Sok apuka szembesülhet a felismeréssel: ahogy megszületik az első gyerek, meg kell hirdetnie a sportos autóját, és olyanba kell átülnie, amibe befér a babakocsi és sok más cucc, ötajtós, vannak Isofix-rögzítőpontjai, nem trombitálja világgá sportkipufogóján a lóerők örömódáját, és nem ráz szét minden csatornafedélen. Viszlát, ifjúság! Majd ha felnőnek a gyerekek, lehet újra kupéval vagy roadsterrel járni - csak nehogy addigra odalegyen a lelkesedés.
Pont az ilyen helyzetre fejlesztette ki a Seat kettő az egyben autóját, a Leon ST Cuprát. Hétköznap reggelente mindenféle felhajtás nélkül elviszi oviba a gyerekeket, partner sítúrában, nyaralásban, hétvégi nagybevásárlásban. Amikor viszont apa egyedül marad a kormány mögött, és épp nem a dugóban araszolgat, a Leon kiereszti oroszlánkörmeit: egyik kanyarívről veti magát a másikra, és pont olyan szórakoztató, mint más márkák háromajtós GTI-kihívói, leszámítva persze a külsejét.
Egy huszonévesben nyilván nem ébreszt olyan birtoklási vágyat egy kombi, mint egy igazi hot hatch, de harmincon felül azért más a helyzet. Külön szerencse, hogy a Leon ST eleve a kompakt kombik egyik legcsinosabbika, főleg, ha terepező ruhába öltöztetik (itt olvashatja a 4x4-es X-Perience menetpróbáját), vagy ha sportmodellé alakítják. A doppingolással nem járt bazári tuning, csak decens csinosítás alapáron 18 vagy 19 colos felnikkel, ültetéssel, méhsejtmintás hűtőráccsal, küszöbtoldattal, kétoldalt kandikáló kipufogóvégekkel, köztük diffúzor-imitációval és sok-sok zászlós Cupra-logóval.
Aki harsányabban szeretné, kérheti narancssárga betétes felnikkel, tükrökkel és feliratokkal is, de ez komolytalanná teszi az összhatást. Épp az a jó ebben a sportkombiban, hogy nem kürtöli világgá képességeit, hanem civilizáltan belesimul a forgalomba – és nagy meglepetést tud okozni. A belsejét sem forgatták fel fenekestül a cuprásításhoz, csak a sportülés, az alupedál, ez érdekes bőrvarrás és –ki nem találnák - pár Cupra-logó jelzi az okosságot. Kevésbé ad prémiumérzetet, mint egy Golf (pont ez volt a konszern célja), de ez is minőségi kivitel, a szögletességében érdekes formákkal, és ami egy sportos modellnél fontos: nincs benne átkozott elektromos kézifék.
A moduláris platformnak van egy előnye azon kívül, hogy borzasztóan sok pénzt segít megspórolni a VW-konszernnek: könnyű felépítést tesz lehetővé. Így az ötajtós Cupra még a Renault Megane RS-nél is könnyebb 40 kilóval, az Opel Astra OPC-hez és más nehézfiúkhoz képest pedig ennél is nagyobb a különbség - igaz, ez most elveszik a nagyobb kombi kasztnival, de hát valamit valamiért. Minden idők legerősebb Seatjából kimaradt viszont az összkerékhajtás, sőt, még a függőcsapszeges első futómű is. Van benne viszont elektronikus sperrdiffi, hogy a kigyorsítás kanyarból ne legyen füstbe ment terv.
Kétféle teljesítménnyel kapható a cégnél oly elterjedt kétliteres turbómotor, a gyengébbik, már ha ezt így egyáltalán le lehet írni egy kompakt autó kapcsán, 265 lóerős. Már ez a kivitel is tökéletesen alkalmas arra, hogy megalázza a Ford Focus ST Turniert, de aki biztosra megy, 280 lóerővel is kérheti, így Európa legerősebb kompakt kombijához jut hozzá (legalábbis addig, amíg házon belüli kihívóként meg nem érkezik a mindig mindent jobban tudó Golf új, R Variant kivitele). Játsszunk katalógusmolyt: a durvábbik Leon ST Cupra kereken hat másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége pedig 250 km/h. Hoppá - öt éve még alig jobb menetteljesítményeket tudott a szívómotoros BMW M3 is!
Néhány apróságon látszik, hogy a déli rokon Seat nem nőhet a Volkswagen fejére: egyszerűbb a Leon ST navigációja, lefelé haladva egyre keményebbek a műanyagjai, ráadásul csomagtartója is kisebb pár literrel a Golf Varianténál. De valójában azok az anyukák sem panaszkodhatnak, akik a fél háztartást magukkal viszik nyaralásra, az 587 literes hodály sok mindent elnyel. Ha mégsem, akkor is lehet még tetőig pakolni, amikor pedig senki sem utazik hátul, egy-egy kar meghúzásával hasra esnek a hátsó üléstámlák, és máris előállt a gardrób. Ennél is fontosabb persze, hogy az utastér elöl-hátul tágas.
Nem könnyű kikecmeregni a vaskos oldaltartású, feláras sportülésekből, de kanyarban remekül tartanak, ugyanakkor testesebb utasok sem érzik magukat satuba szorítva, mint például a Ford Focus ST-ben. A nagy kérdés persze az, hogy egy 280 lóerős sportkombival mennyire gyötrelmes naponta az otthon-óvoda-munkahely háromszögben járkálni, vagy egy huzamban több száz kilométert lehúzni autópályán. Meglepő módon szinte semennyire, leszámítva azt, hogy sűrűbben kell félreállni tankolni. Eco vagy Comfort beállítással még 19 colos felnivel is egész elfogadhatóan rugózik, könnyű a kormánya, hamar felkapcsolgat a feláras DSG-váltó, és szinte egyáltalán nincs hangja.
Persze aki csak a kényelemre van ráindulva, nyugodtan választhat Leon ST-t is, 1,2-es alapmotorral, feleannyiért, mint amennyibe a Cupra kerül. Azzal persze nem sok keresnivalója lesz versenypályán, viszont a 280 lóerős csúcsmodell cseppet sincs elveszve a sikánok és kerékvetők közt- bár kombiként elég meglepően mutat ebben a környezetben. Nyilván nem használ neki az ötajtóshoz képest 27 centivel megnövekedett hossz, de így is ügyesen és meglepően könnyedén vet magát ívről ívre, és nagyon precíz a változó áttételű kormánya, igaz, adhatna egy picivel több visszajelzést is. Sportos beállításnál az futómű is szépen felkeményedik, a Cupra program pedig lazít az elektronikus béklyón.
Meglepő, hogy pályán gyilkolva is alig fáradnak a fékjei, de még érdekesebb, hogy nem akarja egy-egy kanyarból kigyorsításnál mindenképpen a szalagkorlátba mártani az orrát. Néhány korábbi fronthajtású, sperrdiffis autónál (például a Mazda3 MPS-nél) ilyenkor a David Merlinit megszégyenítő igyekezettel próbált szabadulni a kormány a vezető kezéből, de a Leonban egész civilizát, is igazából csak vizes úton zavarók a tapadási problémák. Pedig irgalmatlanul erős a kétliteres turbómotor, már 1700-as fordulattól vadul tol, és simán elpörög 6500-ig. Sőt, Cupra-módban afölé is, mesterségesen generált hangorkán kíséretében, de az élményhez így is hiányzik a vad hörgés és a visszadurrogás.
Bár kegyetlenül gyors, hiányzik valami csibészség a Leonból ahhoz, hogy teljes eurfóriába kergesse a sofőrjét. Hiába vannak valóban óriási különbségek az egyes üzemmódjai között, alapvetően a családi autó karakter dominál benne, és ez rendben is van így, hiszen aki több vadságra vágyik, változtathat rajta tuninggal - nem feltétlenül a teljesítményen, inkább az optikán és az akusztikán. A narancssárga csicsaszetten kívül a gyár kínál hozzá Performance-csomagot is 19-es felnikkel, Brembo-fékekkel, nagyteljesítményű Michelin Pilot gumikkal és közel húszkilós tömegcsökkenéssel, ami nem rossz kiindulási alapnak. Sokaknak szentségtörésnek tűnhet, de a szélsebes DSG-váltó is ajánlott extra.
Hozzánk csak az év második felében érkezik az ST Cupra, az árakról még nincsenek információink, de vegyük kiindulásnak a ferdehátú kivitelt: abból a 265 lóerős változat 8,97, míg a duplakuplungos, 280-as csúcsmodell 9,93 millió forintba kerül. Ennél a kombi körülbelül 220 ezerrel lesz majd drágább. És a vetélytársak? A 250 lovas Ford Focus ST Turnier árcéduláján 8,82, míg a házon belüli kihívó Skoda Octavia RS Combién 8,60 millió forint szerepel, ám utóbbi dizájn és teljesítmény terén el van maradva a Seattól. Az Opel jó ideje törölte programjából az Astra OPC kombi változatát, a VW-konszernnek viszont olyan jól megy a szekér, hogy újra megengedheti magának az ilyen rétegmodellek luxusát.
Műszaki adatok - Seat Leon ST Cupra 280 DSG