Kvalitásai elismerése mellett nemigen rajong a szaksajtó a kevésbé praktikus, erőfitogtató BMW X6-ért, sokakból pedig egyenesen ellenérzést vált ki, különösen mifelénk (erről persze főleg azok a tulajok tehetnek, akik szlovák rendszámmal járnak, mozgássérült helyen parkolnak és index nélkül, pofátlanul előznek). Ám kétes imázsa dacára sokan rajonganak is érte, és a hangyapiszoknyi magyar piacról kitekintve is igazi sikertörténet lett: 2008 óta 260 ezer talált gazdára belőle világszerte.
Aligha meglepetés tehát, hogy elkészült az amerikai gyártású terepjáró-kupé második generációja, de már nem lesz olyan egyeduralkodó helyzetben, mint eddig volt. A Mercedes ugyanis szemrebbenés nélkül lemásolta a sikerreceptet, és bemutatta a GLE Coupét, sőt, azt csiripelik a verebek, hogy az Audinál is gőzerővel dolgoznak egy ferdehátú SUV-n. Még a BMW is teremtett házi konkurenciát, egy számmal kisebb méretben: X4-nek hívják, és sokkal inkább európai léptékűnek tűnik, mint az X6.
Ma sem tűnik szende elsőáldozónak, de vesztett agresszivitásából a második generáció, és kecsesebb lett, már amennyire ez lehetséges volt közel ötméteres hossz és kétméteres szélesség mellett. Persze mellette állva apró porszemnek érzi magát az ember, a csomagtérajtón mellmagasságban díszeleg a propelleres embléma, a hűtőrács veséi pedig akkorák, mint egy női retikül. Az óriás lemezfelületeket rafinált ívekkel, nagy lámpákkal, dohányzóasztalnyi felnikkel, rafinált domborításokkal és krómokkal törték meg, de nem minden illúzió: csökkent a tömeg, az alaktényező pedig a műfajban remek 0,32.
Az X6 belseje az égvilágon semmiben sem hasonlít a gumicsizma-kompatibilis offroaderekre, ez egy igazi luxusautó, amiben magasan ülünk. Gyönyörűek benne a bőrkárpitok, ezekből a műszerfalra és a középkonzolra is jutott, olyan precíz szabással, mintha vonalzóval a kezében Angela Merkel felügyelte volna a gyárban dolgozó varrónőt. Hogy még nagyobb legyen a káprázat, animált kilométeróra és fordulatszámmérő jelenik meg a sofőr előtt, hangulatfények derengenek, polírozott alumínium betéteken esik hasra a napfény, az óriásképernyő pedig körkörös kamerák képét tudósítja.
Alapáron jár két olyan extra az X6-hoz, amin a vevők túlnyomó többsége amúgy sem spórolna: az xDrive összkerékhajtás és az automataváltó, nyolc fokozattal, kormány mögötti váltófülekkel. Opcióként intelligens LED-fényszóró, légrugó, éjjellátó rendszer, head-up kijelző, fejlett online multimédia és parkolóassztisztens is rendelhető hozzá, sőt, dugóban, alacsony tempónál képes önállóan követni az előtte haladó autót - adott esetben igazi robotként, szellemkézzel kormányozva.
Ahogy az elődmodellből, úgy az új X6-ból is várható nemsokára hibrid, de immár konnektorról is tölthető kivitelben, értékelhető elektromos hatótávval. Addig a benzinesekből egy háromliteres (306 lóerő) és egy 4,4 literes V8-as érhető el, 450 vagy 575 lóerővel. Utóbbi a pusztító X6 M-et hajtja, akár 280 km/h-s végsebességgel - feltéve, hogy a tulaj elvégzett egy vezetéstechnikai tréninget, és kiütik a gyári 250-es korlátozást. Dízelből csakis háromliteresekre korlátozódik a választék, de egyedülálló módon egy (258 lóerő), kettő (313 lóerő) vagy három turbófeltöltővel (381 lóerő) lehet választani.
Sok kritika érte az X6-ot azért, mert batár létére legálisan csak négy embert tud szállítani, akár egy Renault Twingo, ezért még az előző generáció pályafutása alatt megjelent belőle az ötüléses kivitel. Most trükköztek egy keveset a tetőívvel, úgyhogy 1,8 méteres testmagassággal legalább el lehet férni benne hátul, de efölött már elég szűkössé válik. A praktikum jegyében nagyobb lett a csomagtartója, alaphelyzetben immár 550 literes, és elektromosan (felárért láblendítéssel) lehet nyitni a hátsó ajtót.
Aki valóban családi használatra keres szabadidőautót, jobban jár a konzervatívabb farkialakítású X5-tel, amiből ráadásul hátrafelé is ki lehet látni. Téved ugyanakkor, aki a kupés beütésű, kigyúrt X6-ot terepezésre alkalmatlannak tarja. Nyilván nem erdei dagonyázásra tervezték, de igényes 4x4-hajtása szemvillanás alatt a legjobban tapadó kerekekhez juttatja a nyomatékot, így nagyobb hóban vagy a lovasiskolához vezető úton is jól boldogul, bár a széles utcai gumik profiljai hamar telítődnek sárral. Aszfalton a magas üléspozíciót leszámítva olyan benne utazni, mint egy felsőkategóriás limuzinban, még a feláras légrugók nélkül is szépen kivasalja az úthibákat, ráadásul nagyon jó a zajszigetelése.
A ma kapható terepjárók skálájának egyik végén a nemsokára Magyarországra visszatérő, közúton rémes UAZ Huntert lehetne elhelyezni, míg az ellenpólust a Porsche Cayenne (és különösen a Macan) mellett az X6 jelenti, olyan stabil kanyarvétellel, amit kapitális méretei és legalább 2,1 tonnás tömege alapján senki sem nézne ki belőle. Akár szimpatikus ez a BMW, akár nem, el kell ismerni, műszakilag nagyszerű alkotás, szenzációs futóművel, precíz (felárért változó áttételű) kormányzással és ügyes automataváltóval, ráadásul a menetdinamikai programmokkal sokféleképp változtatható a karaktere.
A kipróbált 258 lóerős belépő dízel bőven elég az örökbérlethez a belső sávban, ráadásul csendes és viszonylag takarékos - igaz, a gyári hatliteres átlagfogyasztást csakis laborban lehetne reprodukálni. Ahhoz viszont, hogy az X6 státuszához illően elementáris erővel gyorsítson, ekkora tömeg mellett legalább a két turbófeltöltős motorra lenne szükség, sőt, ha pénz nem számít, jöhet a benzines M-csúcsmodell. Annak, akinek nem pénz folyik a csapból is, tíz liter alatt tartható fogyasztásával, 6,7 másodperc alatti százas sprintjével és épeszű árával a 30d a legjobb kompromisszum az X6-palattán.
Persze az olcsóság eléggé relatív, hiszen a nem sokkal 20 millió alatti alapárért vállalható pesti lakást vagy balatoni nyaralót is lehetne kapni), az X6 M pedig a maga 35,3 milliójával ingatlanból is olyan kategória, amit a legtöbben sosem engedhetnek meg maguknak. Nem csak ára, hanem riválisai miatt is a korábbinál jóval nehezebb helyzetben találhatja magát az X6, hiszen nemsokára itt lesz az új Audi Q7 és a Volvo XC90, plusz fő haragosa, a csillagos emblémás SUV-kupé klón, a Mercedes GLE.
Persze sportos viselkedése és pazar kidolgozása olyan magasra teszi a mércét, amit nem lesz könnyű megugrani, de aki rohanna a szalonba rendelni egyet, gondolja végig: mindezt megkaphatja sokkal kevésbé irritáló köntösben, jobb helykihasználással és 3,1 millió forinttal olcsóbban is, hogyha beéri egy X5-össel. Vagy, aki mindenképpen kupés fazonú terepjáróra vágyik, még többet spórolhat a kompaktabb méretű, de kísértetiesen hasonló formavilágú X4 SUV-kupéval. Ha márkajelzés nélkül kéri, sokaknak fel sem tűnik talán a turpisság…
Műszaki adatok - BMW X6 30d