A 2003-ban bemutatott Volkswagen Touran nem volt más, mint az akkori, ötödik generációs Golf alapjaira épített kompakt egyterű, a legnagyobb előnye a hasonló közönséget célzó Golf Plusszal szemben az volt, hogy hétüléses változatban is meg lehetett venni. Bár a praktikus kocsi formája nem volt sokkal bonyolultabb egy fektetett tejesdobozénál, a vásárlókat ez láthatóan nem érdekelte, ugyanis 12 év alatt közel kétmilliót vásároltak belőle, Németországban például máig a legnépszerűbb egyterűnek számít. A rendkívül hosszú modellciklus alatt két modellfrissítést is megért a típus, amelyeknél folyamatosan frissült a technika, de a méretek nem változtak, és a forma sem lett sokkal izgalmasabb.
Az új Touran az első buszlimuzin, ami a VW-konszernen belül megkapta a hetes Golffal bevezetett MQB építőkészletet - ami a Skoda Fabiától a Volkswagen Passatig lassan minden Volkswagen-csoportos, keresztmotoros autó alapját adja -. ezért a tervezők már szabadon játszhattak a méretekkel, az arányokkal és a formával. Az MQB-autók nagyrészt azonos alkatrészekből állnak, amelyeket nagyon könnyű úgy variálni, mint a LEGO-elemeket: különböző hosszúságú, tengelytávú és szélességű modelleket lehet így olcsón kifejleszteni és gyártani. A wolfsburgi Autostadtban, a Volkswagen főhadiszállásán tartott világpremieren Prof. Dr. Martin Winterkorn, a konszern első embere elárulta, hogy tavaly már kétmillió autót gyártottak MQB alapokra, jövőre ez a szám megduplázódik, 2018-ra pedig el fogják érni a hétmillió darabot.
Elődjéhez képest az új Touran hossza 130, a tengelytávja 113 mm-rel lett nagyobb, előbbi így most több mint 4,5 méter, utóbbi pedig megközelíti a 2,8 métert. Korábban egy kompakt autónál elképzelhetetlenek voltak hasonló adatok. Nagy tett, hogy a méretnövekedés ellenére a kocsi tömegéből 62 kilogrammot faragtak le, és a karosszéria merevségén is javítottak a nagyszilárdságú acélok nagyobb arányú felhasználásával.
Mivel csökkentették az első túlnyúlást, és a Touran szélesebb és alacsonyabb is lett, helyükre kerültek a karosszéria arányai, viszont a sportos dizájn miatt az üvegfelületek méretét is csökkentették. A kiállított, 19 colos felniken terpesztő, R optikai csomagos autókat elnézve még néha a sportos szó is bevillant az agyamba, amit korábban nem tudtam volna elképzelni egy Touran kapcsán. Vélhetően a 16-os acél kerekeken gördülő, fekete lökhárítós, sárga fóliás taxi változatok máshogy fognak kinézni, de olyat persze nem hoztak a bemutatóra.
Nemcsak a méretek nagyobbak, de a formai részletek is rafináltabbak lettek: az ékszerként csillogó, adaptív LED-technikával is rendelhető fényszórók jobban hátranyúlnak; a belőlük kiinduló élek szépen törik meg a korábban asztal simaságú motorháztető vonalát, az élek a tetőn végignyúlva egészen a hátsó légterelőig elérnek. Klaus Bischoff, a Volkswagen formatervezési igazgatója elárulta a bemutatón, hogy a gyártásért felelős mérnököknek sok álmatlan éjszakát okozott ez a tetőn lévő él, mivel pontosan kellett folytatódnia a hátsó ajtó tetején lévő szárnyon, de hasonlóan sok gond volt azzal a konkáv vonallal is, ami végigfut a kocsi oldalán az övvonal alatt, és szinte magába olvasztja a kilincseket.
Interjú Dr. Heinz-Jakob Neusserrel, a Volkswagen technikai fejlesztésekért felelős igazgatósági tagjával
Természetesen a nagyobb tengelytáv tágasabb utasteret is jelent, a lábtér a második üléssor 4, a harmadikban 5,4 centivel lett nagyobb. Elöl, és középen, a 20 centis sínen tologatható ülésekben fejedelmi a tér, leghátulra, a hatodik és hetedik ülésbe azért továbbra is csak gyerekeket ültessünk, ha nem akarunk ellenségeket szerezni magunknak. Teljesen új ülésmechanizmust fejlesztettek ki az új Tourannak: a vezetőülés kivételével minden ülés háttámlája egyenként, külön-külön lehajtható, így összefüggő, sík felületet képződik. Már nem lehet kivenni az üléseket, mint korábban, de a háziasszonyok nem fogják bánni, hogy sem emelgetni, sem tárolni nem kell őket.
Olyan széles az utastér, hogy a középső sor különálló ülésein akár három gyerekülést is el lehet helyezni, és az alacsonyabb karosszéria ellenére a fejtérre sem lehet panasz, mivel még a panoráma üvegtetővel is bőven befért öt ujjam a fejem és a plafon közé (178 cm magas vagyok). Újdonság, hogy már a hátsó ülésekhez is rendelhető ülésfűtés, a középső hátsó ülésbe könyöklőt rejtettek, és megjelent az extralistán a háromzónás, légminőséget aktívan szabályzó „Pure Air” klímaberendezés is.
Egyetlen homokszem került a wolfsburgi bemutatón a tökélyre járatott Volkswagen-gépezetbe: az egyik kiállított autóban az első ülés hátára szerelt, többféle szögben rögzíthető műanyag asztalka felhajtó mechanizmusa törött volt. Kipróbáltam egy másik, nem töröttet is, az nehéz súlyokat is képes volt megtartani vízszintesen, cserébe a működtetése kissé nehézkesnek tűnt.
Két centit csökkent az első túlnyúlás, a hátsót viszont megnövelték, ami jó hatással volt a csomagtartó méretére: bár 7 személlyel utazva így is kelleni fog a tetőbox, de az 5 üléssel mért 743 liter már figyelemreméltó adat, akárcsak az 1980 liter 2 üléssel. Tele van ügyes megoldásokkal az utastér, a csomagtartót világító lámpát ki lehet venni és elemlámpaként használni, a rolónak külön rekeszt alakítottak ki a csomagtartó padlójában, vannak rendes konnektorok, a vonóhorog gombnyomásra fordul ki a kocsi alól.
Egyterűt nem csak azok vesznek, akiknek sok helyre van szükségük, hanem azok is, akik szeretik a magas üléspozíciót (és az azzal járó könnyű ki- é beszállást), viszont nem akarnak óriási kerekeken gördülő, feltűnő szabadidő-autót maguknak. Nos, a Touran nekik tökéletes választás lesz, mert a vezetőülése 13 centivel van magasabban, mint a Golfé. Az enyhén a vezető felé fordított műszerfalon a finoman kattanó kapcsolók és a puha műanyagok sikeresebben teremtik egy prémiumautó illúzióját, mint az egy éve bemutatott Golf Sportvan esetében, ebben a tekintetben nincs lemaradás a sima Golfhoz képest.
A négyhengeresekből álló, hattagú motorkínálat a Golfból ismert turbómotorokat tartalmazza azzal a különbséggel, hogy 100 lóerőnél gyengébb és 200 lóerőnél erősebb blokk nincs a Touranhoz. A 1,2-es, 110 lóerős turbós benzines lesz a legolcsóbb, a legkedvezőbb, 4,1 literes átlagfogyasztással viszont a szintén 110 lóerős, 1,6-os TDI rendelkezik. Egyébként átlagosan ötödével fogyasztanak kevesebbet az új motorok, ami a tömegcsökkentés mellett a kedvezőbb légellenállásnak is köszönhető. Megjelentek a vezetéstámogató rendszerek az extralistán, akár utánfutóval tolatni képes asszisztens is vásárolható a szokásos sávtartón, holttérfigyelőn és táblafelismerőn kívül.
Az új Volkswagen Tourant októbertől lehet megvásárolni Magyarországon, Németországban az ára nem változik a modellváltással, talán nálunk sem fog.