Az emberi agy évek múltán is képes felidézni egy jellegzetes illatot, amit egy tárgyhoz vagy egy eseményhez kapcsol. A jó illatú levegő azonnal javítja a közérzetet, talán ezért is elmaradhatatlan kellékei az illatosítók például a taxik belsejének.
Az autóillatosítók kezdetben csak a gépészet és a rakomány kellemetlen szagától szerették volna megóvni az utasok orrát, de a mai, jobban szigetelt, korszerű autókban már inkább az élményfokozás miatt vásárolják őket. Persze az új autók belső műanyagjaiból is ki tud párologni olyan kellemetlen szag, amit nem árt elfedni, főleg az olcsó kocsiknál.
Magyarországon már a szocializmus alatt is használták a zöld Wunder-Baumot, ugyanis a maszek autósboltok becsempészték az országba.
A világ legnépszerűbb autóillatosítója ez a kis fenyőfa,
amely az általános vélekedés ellenére nem német, hanem amerikai találmány. Története az 1950-es évek elejéig nyúlik vissza, amikor a legenda szerint egy tejesüvegeket szállító teherautó-sofőr elkezdett panaszkodni egyik ügyfelének, a svájci származású, de New Yorkban letelepedett Julius Sämann biokémikusnak arról, hogy a kilöttyent tej savanyú bűzét egyre nehezebben viseli el a járművében.
Sämann-nak - aki korábban a kanadai erdőkben évekig dolgozott azon, hogy a fenyőtűből illóolajat nyerjen ki - a tejesember panasza kapcsán zseniális ötlete támadt:
a növényi illatanyagot porózus kartonpapírral itatta fel,
amit érthető okból fenyő alakúra vágott, és zöld színűre festett. Termékét Car-Freshner névre keresztelte, és egy megszűnt autósbolt helyiségében kezdte el gyártani 1952-ben.
Celofántasakba csomagolva a környékbeli benzinkutakon kezdte el árusítani, elsősorban autósok számára. Amerikában hamar népszerűvé váltak a belső visszapillantóra akasztható kis fácskák, és utána nem sokkal a világot is meghódították.
Ma már a popkultúra részének tekintik,
amit részben annak is köszönhet, hogy számtalan filmben szerepelt, és az eredeti fenyőformát a mai napig megtartották, csak az alapszínt változtatják illattól függően. A kis fenyőfák öt-hat hétig hatásosak, ez idő alatt fokozatosan kell levágni a fóliát, különben az illat nagyon erős lesz, és nem is tart olyan sokáig.
Szezonális termék
Télen jóval több autóillatosító fogy, mint nyáron. Az emberek vágynak az ilyenkor hiányzó színekre, illatokra, és persze az is közrejátszik ebben, hogy a hideg miatt nem szellőztetünk annyit, ezért gazdaságosabb az illatosítók használata.Európa nagy részén, így Magyarországon is Wunder-Baumként árulják, az Egyesült Királyság és Írország területén Magic Tree, a francia, spanyol, olasz és portugál területeken Arbre Magique, míg az Egyesült Államokban Car-Freshner, Little Trees néven ismerik. A bő 60 év alatt már több mint egymilliárd fácskát adtak el,
jelenleg 50-nél is több illat kapható, 400 forint körüli áron.
A kezdetektől a 80-as évekig a Royal Pine nevű, zöld színben árusított illat volt a legnépszerűbb, amit sokan azonnal a kockás matricás Zsiguli taxik belsejében érezhető illattal azonosítanak. Aztán a sárga vaníliás vette át a stafétát, manapság pedig a Black Ice és az új autók illatát megidéző New Car Scent fogy a legnagyobb számban, de népszerű a dohányszagot semlegesítő és bőrszagot imitáló változat is. Kisbuszokba erősebb, nagyobb méretű változatokat is kapni.
Ma már kevésbé divat a kilátást zavaró, lifegő illatosítókkal elcsúfítani autónk belsejét. Sok márka (többek közt az Ambi Pur) is gyárt zselés, a szellőzőrostélyra rögzíthető illatosítókat, amelyek egy beépített üvegcséből párologtatják el az illatanyagot, általában szabályozható módon. Esztétikailag azonban ez sem a legjobb megoldás, ezért
kitalálta a Citroën, hogy beépített illatosítót tervez.
Elsőként a 2004-ben bemutatott C4-esben jelent meg az új extra, az illatpatront egy külön erre a célra kialakított mélyedésbe kellett helyezni a középső légbeömlő mellett.
Ma a C3, C3 Picasso, DS3, C4 Picasso / Grand C4 Picasso és a Berlingo Multispace modellekhez is rendelhető cserélhető illatpatron.
Egy töltet ára 3-4000 forint,
modelltől függően lehetnek eltérések. A patron nagyjából 3 hónapig használható, persze ez függ attól, hogyan szabályozzák az intenzitást. Nem őrzik meg korlátlan ideig a minőségüket, de a dobozon mindig fel van tüntetve a lejárati dátum.
A Citroën importőre szerint a magyar vásárlók megrendelései a gyári patronokból a nullához közelítenek. Ez részben abból is adódik, hogy a legtöbb esetben csak az adott modell legmagasabb felszereltségű változataiban van benne a gyári illatosító rendszer, és ezekből itthon nagyon keveset adtak el.
A vásárlók egy része megpróbálja utólag feltölteni, parfümbe mártani a lejárt patronokat,
hogy a csere árát megspórolja, ami hosszú távon a műszerfal anyagának sérülését okozhatja" - árulta el Kanalas Gergely, a Citroën kommunikációs munkatársa.
A Mercedes négyféle illatot fejlesztett ki
egy neves parfümgyártó bevonásával a 2013-ban bemutatott S-osztály számára, de a beépített illatosító ma már a C, GLC és az új E-osztály számára is elérhető 134 ezer forintért, immár hatféle illattal.
Jóval kifinomultabb a rendszer, mint a Citroëné, a kesztyűtartóban elhelyezett üvegcséből kiáramló illatok intenzitását nem tekerős szabályzóval, hanem a COMAND menürendszerből digitálisan lehet állítani. Air-Balance csomag a neve, amely az illatosító mellett egy ionizátort is tartalmaz.
Így működik a Mercedes gyári rendszere
Arra is ügyeltek, hogy az illat ne fedje el az igényes bőrkárpitok illatát, még a legerősebb fokozatban sem, valamint hogy az utasok ruhája ne vegye át az illatot. Ha kifogy az illatanyag, új üvegcsét illattól függően 19, illetve 26 ezer forintért lehet vásárolni.