Valahol mindent el kell kezdeni, egy prémiummárka felépítését is. Ha már a PSA-konszernnél belevágtak a DS nevű, csilivili külsőbe csomagolt Citroënek gyártásába, úgy döntöttek, hogy egyszerűbb lenne ezt a bizniszt külön márkaként tolni. A DS igazából már tavaly óta így működik, de a hivatalos eltávolodás csak most, a frissített DS 5 bemutatásával kezdődik.
Nincs itt semmi félreértés, a PSA-nál tényleg úgy döntöttek, hogy egy sima ráncfelvarrással indítják el az új márkát, pedig
egy-két éven talán nem múlt volna semmi, ki lehetett volna bekkelni egy vadonatúj modell megjelenéséig.
De valahol érthető, hogy nem akartak várni, a DS 5 végül is a széria jelenlegi csúcsmodellje (bár egy elegáns, nagy szedánra óriási szükség lenne), egy ilyen modellel pedig el lehet indulni.
Frissítésből létezik átfogó, már-már generációváltás jellegű, és van olyan is, amikor igazából alig változtatnak az autón. Márkaindítás ide vagy oda, ez a frissítés most az utóbbi kategóriába tartozik, csak a legszükségesebb alkatrészeket cserélték le az autón.
Készült egy új hűtőrács, amelyről levakarták a Citroën-emblémát, a helyére pedig DS-logót nyomtak, és ha már úgyis erre jártak a mérnökök, betettek a régi helyére egy új fényszórót, és persze a lökhárítón is reszelgettek egy kicsit. Van már LED-es menetfény is, és hohó, indexelésnél ez már futófényesen, belülről kifelé villog - tisztára, mint egy Audi. Na ugye, hogy prémiummárka!
A frissítés ezzel lényegében ki is fújt, a DS 5 karaktere pontosan ugyanolyan maradt, mint volt. Nem is baj ez, mert eddig is üde színfolt volt az utakon, a nagy krómos hokiütőt (pardon, citroënileg hivatalosan szablyát) ott elöl például nem lehet nem imádni.
A ráncfelvarrás az utastérben is visszafogott lendülettel zajlott, bár látványosnak éppenséggel látványos, mert az új, amúgy felbontásilag és méret szempontjából is közepes érintőképernyős rendszernek köszönhetően 12-vel csökkent a fizikai gombok és kapcsolók száma a középkonzolon. Erre nagy szükség volt, de én azért örültem volna egy még nagyobb vágásnak - ebben a formában nyilván formatervezési bravúrnak számítanak a gombmentes első ajtók, de az ablakemelők kapcsolóit nem lett volna szégyen odapakolni.
MyDS néven megjelent egy új, okostelefonos integrációt szolgáló menüpont is, hat applikációt, köztük webrádiót és SMS-felolvasót is tartalmaz majd. Ja, és segít megtalálni az autót a parkolóban. A menü felépítése franciásan nem a leglogikusabb, szokni kell a kezelését.
Egy prémiumautótól tulajdonképpen alap, hogy minden eddiginél mutatósabb kárpitokat készítettek hozzá, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy a rázós futóművet is átdolgozták. Az alapkonstrukció (hátul csatolt lengőkar) maradt, de a DS szerint sokkal komfortosabb, mint volt.
A Párizs környéki utakon tényleg kényelmesebbnek tűnt az autó, de egy kis puhítást azért elbírt volna még
- valószínű, hogy a következő generációra érik be igazán a most elkezdett munka, de valahol ezt is el kellett kezdeni. Kanyarban legalább remekül tart.
Új motor nincs, a DS 5 ötféle hajtással, 120-210 lóerős teljesítménnyel (240-400 Nm) készül, van viszont egy új hatfokozatú automata váltó. Ezt a 165 lóerős benzinessel próbáltuk, és ugyan nem egy duplakuplungos finomság, a robotváltók rémes bólogatása legalább már a múlté. Ha valamibe muszáj lenne belekötni, az a váltások időzítése, néha indokolatlanul sokáig bőgeti a motort.
Mentünk egy kört a műszakilag teljesen változatlan dízelhibriddel is, amelyről a bemutatón sem beszéltek sokat, talán mert már a PSA is zsákutcának érzi a technológiát.
Nem lennénk meglepve, ha a generációváltásnál menne a süllyesztőbe a technológia,
mert ami azt illeti, tényleg elég fura, amikor egy prémiumautóban a villanymotoros siklás után hirtelen mindent elnyom a bedurranó dízelmotor kerregése. A dízelhibrid nagy baja, hogy a magasabb tömeg miatt még csak nem is igazán takarékos.
Az autógyár, ahol a macskák az urak
Ha már Párizs környékén jártunk, tettünk egy apró kitérőt Poissy-ba, ahol a PSA a DS3-asok (az még Citroën) mellett C3-asokat és Peugeot 208-asokat gyárt. Az üzem nem éppen ultramodern, már 75 éves, és ahogy a vezetőnk nagyon sokszor elmondta, nem halmoz raktárkészletet, csak megrendelésre gyárt autókat. A fémtekercsekből 27 óra alatt lesz autó, óránként nagyjából ötven, mert ennyit bír el a piac.Az önálló DS márkájú autókat a nagy európai piacokon, és a kiemelten kezelt Kínában külön DS-szalonokban árulják majd, de nálunk biztosan nem nyílik majd ilyen. Magyarországon a Citroën-szalonok árulják majd a DS-eket is, az 5-ös új árlistája még nem készült el. Eddig 8,3 millió forint volt az alapár, nagy változás biztosan nem lesz - marad tehát a rétegautó-jelleg.
Műszaki adatok - DS 5 THP 165 EAT6
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1598 cm³. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 121 kW (165 LE)/6000. Nyomaték: 240 Nm/1400. Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, hatfokozatú automata váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.