Amerika autópiaca gyorsulóban van. Amíg a háromnegyed éves összesítés szerint öt százalékkal 13,052 millió darabra bővült a piac, addig szeptemberben a tavalyinál 15,8 százalékkal több, összesen 1,442 millió kocsi - személyautó, buszlimuzin és pickup - talált gazdára.
Az Egyesült Államokban ugyanis a személyautó piac adataihoz tartoznak a pickupok is, hiszen odaát hagyományosan magánszemélyek használják a platósokat, amelyekből szeptember végéig 1,864 millió talált gazdára, 10,5 százalékkal több, mint a tavalyi első háromnegyed évben.
A modellek sorrendjét is három pickup, a Ford – F, a Chevrolet Silverado és a Dodge Ram stabilan vezeti,
különösen azóta, hogy egyre olcsóbb az üzemanyag.
Egy éve 3,246 dollár volt a benzin gallononkénti átlagára az Egyesült Államokban, legutóbb pedig 2,252 dollárt mutatott a kimutatás. Mivel egy amerikai gallon 3,78 liter, már csak nagyjából 180 forintra jön ki egy liter benzin.
Az autógyártók tehát elégedettek lehetnek, hiszen a nagyobb járműveken nagyobb az árrés. A vevők is boldogok, mert a 11 négyzetméternyi alapterületű, úgynevezett full size pickupok csupán az óceánparti nagyvárosokban nem számítanak az amerikai életérzés ikonjának. A belső államokban viszont szinte
a férfiasság, a pionírhagyományok tiszteletének bizonyítéka.
A világ legkelendőbb pickupja, a Ford F-150 (akkora, mint egy Ikarus), lejtőn, hátszéllel 11 litert fogyaszt, városban azonban simán benyel 20 litert is. Azonban ez mit sem számít, mert ki emlékszik már a négy dolláros benzinárra, arról nem is beszélve, hogy minden férfi megérti: gyönyörű, ha hörög a V-hatos (esetleg V-nyolcas) motor.
Egyszóval Amerika kedveli a pickupot, az egykori ekhós szekere utódját. Olyannyira szereti, hogy noha a Volkswagen amerikai eladásai év eleje óta 2,5 százalékkal 264 215-re estek (ezen javíthat az új Passat, amelynek ára 23 260 dollártól indul), az Amarok pickupból kilenc hónap alatt 8 százalékkal, szeptemberben pedig 55-tel nőtt az eladások száma. Igaz, még ez utóbbi esetében is csak 3610 kocsiról beszélhetünk, míg a legkevésbé kapós detroiti modell a Dodge Ram éppen tízszer ennyi vásárlót hódított meg a múlt hónapban. Persze az jóval nagyobb, mint a német versenytárs.
Éppen ellenkező a helyzet Oroszországban, ahol a személyautó és kishaszonjármű piac szeptemberben 28 százalékkal 141 ezer alá szűkült, míg a szeptember végéig eladott nem egészen 1,193 millió darab 33 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól.
Az orosz szíveknek különösen az fáj, hogy leginkább a Lada forgalma zuhan.
A kispénzűeknek a Lada jóval inkább a „mi autónk”, mint nekünk a Suzuki, ám a gazdasági helyzet romlása miatt éppen az ő vásárlóerejük rogyott meg leginkább.
Szeptember végéig 28 százalékkal, míg csupán szeptemberben már 41-gyel 22 ezer alá esett az orosz márka forgalma, bármit is tesz a modellfejlesztés terén Bo Andersson, a Renault-Nissan csoport irányítása alatt működő AvtoVAZ vezérigazgatója. Pedig már tavaly is 18 százalékkal 375 ezerre estek a Lada-eladások Oroszországban, idén pedig szeptember végén 203 ezernél állt a mutató.
Csak a toplistán a második illetve a 16. helyen lévő Kia és Audi tudta növelni az eladásait (az utóbbi hajszálnyival 2600-ra), és még az oroszoknál eddig favorizált Renault és Toyota eladások is 33, illetve 45 százalékkal estek. Sőt - kimondani is szörnyű - Mercedesből 23 százalékkal fogyott kevesebb (3350 darab) és a BMW is 11 százalékot veszítve 2130-ra süllyedt.
Az orosz lakosságot az is meglepte, hogy a legkelendőbb modellek listáját már nem a Lada vezeti: a Hyundai Solaris és a Kia New Rio jobban kell a népnek. Botrány! A piac nagyarányú esése amiatt következett be, hogy
a rubel folyamatos gyengülése áremelésre kényszerítette az autógyártókat.
Az orosz gazdaság ugyanis egyre erőtlenebb; a rubel az elmúlt 12 hónapban 36 százalékot gyengült a dollárral szemben, és az éves szintre vetített infláció 15,7 százalékos volt a múlt hónapban. Ezért ágazati elemzők úgy vélik, hogy idén csupán 1,57 millió kocsi és kishaszonjármű talál gazdára, 37 százalékkal kevesebb, mint tavaly.
Pedig Moszkva március közepén eldöntötte: 10 milliárd rubelt különítenek el a roncsautó programra, így ösztönözve az új autók vásárlását. Röviddel ezután pedig azt jelentette be Dmitrij Medvegyev miniszterelnök egy autóipari találkozón, hogy
a kormány több mint 25 milliárd rubellel támogatja az autóipart,
amit a pénzintézetek autóhitelek kamatainak csökkentésére, a lízingköltségek mérséklésére és az állami kézben lévő szervezetek járművásárlásainak finanszírozásra fordíthatnak. Denisz Manturov ipari és kereskedelmi miniszter úgy látja, az intézkedéseknek köszönhetően az autóértékesítések „csak” 24 százalékkal csökkennek idén.
Ami Európát illeti, a Reuters azzal kezdi a tudósítását, hogy a német autók iránti erős igény emelte jelentősen a forgalmat, így az eladások 25. hónapja nőnek egyfolytában. Így szeptemberben az EZ- és EFTA országokban együttesen 9,8 százalékkal 1,394 millió fölé emelkedett az újonnan rendszámot kapott személykocsik száma, míg a háromnegyed éves összesítés 9 százalékos bővülés révén 10,776 milliós eladási szintet mutat.
A dízelbotrányban érinett VW-csoporthoz tartozó márkák 8,4 százalékkal csaknem 316 ezerre emelték együttes eladásaikat szeptemberben, bár a megrendelések zöme a botrány kirobbanása előtt futott be, úgyhogy elemzők szerint az októberi forgalom fogja megmutatni, kell-e félnie a jövőtől a konszernnek.
Figyelemreméltó viszont, hogy a legnagyobb számban eladott modellek tízes toplistáját
továbbra is hatalmas előnnyel vezeti a Golf,
aminek kortalan vonalait 1974-ben az a Giorgetto Giugiaro rajzolta, aki 1999-ben megkapta a Car Designer of the Century díjat. A Volkswagen azóta sem változtatta meg a karosszéria fő stílusjegyeit, az aktuális generációval viszont besöpörte az Év autója címet, közvetlenül a Passat győzelme előtti évben.
Ugyanakkor az sem mellékes, hogy a JATO Dynamics adatai szerint a VW csoport további három tagja, a Polo, a Passat és a Skoda Octavia is szerepel a legjobb tíz között. A Polo például már egészen befogta a Renault Cliót nagyobb eladásnövekedése révén. A Passat pedig majdnem 40 százalékkal növelte forgalmát a tavalyi szeptemberhez képest. Magyar szempontból jó, hír, hogy jó tizedével közel húszezerre növelte értékesítését a Suzuki, és ennek az állománynak jelentős része Esztergomban készül.
A németek viszont arra büszkék, hogy az Európai Unióban a tavalyi szeptemberhez képest nagyjából 10 ezer darabbal növelte eladásait a BMW, a Mercedes és a VW. Bár az is igaz, hogy nagyot esett a VW Up, valamint a BMW 3-as család forgalma. Eközben a Nissan (62 136 darab) és a Mazda (26 000 darab) 24,5 illetve 29,5 százalékos bővülést ért el, úgyhogy
a Nissan darabszáma szeptemberben 8 ezerrel meghaladta a Toyotáét.
Rossz nézni, hogy amíg Fiatból 15 százalékos bővüléssel majdnem 60 ezer talált gazdára a városi kiskocsik piacát uraló 500-asnak és a Pandának köszönhetően, addig Lanciából és Alfa Romeóból 4700 illetve 4900 kelt el, ami 30 és 2,5 százalékos visszaesést mutat.
Ha az autótörténelem legnépszerűbb modelljeire kíváncsi, és érdekli, hol szerepel a toplistán a VW Bogár vagy a Ford T-modell, kattintson összefoglaló cikkünkre.