Spórolni akart a gyártó, halálosak lettek a szalagkorlátok
![a-cheaper-highway-guardrail-may-be-malfunctioning](https://cdn.origo.hu/2023/12/A7RaTSvqNHni7r9pRSHWrDKqmgdd0XQKgPxXt2K0DKc/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2NhYzRjNzQ1MzQ2MTQyZmNhMDgwOGMyNzFlZGM5Zjhh.webp)
Két és fél centiméter. Ennyit változtatott még 2005-ben szalagkorlátjain az amerikai Trinity Industries, ezzel szalagkorlátvégenként két dollárral (484 forint) csökkentette költségeit. A Trinity önhatalmúlag döntött a változtatásról, a felügyeleti szervet, a Federal Highway Administrationt sem tájékoztatta a specifikációk módosításáról, így most az amerikai utak potenciálisan halálos szalagkorlátokkal vannak tele.
A múlt héten egy bíróság megállapította, hogy a Trinity Industries megtévesztette a hatóságot a változtatás tényének elhallgatásával. A Trinity számlájára eddig 14 balesetet és öt halálesetet írnak, de ennél sokkal magasabb lehet a szám. Tizennégy államban máris betiltották a gyártó termékeit, egy államban, Virginiában pedig ennél is keményebb döntés született: az összes olyan szalagkorlátot lecserélik, amelyet a Trinity gyártott.
A szalagkorlátvégek működésének lényege, hogy becsapódás esetén az egész szerkezet elmozdul, így gátolva meg, hogy a korlát átfúródjon az autón, és esetleg a vezetőn. A Trinity a korlátszerkezetet vezető csatorna átmérőjét csökkentette két és fél centivel, ezzel azt érte el, hogy a korlát nagyobb valószínűséggel szorul meg, felnyársalva a becsapódó autót. A Trinity egészen biztosan dollármilliós perek sokaságára készülhet.