Az Origo megkeresésére a hűtőautók építésére és javítására specializálódott Autotherm Kft. szakértője, Hidegkúti Dániel elmondta, hogy a tragikus körülmények között elhunyt migránsoknak csak akkor lett volna esélyük kijutni a hűtő teherautóból, ha van náluk egy balta, mivel a felépítmény fala nagyon masszív szerkezetű.
Egy ilyen fal 10 centiméter vastag, szendvicsszerkezetű, és három rétegből áll: kétoldalt rendkívül ellenálló, üvegszálas műanyag burkolja, középen pedig hőszigetelő habréteg található. Az ajtóknál gumiszigetelés gondoskodik arról, hogy a raktér hermetikusan el legyen zárva a külvilágtól,
vagyis levegőcsere egyik irányba se történhessen meg.
Erre azért van szükség az áruszállításban, hogy a hideg levegő ne szökhessen ki, vagyis, hogy kisebb legyen a hűtés energiaigénye. Egy ponyvás kamionban, túl azon, hogy a menekülés esélye is sokkal nagyobb, még ekkora zsúfoltság mellett sem fulladtak volna meg a menekültek.
Hidegkúti a fényképeket látva elárulta, hogy a felépítménygyártók három nagy gyártó zárait szokták alkalmazni, és a holttesteket tartalmazó autón is ezen gyártó egyikének a terméke volt: egy külső rúdzár. Azért alkalmaznak a hússzállító autókon rendkívül masszív zárakat, mert
az ajtónak akkor is zárva kell maradnia, ha egy esetleges baleset során belül elszabadul az áru,
és nyomja belülről az ajtót. Olyan a zárszerkezet, hogy az ajtó mindkét szárnyában rudak futnak, amelyek kampókkal kapaszkodnak a padlóhoz és a tetőhöz is. Belül semmilyen kilincs nincs, és kívülről is csak két kézzel lehet nyitni egy ilyen zárat. Maga a felépítmény körülbelül 45 köbméter térfogatú lehetett.
Ekkora össztömegig a könnyű teherautók a hétvégi kamionstop alatt is járhatnak, amivel az embercsempészek egy fontos (és könnyen ellenőrizhető) korlátozást kerülhettek meg. Természetesen ezek után is ki kell fizetni az elektronikus útdíjat, és a könnyű teherautókra is vonatkozik az országúti 70, illetve a sztrádán előírt 80 km/h-s sebességkorlátozás, amit a tachográf adatai alapján visszamenőleg is meg lehet vizsgálni egy rutinellenőrzésnél.
A Volvo teherautó Z-s rendszámot kapott, amit csak külföldi vagy külföldön élő magyar állampolgárok válthatnak ki, hogy egy még forgalomba nem helyezett vagy már forgalomból kivont járművet külföldre exportáljanak. Mivel a kocsi korábban egy nagy szlovák hússzállítmányozó cégé volt,
GPS-es nyomkövető is lehetett benne,
ezt azonban nem kötelező aktiválni, csak a flottakezelők figyelik így a járműveik mozgását.