A szupertraffipax célkeresztjében egy fehér Peugeot Boxer furgon jön, láthatólag viseltes állapotban. Vajon kitöltötte a sofőr a menetlevelet? Ugye még véletlenül sem hajtott fel reggel a brigáddal egy felest? A legutóbbi (előlegezzük meg a bizalmat, nem hátszeles) műszaki óta még sem koptak slickre a gumijai? És mi van azzal a csúnya rozsdával a küszöbön?
Mindez a Speedmarathon fedőnevű razzia napján nem központi kérdés, csak akkor fogják félreállítani, ha túl gyorsan hajt. Márpedig 47 km/h-val bukkan elő a kanyarból, és ahogy meglátja a sofőr a kék villogós kecskeméti Mercit, mögötte pedig húsz méterre a kamerát, belelép a fékpedálba. Így aztán 34-gyel vánszorog előttünk, mögötte libasorban jön az autófolyam. Valakinek eszébe jut, hogy követési távolság is van a világon, még nagyobbat lassít.
Hosszú szünet következik, aztán egyszer csak megérkezik egy Subaru kombi - túl gyorsan. Amikor lassít, már késő, a lézeres szupertraffipax már csak ilyen:
hamarabb lát meg, hogy lenne ellene bármi esély.
A múlt héten átadott fix kamerák előtt még lehet időben lassítani (erősen ajánlott figyelni a Traffic Controll táblákat), mert azok radaros elven működnek, és nem látnak el több száz méterre, de a hordozható traffik minden gyorshajtónak feladják a leckét.
Persze lehet ellenük védekezni, korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk a 24 órás, csütörtök reggel hattól pénteken reggel hatig tartó óriásrazzia összes helyszínét, amiket négyóránként váltogatnak, de így sem figyelt mindenki eléggé. Ahogy tavaly, úgy idén is megkérdezték a lakosságot, hová álljanak a Speedmarathon napján a rend éber őrei. Ezúttal 160 helyszínre érkezett javaslat, ezek egyikén álldogálunk most, legalább tucatnyi egyenruhás társaságában. Íme, az összes budapesti mérőhelyszín térképen:
A nap sebességrekordere itt egy hölgy volt 83 km/h-val, és alapvetően teljesen jogos a helyszínkérés- és választás. A II. kerületi Zöldlomb utca (ennek a folytatása a Szépvölgyi út) lejtőjén sokan csorognak le laza 60-70 km/h-s sebességgel, vagy még többel, és a zebránál még úgy is sokan csak ímmel-ámmal engedik el a gyalogosokat, hogy hemzsegnek a rendőrök a környéken. De lényegesen jobb a helyzet, mint máskor, amikor az út túloldalára jóformán születni kell.
Lám, beigazolódni látszik a rendőrség tézise:
azért traffipaxoznak, hogy kevesebb legyen a baleset.
Ám ha félretesszük a tézist, miszerint a sebességmérés az államkassza gazdagítását szolgálja, akkor is megfogalmazódik némi kétség. Ha valóban sok itt a baleset, akkor mi lesz itt az év maradék 364 napján (a rendszeres rutinellenőrzésekkel együtt mondjuk 250-en)? Pedig forgalomtechnikai módszerekkel, mondjuk a zebra előtt gyorshajtót látva automatikusan pirosra váltó lámpával is lehetne lassítani a forgalmat, számtalan településen jól működik a rendszer. Büntetés nélkül is lehet fegyelem.
Vagy akár telepíthettek volna egyet ide a fix traffipaxokból is, elvégre az arzenálból Budapest belső útjaira viszonylag kevés jutott. Lehet, hogy az autósok napok alatt kiismernék, mindig fékeznének előtte, és így kevés bírságot termelne, de hát ugye nem is ez a cél, hanem a szabályos tempó betartatása. Másrészről ne legyünk igazságtalanok, a most látott, kiintős ellenőrzések mellett is szólnak azért komoly érvek, olyanok, amit az év többi napján is indokolttá tennék.
Ilyenkor ugyanis nemcsak közigazgatási bírságot lehet kiszabni, hanem helyszínit is. Ez azt jelenti, hogy horogra akad az is, aki kisebb sebességtúllépést követ el,
márpedig a valóban veszélyes helyszíneken ez is végzetes lehet.
Lássunk egy példát: a Zöldlomb utcából automata üzemmódú kamerával (ilyen amúgy az összes fix traffipax is) 65 km/h plusz hibahatár, vagyis körülbelül 68-69 km/h-tól menne értesítés a cikkünkben nemrég bemutatott bírsággyárba, hogy postázzanak csekket az autó tulajdonosának az oly sokat emlegetett objektív felelősség elve alapján.
Úgy viszont, hogy rögtön kiintik a rózsadombi gyorshajtókat, helyszíni bírságokat is osztogathatnak. Csak hatvannal poroszkált a sofőr? Kivételesen az is sok, a körülbelül 53-68-ig terjedő (pontos értékről a helyszínen nem nyilatkozhattak a rendőrök) tartományt is lehet szankcionálni. Vagy azt is, ha valaki pozsonyi vagy rosenheimi rendszámmal,
sérthetetlensége biztos tudatában furikázik,
állt is a járdán egy német Saab, gondterhelt vezetővel. A szemből - robogóként hátulról is - bemérhetetlen motorosoknak is tudnak kellemetlen perceket szerezni. Hirtelen működőképesnek tűnt a gépezet.
Nyilván senki sem szeretne rendőrállamban élni, és napi razziákkal szembesülni, de egy ilyen akció rámutat arra, hogy lehetetlen mindent automatizálni. Semmilyen információ sincs még arról, hogy a 160 mobil és 365 fix szupertraffipaxban két hete élesített egyéb szabálysértéseket figyelő funkció mennyire hatékonyan szűri majd ki például a be nem között biztonsági öveket, de bizonyos vétségeket tényleg csak a helyszínen lehetne kiszűrni.
Ilyen például a statisztikák szerint máig drámai következményekkel járó ittas vezetés.
A véralkoholt nyilván nem méri a Véda-rendszer,
és egy másik, manapság kiemelkedően gyakori baleseti okkal, a figyelem elterelésével sem igazán tud mit kezdeni. Ha egy buszról lenéznek az autók utasterébe, láthatják, rengetegen kézben tartott okostelefonokon beszélgetnek, interneteznek, e-mailt-t írnak. A Zöldlomb utcában sikerült ma annyit elérni, hogy legalább néhányan lerakják a készüléket, de büntetést ezúttal csak akkor kaptak, ha túl gyorsan hajtottak.