Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter a Szabó Tímea képviselőnő kérdésére adott válaszában árulta el a pontos darabszámot, és kitért arra is, hogy az európai uniós szabályozás szerint a járműgyártó a típus-jóváhagyási kérelmet egy tagállam jóváhagyó hatóságának köteles benyújtani. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a gyártó vagy a forgalmazó kérelmére, a kibocsátott EK típusbizonyítvány alapján vizsgálat nélkül bocsátja ki a Magyarországon érvényes típusbizonyítványt.
Seszták elmondta, hogy az ügyben érintett TDI-motoros járművek esetében a jóváhagyó hatóság a német hatóság volt, a Nemzeti Közlekedési Hatóság az érintett járműtípusokon típusvizsgálatot nem végzett. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a német hatóság folyamatban lévő vizsgálata eredményének ismeretében dönthet a továbbiakban szükséges intézkedésekről.
A miniszter tájékoztatott arról is, hogy a kormányzati gépjárműflotta üzemeltetésért felelős Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) a Volkswagen és a Skoda honlapján ellenőrizhető adatok alapján megkezdte a gépjárműparkja tételes vizsgálatát.
A Volkswagen-konszern márkáinak hazai importőre, a Porsche Hungaria honlapján azt tette közzé, hogy elemzése szerint 35 283 darab magyarországi dízelüzemű járműnél lesz szükség visszahívásra. EA 189 típusú dízelmotorral van felszerelve Magyarországon 12 427 Volkswagen személyautó, 4343 Volkswagen haszonjármű, 11 964 Skoda, 6014 Audi és 535 SEAT.
Valójában a NKH által összeszámolt 40 ezernél lényegesen több trükkös szoftverrel ellátott TDI motoros Audi, Seat, Skoda, és Volkswagen futhat nálunk, mivel a német, dízel használatautókat tömegesen hozták be az országba az elmúlt pár évben.
A Volkswagen Csoport 11 millió járműve érintett világszerte a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálásának ügyében, Európában van ezen járművek nagy része, a kontinensünkön 8,5 millió autót hívnak vissza, ebből 5 milliót (kétliteres és 1,2 literes TDI-ket) szoftverfrissítésre, 3,5 milliót (az 1,6-os TDI-ket) új katalizátor beépítésére. Németországban kötelező lesz visszavinni az autókat a márkaszervizekbe, de Magyarországon erről egyelőre nincs szó. Valószínűleg a tulajdonos döntésén múlik majd, hogy ellátogat-e a szervizbe, ami után valószínűleg egy 10-15 százalékkal gyengébb, de már a szabályozásnak megfelelő kibocsátású autót kap majd vissza.