi és biztonsági extra kezelését tegyék minél egyszerűbbé, hiszen sztrádán 130 km/h-s tempónál már 70 métert tesz meg vakon a kütyükkel babráló vezető.
Természetesen az autóba beépített rendszerek kezelését semmilyen jogszabály nem tiltja, miként a telefonálást sem kihangosítón keresztül, bár Amerikában öt éve komolyan felvetődött, hogy a reakcióidő romlása miatt semmilyen formában se lehessen hívásokat indítani vagy fogadni. Ez a rendelet azonban népszerűtlen lett volna, így lemondtak a bevezetésről, és hasonló sorsra jutott nálunk Németh Lászlóné egykori fejlesztés miniszter javaslata is, aki a túl hangos zene hallgatását tiltotta volna be. A vitában érdekes módon fel sem merült, hogy a járművezetők (és a kerékpárosok) fülhallgató használatát kellene szabályozni, holott az még jobban izolálhat a forgalomban.
Így a KRESZ továbbra is csak a kézben tartott mobiltelefon használatát szabályozza, ami nem csak a hívásokra, hanem az SMS-írásra és az internetezésre is vonatkozik. Nemrég nagy port kavart egy autós ügye, akit megbüntettek azért, mert vezetés közben kinyomta a telefonját, de a Kúria ítélete is megerősítette, hogy az összes funkciót tilos használni kézben tartott készüléken. Amúgy 2011. július 1. óta nem a közigazgatási, hanem fix szabálysértési bírsággal szankcionál a rendőrség. Most a helyszíni bírság összege 10 ezer, a szabálysértési eljárásban kiszabotté pedig 20 ezer forint - feltéve, hogy lebukik az autós, amire ölben tartott telefonnal SMS-ezve azért nem túl nagy az esély.
A rendőrséget azzal a kérdéssel is megkerestük, hogy lehet-e büntetlenül például konzolra rögzített telefonon e-mailt írni, vagy újságot olvasni menet közben, amire egy másik, általános KRESZ-előírást kaptunk válaszul. Eszerint a közúti közlekedésben részt vevők nem veszélyeztethetik a személy- és vagyonbiztonságot, márpedig a figyelemelterelő tevékenységek épp ennek mondanak ellent, így a szabályok kisebb fokú megsértésének számítanak. Ilyenkor a rendőr 5-től 50 ezer forintig terjedő helyszíni bírságot szabhat ki, de eljárás keretében 150 ezer forintra is felkúszhat a büntetés. Azt azonban az autósokkal is tételesen meg kellene osztani, hogy a szendvicsevéstől az internetezésig mi számít vétségnek.