Manapság a crossoverek, szabadidő-autók, terepkupék hatékonyan térítik el a klasszikus kombik célközönségét az eredeti szándékuktól,
de a Mercedes E osztály előző generációjából így is minden harmadik eladott példány puttonyos volt.
Ennek tudatában nem csoda, hogy az új, W213-as limuzin megjelenése után meglepően gyorsan, fél év késéssel már meg is érkezett a hagyományosan T-modellnek hívott kombiváltozat.
A korábbi, szögletes, szekrényformájú hátsót szépen legömbölyített, aerodinamikai szempontból optimalizált dizájn váltotta fel, ami kétségkívül elegánsabb és jobb légellenállású a korábbinál, de az a tény is ismét bizonyítást nyert, hogy a legjobb térkihasználása még mindig a szabályos hasábnak van.
Ívelt, kerekded hátsója miatt ebbe a Mercedesbe
a korábbi 695 liter helyett már "csak" 640 liternyi csomagot lehet pakolni,
lehajtott ülésekkel még jobban, 1950-ről 1820-ra csökkent a befogadóképesség. Azonban az E osztály T-modell még így is magasan veri a közvetlen konkurensének számító Audi A6 Avantot (565-1680 l), BMW 5-ös Touringot (560-1670 l) és még a kombispecialistának tartott Volvo újdonságát, a V90-est is (560-1526 l).
Igazából csak a jóval olcsóbb Skoda Superb kombi tör borsot az E osztály T-modell orra alá a 660-1950 literes értékével. Ezt nem is hagyta annyiban a Mercedes, és kitalálta, hogy a hátsó üléstámlákat 10 fokkal kisebb szögben is lehessen rögzíteni, amivel 30 litert nyerhet a kedves tulajdonos. Így már összejön a Skoda-verő 670 liter,
de kérdéses, hogy a hátul ülők mit szólnának, ha közel derékszögben kéne ülniük egy hosszú út alatt.
Hagyomány az E kombinál, hogy
két, padlóból kihajtható, gyerekméretű ülés is kérhető a csomagtérbe,
menetiránynak háttal, így – mint egy egyterűben – akár heten is utazhatnak egyszerre. Elődjénél csak az AMG motoros verzióhoz nem volt rendelhető ez az extra, de a 3,6 másodperces gyorsulás tudatában ez nem is meglepő, mert a gyerekek ebédje jó eséllyel az elindulás után nem sokkal a csomagtartó igényes kárpitozását díszítette volna.
Alapáron adják az új E kombihoz az elektromos csomagtérajtó-mozgatást, a feláras kulcs nélküli rendszerrel pedig már érintésre sincs szükség, elég a kocsi alá lendíteni a lábat a nyitáshoz, de ezt a trükköt már sok autó tudja. Az viszont még mindig kevés kombiban van benne, hogy
a takaróroló a hátsó ajtó nyitásával egyszerre felemelkedik,
vagy hogy a hátsó üléseket a kocsi mögött állva is le lehet dönteni.
Míg az előző E osztály műszerfala a legendás 124-esre utalt számos részletében, az újé a hatalmas digitális képernyőivel és a kerek légbeömlőivel már az S osztályt idézi, ami az E-vásárlóknak minden bizonnyal hízelgő.
A párnázott, varrott bőrborítású műszerfal, a valódi fa és fém tobzódásával együtt kimeríti a fényűzés fogalmát.
Rímel a hiperluxusra a (borsos felárért) hiánytalan biztonsági felszereltség a ma elérhető összes asszisztenssel, ennél a pontnál azonban álljunk meg egy kicsit.
Ez a Mercedes 0–210 km/h sebességtartományon belül sofőr nélküli önvezető módra is képes: a fehér vonalak között marad, tartja a távolságot az előtte haladótól, magától gyorsít és lassít, szükség esetén meg is áll, és eközben viszonylag ritkán szól az emberre, hogy tegye a kezét a kormányra.
Sőt, a Teslák mellett csak ez a kocsi a párhuzamos közlekedésre alkalmas többsávos úton
az előzést is magától végrehajtja,
amihez csupán az indexkart kell két másodpercig lenyomva tartani. Kár, hogy az önvezető rendszer még mindig nem elég megbízható, ugyanúgy kell figyelni, mintha mi vezetnénk, mert a kritikus szituációkban kikapcsol, és visszaadja az irányítást.
Zseniális viszont a távirányító önbeparkoló rendszer: a mobiltelefonnal használható bluetoothos megoldással a kocsi beáll még a szűk lakótelepi garázsokba is, és ki is jön, anélkül hogy ülne valaki a vezetőülésben.
A szomszédok körében garantáltan sikert arató funkció
használatához csupán egy modern mobiltelefon, egy egyszeri költséggel járó regisztráció és a Mercedes hivatalos applikációja szükséges.
Ehhez a témához kívánkozik még a Concierge Service, azaz a fedélzeti ügyintéző, aki szerencsére csak egy 2 négyzetcentiméteres helyet foglal el az utastérben, annak is a fej feletti konzoljában. A CS ugyanis egy gombnyomásra aktiválható különleges tudakozó, mégpedig élő emberrel az összeköttetés túlsó végén.
A személyes ügyintéző az aktuális pozíciónk, irányunk és sebességünk, valamint a gépkocsi egyéb telematikai adatainak valós idejű ismeretében megkeresi nekünk a legközelebbi patikát, benzinkutat, éttermet, szállást foglal, és közben udvariasan cseverészik, állítólag akár magyarul is, de csak az angol változatból kaptunk ízelítőt a menetpróbán. Aki szereti, ha kiszolgálják, és ezt hajlandó megfizetni, tegye, mindenki más valószínűleg az okostelefonjára fog hagyatkozni...
Az E kombi már az új fejlesztésű, kétliteres, alublokkos, 150 lóerős dízel alapmotorjával is 8,7 másodperc alatt futja a százas sprintet. Mellesleg ez a motor 220d néven 194 lóerővel és 400 Nm-rel is kérhető, az egy másodperccel fürgébb gyorsulásért kb. egymillió forint felárat kell fizetni.
Nemcsak erős, de kifejezetten halk is az új négyhengeres dízel,
ezen tulajdonságok egyike sem volt elmondható az öreg 2,1 literesről, ami az elődben szolgált. Az új motor 6-7 literes fogyasztása is kifejezetten baráti, bár ebben a tekintetben a régi sem volt rossz.
Terepkombi is van belőle
A Mercedes történetének első terepkombija olyan modellekkel versenyezhet, mint az Audi A6 Allroad vagy a frissen bemutatott Volvo V90 Cross Country. Az All-Terrain a sima T-modell emelt változata módosított sárvédőkkel és az alapmodellétől eltérő hűtőráccsal, persze a 4Matic összkerékhajtási rendszer alapáron jár az autóhoz. Légrugós felfüggesztéssel akár 156 milliméteres hasmagassága is lehet a kombinak. Kezdetben mindössze egyetlen motorral, a kétliteres dízel 194 lóerős változatával lesz elérhető az autó.Egy ilyen motor mellett szinte nincs is szükség másra, persze azért kapható a még fölényesebb és még simábban járó hathengeres dízel is (350d) 258 lóerővel és 620 Nm-rel.
Aki mindenképp hathengeres dízelre vágyik, jobban jár, ha vár még egy évet,
a Mercedes ugyanis már bemutatta az új kétliteressel egy motorcsaládba tartozó, alublokkos háromliteres dízelét, amely 313 lóerős, és 7 százalékkal fogyaszt kevesebbet a réginél.
Inkább az amerikai piacnak szólnak a benzinmotorok: a kétliteres turbós 184 és 211, a háromliteres 333 és 401 lóerővel kérhető, utóbbi AMG E 43-as modellt hajtja, szigorúan összkerékhajtással. Ez a sportváltozat csak amolyan félmegoldás, amíg a több mint 600 lóerős, driftmóddal is felvértezett, szintén összkerékhajtású E 63 AMG meg nem érkezik.
Tény, hogy az E 43 is csak 4,7 másodperc alatt gyorsul százra, de valahogy
nem képes érezhető adrenalinlöketet gerjeszteni a fedélzeten tartózkodók szervezetében.
Egyszerűen túl jól sikerült kizárniuk a mérnököknek a külvilágot az utastérből, így a menetzaj mellett a háromliteres V6-os brutalitását is.
Ehhez a kényelemre hangolt kocsihoz sokkal jobban illik valamelyik dízelmotor. Bőven elég az E220d is 1,8 tonnás kocsihoz, csak padlógázas előzéseknél érzi azt az ember, hogy jó lenne még egy kis tolóerő. Viszont a következő gondolata az lesz, hogy a hathengeresért közel hárommillióval többet kellett volna fizetni, és ekkor biztos rájön, hogy jól választott.
Már a szériában adott acélrugókkal is
inkább kényelmes, mint sportos az E,
és ez az érzés csak fokozódik, ha a feláras (350d-hez széria) légrugókon ringatózik. Egy 5-ös BMW-t izgalmasabb vezetni a közvetlenebb, több visszajelzést adó kormányzás és az agilisabb futómű miatt, de ezek a problémák a kombi Mercedesek vásárlóit nem szokták izgatni.
Már csak azért sem, mert a kategória talán legszebb utasterében ülhetnek, a legmodernebb elektronikai szolgáltatásokat vehetik igénybe, és a leghalkabb és legerősebb négyhengeres dízelmotorját hajthatják, ráadásul csomagtartójuk befogadóképességét is csak a Superb kombié múlja felül. Persze a Mercedes árlistája nagyjából ott kezdődik, ahol a Skodáé véget ér: a 150 lóerős dízelért 13,7 millió forintot kérnek, az AMG E 43 4Matic viszont már 24,5 millió forintot kóstál – extrák nélkül.
Már 50 éve is volt kombi Mercedes
Éppen 50 évvel ezelőtt mutatta be a Mercedes az első kombiját, amelyet a klasszikus Fecskéből, azaz a W 110 szériából formált meg. A világ legrégebbi autómárkája 1966-ban amolyan kísérleti projektbe fogott egy holland kereskedővel (akárcsak a Volkswagen az első Transporter esetében) és próbaképpen puttonyt tervezett a korabeli E osztálynak tekinthető limuzin fenekére. A szárnypróbálgatás eredménye 2800 legyártott autó lett, ám az utód, az állólámpás W115 nem kapott hasonló karosszériaváltozatot.
A mai kombik luxusától igen távol állt az első kombi Mercedes, melynek neve, az Universal (ez az elnevezés a kombi Trabantokon, egészen pontosan a P50 sorozaton már 1960-ban megjelent!) is ezt tükrözte. A cél a használati érték növelése volt, ami a majd 2 köbméterre bővíthető raktér révén sikerült is.
Az első nagyszériás kombi csak a kettővel ez utáni W 123 modellcsaládból született, amelyet aztán a hazai népnyelv a sokadik tulajdonosváltás utáni jellemző felhasználói csoport miatt elnevezett zöldséges Mercinek.