Úri huncutság, hiszen drága, és pár nap után úgyis megunja az ember, mint oly sok más, nélkülözhetetlennek beállított kütyüt. És különben is,
tele van a világháló az oroszországi baseballütős közlekedési konfliktusokkal,
száguldós jelenetekkel vagy éppen a giccsesen idilli utakon rögzített menetfelvételekkel. Mi újat lehetne még alkotni a témában?
Ez volt a véleményem az utóbbi években futótűzként terjedő fedélzeti kamerákról, amíg egy szűk utcában szembe nem jött fenyegető lendülettel egy, a Swiftemnél jóval nagyobb egyterű - mint utóbb kiderült, a lánykám ovistársának apukájával a volán mögött. A KRESZ szerint meg kellett volna állnia, hogy elférjünk egymás mellett az úton. A szembejövő oldalán foghíjasan parkoló autók, az enyém mentén folyamatos árok.
Miután aztán összesúrlódott a két bal hátsó sárvédőívünk, a kihívott rendőrség osztott felelősséget állapított meg,
a sofőr ugyanis azt hazudta, hogy állt.
Én pedig tanú híján nem tudtam ezt megcáfolni, így ugrott a kötelező biztosításom addigi maximális bónusza, éves szinten mintegy 20 ezerrel fizetek majd többet.
Még két ilyen eset, és lényegében nullára jönne ki a drágább és kompaktabb Mio MiVue 658 wifi (65 ezer Ft-tól), míg a tükrös modellel (51 ezer Ft-tól) számolva már két és fél kétes eset is behozná az árát.
Felhasználható bizonyítékként
A csaknem 100 éves D.A.S. (La Défense Automobile et le Sportive) francia biztosítási szervezet magyarországi egységének honlapja szerint törvényi lehetőség van arra, hogy a vezető ne csak megfigyelje, hanem rögzítse is a közlekedés többi résztvevőjét, beleértve a gépjárművek mellett a kerékpárosokat és gyalogosokat is. Az ilyen felvétel egy vitatott közlekedési helyzetből adódó bírósági perben - legalábbis Magyarországon - minden további nélkül bizonyítékként felhasználható. A bizonyító erő annál erősebb, minél több információ is tárolva van a felvételen kívül (GPS-adatok, időpont, saját sebességünk).Ahhoz, hogy a kamerás megfigyelést feltétlenül a törvényes keretek között tartsuk, érdemes betartani néhány feltételt: A felvételt csak akkor használjuk fel (nyilvánosság számára elérhetővé tétele, módosítása stb.) ha ehhez méltányolható és jogos érdek fűződik, például annak utólagos igazolására, hogy a gyalogos lépett ki elénk féktávolságon belül.
Az elkészült felvételt rendszeres időközönként törölni kell, ha „eseménytelen" volt az utunk, közlekedésünk, már csak az eszköz tárolókapacitása miatt is. Ha külföldre utazunk, előre tájékozódni kell az adott állam(ok) saját előírásairól a fedélzeti kamera használatáról. Nincs még ugyanis egységes, minden EU-tagállamra irányadó szabály. Ha a konzulátus, külföldi ismerős vagy az internetes keresés segítségével sem lehet pontosan feltérképezni a törvényi lehetőségeket, inkább ne kockáztassuk meg a bírságot és az eszköz lefoglalását.
Akárhogy is van, világszerte tombol a dashcamőrület. De vajon miben több egy szélvédőre tapasztható autós kamera, mint egy mezei videórögzítő? Az optika és a minimonitor nyilván látványban és technikailag is hasonlít a más célú felvevőkére, de ami a kettő között van, az bizony - mind a kézzel fogható alkatrészek, mind pedig a programok szintjén - a járművezetők igényei miatt került oda.
Elsősorban ugyanis a vezető szemszögéből induló intelligens mozgóképfelvétel a feladata az amúgy sokoldalú asszisztensnek. Ennek kulcsa a mozgásérzékelő, amely sebességre és rezgésre reagálva indítja el és állítja meg a videózást. A teljességhez egy speciális szoftver is tartozik, amely mindent rögzít, de csak a legutóbbi szakaszt tárolja ideiglenesen, továbbá azt, amit a felhasználó külön paranccsal elment.
Ráadásul a Mio MiVue R30 és a 658 wifi extrém HD felbontású, így nem csak fekete dobozként, hanem kitűnő minőségű pillanatképek, illetve
útifilm készítésére is alkalmas.
A felvételeket aztán a MiVue androidos vagy iOS platformra kifejlesztett támogató alkalmazással könnyedén át lehet játszani okostelefonra, számítógépre. A 658-as wifimódban is tudja ezt, s ezen felül érintőkijelzője és élettartamig tartó frissítésű adatbázisból dolgozó fix traffipax-figyelmeztető funkciója is van.
A 658 wifi készülék gyári csomagolásában autós töltőkábel és tapadókorongos konzol található, míg az R30 kialakítása okán két rugalmas pánttal rögzíthető a tükörre. Egyszerű és magától értetődő az első felhelyezés.
Egy kézzel ki-bepattintható a konzoljába a szélvédőre tehető változat, ez hamar rutinmozdulattá válik,
gyorsan el lehet távolítani szem elől a kívánatos kütyüt.
A visszapillantós változat sem bonyolultabb, de mivel kevésbé feltűnően kameraszerű, szinte beleolvad a környezetébe, így fent hagyva sem kockáztat túl sokat a felhasználó.
Fapados menetrögzítők
Mennyi pénzt kell rákölteni, ha valaki szeretné kipróbálni a vezetés közbeni kamerázást? Nos, akár semennyit sem, feltéve, ha van videórögzítős telefonja. Ezzel azonban korántsem utánozható a dashcamek lényege, az intelligens felvételkezelés. Továbbra is az ingyenes lehetőségeknél maradva a sort az okostelefonokra letölthető dashcamalkalmazások folytatják, amelyek közül az Androidon kipróbált ingyenes DailyRoad már hozza az alapélményt, de a felvétel minősége erősen függ a telefon tudásától - fényerősség, felbontás, rezgések.A legolcsóbb célszerszám 4 490 forinttól érhető el M-tech MT néven, ami a specifikációja alapján fapados, ám használható megoldást ígér. 10-20 ezer között bővül a fapados választék, a márkás készülékek 30-60 ezer között mozognak, a mindentudó topliga felső árhatára 100 ezer fölé kúszik, ahol már a többcélú (például navigációval kombinált) eszközök is megjelennek, nem utolsósorban a GoPro sportmodelljei is. Ha a vételárat nézzük, arra is gondoljunk, mibe kerül a törött autó javítása, ha bizonyíték híján nem fizet a biztosító.
Bekapcsolás után a tesztelt Mio kamerák azonnal rögzítik az utazás minden pillanatát. Első alkalommal ugyan érdemes végigmenni a menüben, és testre szabni a funkciókat, utána azonban már megy minden, mint a karikacsapás.
A sebességet, a GPS-koordinátákat és a pontos időt is rögzítő dashcamduóból a 658 készül kisebb kijelzővel, ám 150 fokos látószögű, F 1.8 érzékenységű optikája fejlettebb az R30-nál. A kijelző érintésérzékeny, felhasználóbarátabb, ugyanakkor kell egy kis idő, amíg a beállítások logikájára rááll az ember agya.
Ezzel szemben a tükrös R30 gombokkal vezérelhető, 130 fokos szögben lát csak a kamerája, de lencséje F2.2 értékű, a monitora 4,3 colos, és
traffipaxinfó helyett sávtartó funkciója van.
Az R30 esetében is igaz, hogy kell némi tanulás a tudása teljes kiaknázásához, ám minél többet használjuk, annál jobban szeretjük. Még akkor is, ha napokig nem történik semmi érdemleges. Igaz, ez egy Budapest méretű városban teljességgel kizárt.
Mio MiVue 658 wifi
Előnyök:
Hátrányok:
Mio MiVue Mirror R30
Előnyök:
Hátrányok:
A Mio MiVue 658 wifi tudása minden igényt kielégít, míg az R30 GPS-adatrögzítés hiányában korlátozottan alkalmas videószemtanúnak.
Játéknak viszont jobb, és a sávelhagyási funkcióval a vezetés biztonságát is növeli. Egyvalamit azért ne felejtsünk el: aki csak játszani szeretne, ingyen is megteheti, hiszen az okostelefonokra jó pár dashcamalkalmazás érhető el, csak fel kell telepíteni.
Az alábbi videón kollégánk balesete látható, a fehér Suzuki Ignis vezetője nem adta meg az elsőbbséget. Megkímélt, alig 100 ezer kilométert futott BMW 316i-je gazdasági totálkáros lett, ez a felvétel is bizonyíték volt a tárgyaláson, bár nélküle is teljesen egyértelmű volt az eset.
Műszaki jellemzők
Mio MiVue 658 wifi:- 2,7 hüvelykes érintőképernyő.
- Extreme HD felvétel - 2304 x 1296 és 30 fps –a legutolsó H.264 tömörítéssel.
- Beépített wifi
- Sebességmérő kamera figyelmeztetés, ingyenes havi frissítéssel.
- GPS-követés.
- 150° látószögű objektív.
- F1.8 lencse.
- 3-tengelyű G-Szenzor - rögzíti az irányt, az erőket és ezek hatását, a fordulást és gyorsulást is.
- Parkolási mód, feláras külső áramforrással.
- Méretek: 90,59 x 49 x 32,7 (mm)
- Tömeg: 120 g
- csúcsminőségű üveg lencse 6G+1 IR
- DSP chipszet: A7L55/OV4689
Mio MiVue Mirror R30:
- 4,3 hüvelykes LCD kijelző
- Extreme HD felvétel - 2304 x 1296 és 30 fps –a legutolsó H.264 tömörítéssel.
- 150° látószögű objektív.
- F2.2 lencse.
- 3-tengelyű G-Szenzor - rögzíti irányt, az erőket és ezek a hatását, a fordulást és gyorsulást is.
• Méretek: 313,4 x 83,6 x 40,0 (mm)
• Tömeg: 308 g
• Csúcsminőségű üveglencse 6G+1 IR
• DSP chipszet: A7L55/OV4689
Ha megtetszett önnek a Mio MiVue 658 wifi vagy a Mio MiVue Mirror R30 készülék, a megfelelő linkekre kattintva megvásárolhatja őket a Clickshopnál.