Sokan vannak, akiknek az ügykezelés előtt saját okostelefonjukkal is meg kell küzdeniük. Egy ötven körüli hölgy is elszántan birkózik a készülékkel kedden délelőtt a főváros hatodik kerületében: a régi 810-es hívószámot írja át az új, 763-asra. Miután ez sikerül neki, a telenoros hálózaton elküldi az SMS-t, és vár. Telnek-múlnak a percek, közben egy hajléktalan rutinos mozdulatokkal felborít és kipakol egy fémdobozokkal teli szelektív hulladékgyűjtőt, de más nem történik. A hölgy kezd ideges lenni, "nincs önnél esetleg készpénz, hogy hagyományos módon vegyen jegyet? " – kérdezem. "Csak húszezresem van" – válaszolja, majd miután negyedóra múlva sem érkezik válasz-SMS, távozik, hiszen időre jött.
Két utcával arrébb egy kiskereskedő áll reklámokkal díszített autója mellett, kezében mobillal. "Nekem a vodafone-os applikációval minden flottul ment, elküldtem a régi számra az SMS-t, és azonnal vissza is jött egy válasz, hogy a parkolás elindult" – meséli lelkesen. A baj csak az, hogy a fiatalember nem hallott a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. közleményéről, amelyben felhívják a közterületi mobilparkolást indító autósok figyelmét, hogy a legnagyobb régi szolgáltató, az Első Mobilfizetési Elszámoló (EME) Zrt. július elsejétől nem jogosult közterületi mobilparkolási szolgáltatást nyújtani. Így akik érvénytelen tranzakciót indítanak, azok a parkolási díj megfizetése hiányában büntetésre számíthatnak. A kereskedőt ez nem érdekli, sok a dolga, vele ne szórakozzanak, itt az SMS, hogy fizetett, viszontlátásra.
Több mint egy órája figyelem a parkolóórákat, feltűnően sokan fizetnek készpénzzel. Egy, az átlagos izomzat többszörösével rendelkező, feltűnően rövid frizurájú férfi érkezik, fején headset, kezében telefon. Kíváncsian várom, neki sikerül-e a telefonos jegyváltás, de apróért kotorászik a zsebében. "Hallottam, hogy ma változott a rendszer, felkészültem a káoszra, hoztam magammal készpénzt" – mondja, hozzátéve, hogy eddig gyakran fizetett telefonnal, hiszen soha nem tudja, egy-egy helyen meddig marad.
Sikerül több olyan embert is találni, aki hálózattól függetlenül eredményesen oldotta meg az ördögi feladatot, egy elegáns, szemlátomást gyíkbőr cipőt viselő üzletember azonban hosszasan méláz egy fizetőoszlop előtt. "A régi szám ugye úgy kezdődött, hogy 810. Láttam itt az új kiíráson, hogy van egy szám, ami úgy kezdődik, hogy (+36) 8064, nyilván ezt kell használni" – bólogat helyettem is, de sikertelen tranzakcióról kap választ. (A bepötyögött szám az MPark rendszeréhez tartozik, ez egy feltöltőkártyás parkolási módozat.) Aztán megpróbálja a 30-as kezdetűt, és egyből sikerrel jár. Vidáman távozik, közben még odaveti: "Nem látok sehol parkolóőrt, pedig illene, hogy itt legyenek, elkelne a segítség."
Mi változott?
Igaza van, két órája járom az utcákat, de még nem láttam egyetlen parkolóőrt sem. Pedig itt kell lenniük, valakik ugyanis szorgosan telerakták az autók szélvédőit "Figyelem! Változások a mobilparkolásban" kezdetű szórólapokkal. Szerencsére a helyes irányban próbálom utolérni őket, és egy árnyas utcarészen sikerül is. Nem nyilatkozhatnak, olyannyira nem, hogy azt kérik, azt se írjam meg, hogy melyik kerületben vagyunk. Nem értik, hogyan nem találkoztam egyik kollégájukkal sem, hiszen teljes létszámban kint vannak, hogy segítsék az autósokat. Sokan kérnek segítséget, kevesen vannak tisztában az új helyzettel. "No és büntetni kell, vagy esetleg van néhány nap türelmi idő az átállás elején?" – kérdezem. "Erre a kérdésre aztán végképp nem válaszolhatunk – felelik –, még név nélkül sem, de mondja meg, látott akár egyetlen Mikulás-csomagot is?" Nem láttam.
A szerkesztőségbe visszaérve a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. korábban említett közleménye fogad: "Jelentősebb fennakadások nélkül sikeresen elindította a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NMF Zrt.) az országosan egységes közterületi parkolást. [...] Kedden délig az új rendszerben több mint 20 ezer sikeres mobilparkolási és e-matrica vásárlási tranzakciót indítottak a felhasználók, ez idő alatt 6 ezer parkolást ellenőrző lekérdezés történt az önkormányzatok részéről."