Az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese, Halmosi Zsolt a rendőrség keddi sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az Európai Unió 14,5 milliárd forintos támogatásából létrehozott rendszer 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fixtelepítésű komplex közlekedés-ellenőrző pontot (KKEP) foglal magában 134 útszakaszon. Továbbá a külföldi jogsértők elfogása érdekében beszereztek 26 darab nagy teljesítményű Skodát is.
Azért építették ki a Véda rendszert, hogy az Európai Unió célkitűzéseinek megfelelően a 2010-es adatokhoz képest a felére csökkenjen 2020-ra a közlekedési balesetekben elhunytak száma. Ez Magyarország esetében a 2010-es 740 áldozattal szemben 370-et jelent.
Így működik a fix kamera
Ugyan 1990 óta, amikor 2400-an vesztették életüket a közutakon, jelentős eredményeket sikerült elérni, ám
2014-ben megtorpant a csökkenő tendencia,
és a megelőző évhez képest 5,9 százalékkal többen, összesen 626-an vesztették életüket közlekedés közben. A balesetek áldozatainak jelentős része más hibájából sérül meg vagy veszti életét, a balesetek bekövetkezése 93 százalékban járművezetői hibára, konkrétabban a közlekedési szabályok megszegésére vezethető vissza.
Magyarországon a legtöbb baleset (30 százalék) még mindig a gyorshajtás miatt következik be. Az okok között a második helyen 25 százalékkal az elsőbbségi jog meg nem adása áll, a harmadik pedig, 17 százalékkal, a kanyarodási szabályok áthágása.
A Véda három fő elemből áll: a mobil és fix KKEP-kből, a közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó és információs rendszerből (KAFIR), valamint a külföldiek megállítására beszerzett nagy teljesítményű Skoda márkájú autókból. Szintén a projekt keretein belül történik meg 958 kézi adatrögzítő és információs eszköz használatba vétele, amelyek a megállításos közúti ellenőrzést végző rendőrök munkáját segítik.
A 365 fix kamerát 134 útszakaszon helyezték el, nagyítható térképünkön az összeset megtalálja
Az eszközöket 2016 elejétől tesztnek vetik alá, a rendőrség csak azt követően kezdi meg a mobil sebességmérők egyéb funkcióinak, illetve a fix KKEP-knek az alkalmazását, hogy meggyőződött az adatbázisok és az eszközök rendszerszintű együttműködéséről.
Ez várhatóan több hónapot is igénybe vesz majd.
Az automatizált rendszer biztonsági kontrolljaként ügyintézők is ellenőrzik majd a dokumentált szabályszegéseket, hogy ne kapjanak kézhez a közlekedők téves információkon alapuló, megalapozatlan határozatokat.
A rendőrség a bírságolással járó dokumentálások indulása előtt két héttel tájékoztatni fogja a közvéleményt.
A sebességmérésen túl a rendszer alkalmas lesz más jogsértések – a többi között a biztonsági öv használatának elmulasztása, a záróvonal átlépése, a kötelező haladási irány megszegése, a tilos jelzésen áthaladás – dokumentálására is. Annak segítségével kiszűrhetőek a forgalomból kivont vagy lopott járművek, a műszaki vizsga vagy a kötelező biztosítás hiánya.