Természetesen egy top 10-es listát csak a teljesség igénye nélkül lehet elkészíteni, így a felsorolásból kimaradt a Ford Edge SUV, a Jaguar első szabadidő-autója, az F-Pace, az elődjéhez képest klasszisokkal szebb, fronthajtású BMW X1-es, az Infiniti első kompakt modellje, a Mercedes A-osztály technikájára épülő Q30, a Porsche Macanra hasonlító Kia Sportage, a Mercedes fényűző vászontetőse, az S-osztály kabrió, a Renault új középkategóriása, a Passatra is veszélyes Talisman, valamint a Rolls-Royce kisebb kabriója, a Dawn is.
Mi ez? Az Alfa Romeo új középkategóriás limuzinja, ami megújíthatja a haldokló márkát.
Mi benne az újdonság? Ferrari motor, aktív aerodinamika, hátsókerék-meghajtás, egzotikus anyagok.
Vetélytársak: Audi A4, BMW 3, Mercedes-Benz C-osztály, Lexus IS
Utoljára 23 éve gyártott hátsókerék-meghajtású limuzint az Alfa Romeo,
így már itt volt az ideje a márka megújítását kezdő Giulia érkezésének, már csak azért is, mert közvetlen elődjét, a 159-est már két éve nem gyártják. Egyelőre csak a QV csúcsváltozatról – amelyet a Ferrari által fejlesztett, több mint 500 lóerős V6-os biturbó motor hajt – vannak képeink, de Frankfurtban a polgári változatok is bemutatkoznak.
Jó vezethetőségre utal, hogy
a Giuliában van a kategória legdirektebb kormányzása,
az első és a hátsó tengelyre azonos terhelés jut, és, hogy igényes konstrukciójú az elöl-hátul alumínium futómű. Az aktív hátsó differenciálmű nemcsak a kanyarsebességet, de a stabilitást is javítja, akárcsak a sebességtől függő szögben álló aktív első légterelő. A QV szénszálas teteje és motorházteteje valószínűleg nem kerül át az olcsóbb változatokba, melyeket a Fiat-konszern kisebb benzines és dízel turbómotorjai hajtanak majd. A Giulia forgalmazása 2016 tavaszán indul.
Mi ez? Az Audi új középkategóriás limuzinja, ami kívülről alig, belül viszont nagyon megváltozott.
Mi benne az újdonság? Modern motorok, könnyű karosszéria, rengeteg új kényelmi és biztonsági kütyü.
Vetélytársak: Alfa Romeo Giulia, BMW 3, Mercedes-Benz C-osztály, Lexus IS
Az Audi legkisebb hosszmotoros limuzinja vadonatúj generációval érkezik Frankfurtba, még ha a képek alapján úgy is tűnhet, hogy még a régit látjuk.
Annyira bátortalanul nyúltak a karosszériához a formatervezők, hogy nehéz lesz felismerni az újat,
és ebben az sem segít, hogy a hossz, a szélesség és a tengelytáv csak jelentéktelen mértékben nőtt. Azért javítottak a helykínálaton, és 120 kilogrammot faragtak le a tömegből, így az 1,4-es alapmodell alig nehezebb 1,3 tonnánál.
Felárért már elérhető a TT-ből ismert látványos, digitális műszerfal,
a vezeték nélküli telefontöltés, a tabletes hátsó szórakoztató rendszer és az utastéri wifi is. Átlagosan negyedével erősebbek és ötödével takarékosabbak lettek a motorok, eleinte három benzines és négy dízel turbómotor lesz a kínálatban: a teljesítményskála 150-től 272 lóerőig terjed. Csak a V6-os dízelhez jár automatikusan a quattro hajtás és automatikus váltó, a többi verzió alapáron fronthajtású és kézi váltós.
Mi ez? A brit luxusmárka első szabadidő-autója, ami állítólag terepezni is tud.
Mi benne az újdonság? Ennyi luxust, 608 lóerőt, és 300 km/h feletti végsebességet még sosem kínált terepjáró.
Vetélytársak: Range Rover, Porsche Cayenne.
5,14 méteres hosszúságával a Bentayga a legnagyobb SUV-k közé tartozik, az óriási méretekre a gyártó szerint a maximális kényelem miatt volt szükség. Szinte kizárólag csak valódi fát, bőrt és fémet tapinthatnak az utasok a beltérben, bőrkárpitból és szőnyegből 15-féle, fabetétből 7-féle, külső színből 90-féle választható hozzá, a masszírozós vezetőülést 22 irányba lehet állítani.
Több mint 19 litert fogyaszt városban a hatliteres, 608 lóerős W12-es benzinmotor,
de ez a vásárlókat aligha fogja zavarni, főleg mert elmondhatják, hogy a világ leggyorsabb SUV-ját birtokolják, ami 300 km/h fölötti tempóra képes.
Nyolcféle üzemmód közül választhat a sofőr a kényelmestől a sportosig, terepjárásra alkalmas beállítás is rendelkezésre áll, amelynél az elektronikus rendszerek és a légrugós futómű is felkészül a kihívásra.
Négyféle magasságra lehet emelni a karosszériát, így nehezebb terepen sem sérül meg a Bentayga alja.
Nem maradtak ki az olyan biztonsági rendszerek sem, mint a radaros tempomat, a kormányzó sávtartó automatika, a head-up display vagy az infrás éjjellátó rendszer, de ez a 70 millió forintos ár tükrében el is várható.
Mi ez? A BMW új zászlóshajója, amely szolgáltatásait tekintve ma talán a legfejlettebb szériaautó.
Mi benne az újdonság? Szénszálas utascella, kézmozdulat-érzékelős iDrive, útminőséghez illeszkedő adaptív futómű, lézerfényszóró, négykerék-kormányzás, távirányítással, kívülről vezérelhető parkolás.
Vetélytársak: Audi A8, Jaguar XJ, Mercedes S-osztály, Lexus LS.
Az új 7-es BMW formaterve nem tartogat drámai változásokat, az előd már bevált formáit gondolták tovább. Viszont az utascella már szénszál és ultranagy szakítószilárdságú acél ötvözete, amivel 130 kilót faragtak le a luxuslimuzin tömegéből. Fontos újdonság a megújult iDrive-rendszer, amely már érintőképernyővel is rendelkezik. De nem muszáj megérinteni,
az új szenzorok már a levegőben végzett kézmozdulatainkat is érzékelik,
de természetesen a hagyományos tapipados forgótárcsa is rendelkezésre áll.
Lemásolták az S-osztályos Mercedesről, hogy
az új 7-es figyeli az előtte lévő utat,
és folyamatosan ahhoz állítja a légrugós futómű magasságát és keménységét. Akár 600 méterre is elvilágít az új lézerfényszóró, a parkolás távirányítással, kívülről is végrehajtható, négykerék-kormányzás már a 4x4-es verziókhoz is elérhető. A hagyományos és nyújtott tengelytávval is elérhető 7-es BMW októbertől vásárolható meg. A 265 lóerős 730d belépőmodellért 26,64, a csúcsot jelentő, 450 lóerős 750Li xDrive-ért 35,7 millió forintot kérnek.
Mi ez? Az új Mini kombi változata, végre rendes ajtókkal.
Mi benne az újdonság? A hagyományos ajtók, és a megnövelt méretek miatt már családi autónak is beválhat.
Vetélytárs: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.
A puttonyos Mini már nem is annyira mini, mivel 4,2 méternél is hosszabb,
csomagtere pedig 360 literesre növekedett, de az ülések lehajtásával akár 1250 literre is növelhető. Szerencsére megőrizte a Clubman az elődje egyik jellegzetességét, az osztott csomagtérajtót. Odalettek viszont a vicces nyílászárók: míg a régi csak jobb oldalon kapott egyetlen visszafelé nyíló hátsó ajtót, az új generáció már mindkét oldalon két-két hagyományos ajtóval rendelkezik.
Három benzines és három dízel turbómotorral rendelhető a kis kombi, a teljesítményskála 102-től 192 lóerőig tart, az alapmotorok 1,5 literes háromhengeresek. Később újabb változatok is érkeznek majd a Clubmanból, így a 231 lóerős John Cooper Works sem fog hiányozni a kínálatból.
Mi ez? Az egykor nálunk is gyártott kompakt Opel új nemzedéke.
Mi benne az újdonság? Új padlólemez, kisebb méret és tömeg, nagyobb utastér, LED-es fényszóró, masszázsülés.
Vetélytársak: Volkswagen Golf, Ford Focus, Renault Mégane.
A vadonatúj, „K” Astra a rövidebb hossz és tengelytáv ellenére tágasabb lett elődjénél.
Változattól függően 120-200 kilót faragtak a tömegéből,
részben a méretcsökkentésnek, részben az új padlólemeznek köszönhetően. A feláras, gerincbarát első ülések masszírozásra és szellőztetésre is képesek, emellett megjelent az extralistán a LED-es fényszóró, a wifi és számos új vezetéstámogató rendszer is.
Szentgotthárdi motorokat kap az új Opel is, a teljesítményskála 95-200 lóerőig tart.
Csak a 4,35 millió forintos alapmodellben lesz régi szívómotor (1,4 liter, 100 lóerő), a többiben már mind korszerű turbómotor dolgozik.
Azonos felszereltséggel a 105 lóerős, egyliteres, háromhengeres benzines felára 330 ezer, a 95 lóerős 1,6-os dízelé 820 ezer forint az alapmotorhoz képest. Valószínűleg a vadonatúj, 125 lóerős 1,4-es kereken ötmillió forintba kerül Enjoy felszereltséggel. Az ötajtós Astra értékesítése az ősz második felében kezdődik, a Sports Tourer nevű kombira 2016 elejéig kell várni.
Mi ez? A Renault új típusa a Golf-kategóriában.
Mi benne az újdonság? Sportosabb megjelenés, részben új motorok, nagyobb utastér, új kütyük az extralistán.
Vetélytársak: Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308.
Mindent még nem árult el a Renault az új Mégane-ról, de annyit már tudunk, hogy 2,5 centivel alacsonyabb lett, a tengelytávja közel 3 centivel hosszabb, emellett a nyomtávok is megnőttek elöl közel 5, hátul közel 4 centivel.
A Talismanra hasonlító kompakt a Renault-Nissan Szövetség moduláris CMF platformjára épül,
ezt találjuk a Kadjar és a Nissan Qashqai alatt is. Elképzelhető, hogy a Clióhoz hasonlóan megszűnik a Mégane háromajtós változata, vagyis csak ötajtós és kombi lesz, a török gyártású négyajtós Fluence később kaphat majd utódot.
2016 elejétől lehet majd megvásárolni az új Mégane-t,
az alapmotor a 0,9 literes, turbós háromhengeres lesz 100 lóerővel.
Az 1,2-es turbó már 130, az 1,6-os pedig 150 és 205 lóerővel lesz rendelhető, az RS-be 280 lóerős 1,8-as kerül. A kétféle 1,5 literes dízel 90 és 110, a kétféle 1,6-os 130 és – két turbóval – 165 lóerős változatban létezik, utóbbit kizárólag duplakuplungos automatikus váltóval lehet majd rendelni. Az erősebb motorokhoz négykerék-kormányzás is jár majd.
Mi ez? A Suzuki új kisautója, ami tágasabb a Swiftnél, és nem nálunk készül.
Mi benne az újdonság? Új padlólemez, kis benzines turbómotor, start-stop rendszer.
Vetélytársak: Opel Corsa, Renault Clio, Kia Rio, Hyundai i20.
Az Indiában készülő Suzuki Baleno az idén márciusban bemutatott iK-2 tanulmány szériaváltozata. Bár a pontos méreteit még nem árulta el a Suzuki, szinte biztos, hogy csak hajszálnyi lesz az eltérés a koncepcióautóhoz képest, ami
17 centiméterrel volt hosszabb a Swiftnél, a tengelytávja pedig 9 centivel volt nagyobb.
Már ebből is sejthető, hogy a Baleno jóval tágasabb lesz belül a Swiftnél, akár az utasteret, akár a csomagtartót tekintve.
Ebben a típusban mutatkoznak be a Suzuki új technológiái, például a modulárisan alakítható új padlólemez, ami a jövőben több más modell alapját is képezi majd. 15 százalékkal csökkenti majd az új platform a karosszéria tömegét, és még a karosszéria merevségét is fokozza.
A másik fontos újdonság a Suzuki első, Európában is kapható benzines turbómotorja.
Az egyliteres, 112 lóerős háromhengeres erőforrás a 170 Nm-ével nemcsak nyomatékosabb a Swift 1,2 literes szívómotorjánál, hanem kevesebbet is fog fogyasztani, már csak azért is, mivel fékenergia-visszatáplálással és start-stop rendszerrel is felszerelik.
Mi ez? A világ legnépszerűbb hibrid autójának 4. generációja.
Mi benne az újdonság? Új padlólemez, kisebb akkumulátor, jobb vezetési élmény.
Vetélytársak: Volkswagen Golf GTE.
Az új Prius már a visszafogottnak egyáltalán nem nevezhető formájával is feltűnést kelt:
elölről a komplex formájú fényszórók látványát kell majd megszokni, profilból a fekete C-oszlopot, hátul pedig a függőleges lámpákat és a konvex-konkáv felületek váltakozását. A negyedik Prius 6 centivel hosszabb, 1,5 centivel szélesebb és 2 centivel alacsonyabb elődjénél. Ebben a típusban mutatkozik be egy új, modulárisan alakítható padlólemez, amelyre később minden második Toyota épülni fog.
A japán gyártó azt ígéri, sokat javult a vezethetőség az igényes, kettős keresztlengőkaros hátsó futóműnek, a mélyebb súlypontnak, és a 60 százalékkal merevebb karosszériának köszönhetően. Az új Priusban az elődből ismert 1,8 literes benzinmotor és hibrid technológia lesz, de átdolgozott kiadásban, így
3,5 literre csökken az átlagfogyasztása.
Továbbra sem lítium-ionos az akkumulátor, maradt nikkel-metál hidrid, de kisebb és könnyebb lett a réginél.
Mi ez? A Golf-alapokra épített kompakt SUV második nemzedéke.
Mi benne az új? MQB padlóelemez, tágasabb belső, több vezetéstámogató rendszer, hibrid hajtás, hétüléses és kupé kivitel is lesz.
Vetélytársak: Nissan Qashqai, Ford Kuga, Kia Sportage, Hyundai Tucson.
A masszív külsejű Tiguan új nemzedéke 6 centivel hosszabb, és 3 centivel szélesebb elődjénél, a méretnövekedés ellenére a tömegéből 50 kilót tudtak lefaragni. Nagyobb lett a hátsó lábtér, a csomagtartó térfogatát 615 literre növelték. Az 1,6-os dízelmotor 115, a kétliteres 150, 190, és – két turbóval – 240 lóerővel érhető el, de persze benzinmotorok is lesznek 125-220 lóerőig.
Hibrid hajtással is elérhető lesz az új Tiguan,
a konnektoros GTE változat 50 kilométert tud menni tisztán elektromos üzemben, a rendszer összteljesítménye 218 lóerő.
Ahogy eddig, a gyengébb Tiguanok fronthajtásúak, az erősebbek viszont szériában kapják meg a legújabb, ötödik generációs Haldex összkerékhajtást.
A 4x4-es változatok nagyobb, 20 centis hasmagassággal rendelkeznek,
és felárért rendelhető lesz Off-road csomag is, amely terepezésre alkalmasabb formájú lökhárítókat tartalmaz. Jövőre mutatkozik be a Tiguan hosszított tengelytávú, hétüléses változata, egy évvel később pedig a csapott hátú kupé is megérkezik.