A Corsa az Astra után a legfontosabb és a legnagyobb darabszámban eladott modellje az Opelnek, a 2006-ban bemutatott negyedik, „D” generációjából például 2,9 millió fogyott, vagyis nagyjából annyi, amennyi személyautó ma forgalomban van Magyarországon. Szokatlanul hosszú ideig, nyolc évig maradt a kínálatban, amire csak részben magyarázat, hogy életciklusa végén sem fogyott rosszul, a valódi ok inkább az, hogy eredetileg arra a Dél-Koreában, a Chevrolet-nél fejlesztett Gamma II platformra épült volna, mint amire a Chevrolet Aveo és az Opel Mokka is. Időközben azonban Rüsselsheimben máshogy döntöttek, és inkább megtartották a régi Corsából a padlólemezt és a kabin vázszerkezetét.
Mivel nem kellett a nulláról kezdeni a fejlesztőmunkát, több pénzt költhettek azokra a területekre, ahol a Corsa jelentős lemaradásban volt a kategória legjobbjaival, a Ford Fiestával és a Volkswagen Polóval összehasonlítva. Előbbi a vezethetőségével, utóbbi a belső minőségben és a komfortjával vert köröket a D Corsára, nem véletlen, hogy az új nemzedék kifejlesztésénél ezeket a kocsikat használták referenciának az opelesek.
A régi váz megtartása miatt tűnhet ismerősnek az E generáció: profilnézetből nagyon hasonlít az elődjére, ha egy lepellel letakarnánk, szinte lehetetlen lenne megkülönböztetni tőle. Pedig teljesen áttervezték a formát, minden külső karosszériaelem új. Szemből nézve biztosan nem fogják összetéveszteni az új Corsát a régivel: a mélyre tett, lökhárítóba integrált mosolygós hűtőmaszk az Adamról ismerős, a sarkaihoz illeszkedő fényszórókhoz hasonlóakat pedig a tavalyi Monza tanulmányautón láthattunk. A felárért xenon izzóval, kanyarfénnyel és automatikus reflektorral is rendelhető fényszórókban már megtalálható a bumeráng alakú LED-es nappali fény, ami manapság az Opelek ismertetőjegyének számít. Vízszintesek lettek a hátsó lámpák, hogy hátulról is szélesebbnek tűnjön a karosszéria, de alig változtak a méretek, a hossz például csak a 3 mm-rel gyarapodott, már ha ez gyarapodásnak nevezhető.
Az Opel a Corsa belsejére talán még büszkébb, mint a külsejére; úgy vélik, a kategória átlagát meghaladó minőségérzet és helykínálat lesz az egyik legfontosabb érv a vásárláskor. Miután ültem a kocsiban, ezt megerősíthetem: a műszerfal igényes anyagokból van összerkava, a felső részét borító műanyag olyan puha, mint a prémiumautókban, a belső kilincsek valóban fémből vannak, az Adamból átvett fűthető bőrkormány jó fogású és tetszetős. Talán csak az ablakemelő gombokat vették át a régi Corsából, ami egyáltalán nem zavaró. Alig nőtt a helykínálat, de nem is volt többre szükség, mert eddig is a tágasság volt az egyik legfőbb ok a Corsa megvásárlására. Hátul a térdeknek már közel annyi hely jut, mint egy Astrában, mert az első ülések háttámláját kimélyítették, helykínálatban talán csak a Kia Rio és a Skoda Fabia van vele egy szinten a kategóriában.
Már a Corsába is rendelhető az Intellilink nevű fedélzeti szórakoztató rendszer a 7 colos érintőképernyővel. Ez androidos és Apple rendszerű okostelefonokkal is összekapcsolható, számos applikációt, így a navigációs rendszert is a telefonról futtatja. Megjelent még az extralistán a holttérfigyelő, a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés, automata parkolórendszer, a táblafelismerő, a távfény-asszisztens, a tolatókamera, a keréknyomás ellenőrző, a kormány- és szélvédőfűtés, valamint a panoráma üvegtető is.
Noha a padlólemezt csak átdolgozták, a futóművet és az elektromos rásegítésű kormányművet az alapoktól építették újra, így a gyár szerint már a Ford Fiestával összevethető a vezetési élmény. Kétféle hangolás érhető el, Comfort és feszesebb, 15 mm-rel ültetett Sport.
Az Adam után az E Corsában is jön az Opel új egyliteres, közvetlen befecskendezésű háromhengeres turbómotorja, amely 90 és 115 lóerős változatban lesz rendelhető, a legnagyobb nyomaték azonban mindkét esetben 170 Nm 1800-as fordulatnál, a fogyasztás pedig start-stop rendszerrel 4,3 liter. Ezek a modern szentgotthárdi turbómotorok azonban nem vélhetően lesznek olcsók, ezért átdolgozás után megtartották a régi 1,2-es, 70 lóerős szívómotort, a 90 lóerős 1,4-est, a 100 lóerős 1,4-es turbót és a kétféle teljesítménnyel (75 és 95 lóerő) rendelhető 1,3-as dízelmotort is. Az egyliteres benzines turbómotor mindkét változatához teljesen új hatfokozatú kézi váltó jár, a többi motorhoz rendelhető hatfokozatú automata, vagy új fejlesztésű Easytronic 3.0 robotváltó is. Az első Corsák még év vége előtt megérkeznek a kereskedésekbe, az árakat októberben árulja el az Opel. Németországban az 1,2-es, háromajtós alapmodell 11980 euróba kerül, az ötajtós karosszéria felára 750 euró.
A bemutatón elcsíptük néhány kérdés erejéig Casten Aengenheystert, az Opel kisautókért felelős vezető formatervezőjét
Mikor kezdték az új Corsa tervezését?
2012 elején.
Kijelenthetjük, hogy ezzel a típussal kezdődik el az Opel új formanyelve?
Ez ennyire határozottan nem állítanám, inkább csak a forma egyes részleteire igaz. Átvettünk bizonyos elemeket más modelljeinkből: a karakteres hűtőmaszk a benne lévő krómozott pengével az Adamra emlékeztet, de itt sokkal sportosabb, dinamikusabb az összhatás. Nem mondanám agresszívnek, de azért erősebb a jelenléte, az ún. „road presence”. Az Adamnél az volt a célunk, hogy helyes, barátságos és aranyos legyen, de a Corsának határozottabb kiállásra van szüksége. Számomra a fényszórók az orr-rész legfontosabb elemei, mert szép keretet adnak a hűtőrácsnak, és önmagukban is nagyon különleges a formájuk, nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek felismerjék, egy új Corsát látnak. Az alsó részén látható sarok nagyon erős karaktert ad a lámpának, ez ugyan csak egy kis részlet, de mégis valódi személyiséggel ruházza fel az autót.
Mit tartottak meg a régi Corsából?
Megtartottuk a karosszéria egy részét, a belső és külső méretek szinte megegyeznek a régi modellével, mert a vásárlók már nem szeretik, ha generációról generációra nőnek az autók. Nem változott a tengelytáv, de ezen kívül szinte minden más: a külső karosszériaelemek közül egyet sem tartottunk meg, mint ahogyan a belső tér, az ülések, a futómű és a motorkínálat is teljesen új.
Melyik részt volt a legnagyobb kihívás megtervezni?
Egyértelműen az orrát, mindig ezt a legnehezebb, mert ez a kocsi legfontosabb része, úgy is mondhatnánk, hogy az arca, és itt kell figyelembe venni a gyalogosvédelmi előírásokat is. Ha egy autónak elrontják az orrát, akkor nem számít, hogy a többi része amúgy rendben van, a tervező megbukott. Az orr-részre és a farra koncentráltunk tehát a legjobban, mert ezt a két részt látják a legtöbben és a legtöbb ideig. Az volt a célunk, hogy határozottabb, erősebb, és elegánsabb karaktért adjunk a Corsának.
Nem lehetett volna az A-oszlopokat kissé keskenyebbre tervezni, hogy jobb legyen a kilátás?
Nem igazán, mert biztonsági szerepe is van, merevít és légzsák is van benne. Viszont úgy gondolom, nem lett rosszabb a kilátás, mint az előző Corsában, meg kellett találni az egyensúlyt a különböző szempontok között.
Az egész külsőért ön felelt?
Igen, ami kívülről látható, az hozzám tartozott, beleértve a felniket is. Elég kis csapattal dolgoztunk, mindössze három külső formatervezőm volt, a belső térnél azonban még kevesebben voltak: két tervező és egy főtervező. Nagyon más a munkánk, különböző szempontoknak kell megfelelnünk, de szorosan összedolgoztunk, gyakran tartottunk megbeszéléseket, ahol visszajelzéseket adtunk egymásnak a másik munkájáról, hogy mit csinálnánk másképp.