Az olaszok első rendes szabadidő-autója
a Giulia technikájára épül,
csak magasabb és nehezebb a donornál. Az is hasonlóság, hogy a Stelvióból is az 510 lóerős Quadrifoglio sportváltozatot mutatták be először. Ebben a Ferraritól származó 2,9 literes, dupla turbós V6-os motor dolgozik, amivel álló helyzetből 4,0 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra a sportos SUV, a végsebessége 285 km/h.
Nem hiányzik az autóból a
trükkös összkerékhajtási rendszer
sem, amely hátul oldalanként képes variálni a nyomatékot, és akár az erő 100 százalékát is képes hátsó tengelyre küldeni. Előre legfeljebb 50 százalék juthat, ha csúszik a burkolat. A nyolcfokozatú automata váltó Sport fokozatban mindössze 150 milliszekundum alatt kapcsolgatja a fokozatokat.
A Stelvio kapható lesz 200 és 280 lóerős, kétliteres turbós benzinmotorral, illetve 180 és 210 lóerős 2,2 literes dízellel, és akár hátsókerék-hajtással is.
Várhatóan a jövő év közepétől lesz megvásárolható
az első Alfa SUV, amelytől a gyártója azt várja, hogy a márka legnépszerűbb modellje lesz, elsősorban az amerikai keresletben bízva.
A Renault egy retró sportkocsival támasztja fel a hajdan szép napokat megélt francia sportautómárkát 2017 elején. Annyira fontos az Alpine felélesztése, hogy a Genfi és a Párizsi Autószalonra sem vitték el a 2016 februárjában már bemutatott, igencsak szériaközeli tanulmányautót, mert ott nem kapott volna elég figyelmet a sok újdonság között.
Az A120-as fejlesztését még a Caterhammel kezdték el a franciák, de aztán önállóan folytatták. Formája azt az A110-est idézi, amivel a 70-as években itthon Ferjáncz Attila ralizott.
Az Audi TT-ellenfélnek szánt, középmotoros, hátsókerék-meghajtású sportkocsit
valószínűleg egy keresztben elhelyezett 1,8 literes, 250-300 lóerős turbómotor mozgatja majd dupla kuplungos váltóhoz kapcsolva. Ez az erő körülbelül 4,5 másodperces százas sprinthez és 240 km/h-s végsebességhez lesz elég a 4,2 méteres, 1 tonnánál alig nehezebb autóban.
Mivel az Alpine jóval erősebb és gyorsabb lesz a Toyota GT86-nál és a Mazda MX-5-nél, nem csoda, hogy az ára is magasabbról indul majd, a pletykák szerint 55-60 ezer euróról, vagyis 16,5-18 millió forintról indulhat az árlista. Később még nagyobb teljesítményű, 300 lóerős sportváltozat, és egy csinos kabrió is megjelenhet az A120-ból.
Az Audi A8 szeptemberben bemutatkozó következő generációja ugyanarra az MLB Evo platformra épül, mint a Q7 vagy az A4/A5 família, de
megtartja az A8-asoktól megszokott térvázas alumínium (ASF) struktúrát is.
A luxusautó nagy újdonsága az önvezető üzemmód lesz, ami állítólag 60 km/h alatt képes lesz teljesen átvenni az irányítást a vezetőtől. Kívülről a 2014-es Audi Prologue kupé tanulmányautóra (képeinken) fog hasonlítani, vagyis keskeny lámpákat és minden korábbinál nagyobb hűtőmaszkot kap majd, de természetesen négy ajtaja lesz.
A műszerfal koncepciója a 2016-os CES-en bemutatott Q6 e-tronból származik majd. Utóbbi azt is jelenti, hogy
három képernyő lesz majd a vezető előtt:
egy 14,1 colos, ívelt OLED kijelző a hagyományos műszerek helyén, és két érintőképernyő a középkonzolon. Ezek közül a felső a navigációs és a médiarendszerek számára, az alsó pedig a klímaberendezés és a szövegbevitel számára lesz fenntartva. Minden bevitelt és parancsot érintéssel, hanggal, vagy gesztusvezérléssel (levegőben végzett kézmozdulatokkal) kell megadni,
a mai MMI rendszer forgótárcsája eltűnik.
A személyre szabható képernyők rezgéssel és hanggal igazolják vissza, ha érzékelték a lenyomást.
A motorkínálat V6-os és V8-as és W12-es turbós benzin- és dízelmotorokból fog állni,
a legerősebb motorok elektromos turbót kapnak,
ami csökkenti majd a turbólyukat, vagyis a gázpedál lenyomását követően késlekedés nélkül felépül majd a töltőnyomás. Természetesen lesz konnektoros hibrid is, ezúttal V6-os benzinessel. Az új A8 technikai különlegességei között meg kell említeni a 48 V-os elektromos rendszert, az organikus LED fényszórókat és az áttervezett légrugózást is.
Az új, G30-as kódjelű 5-ös BMW
formavilága nem éppen forradalmi,
amire az a magyarázat, hogy az előd túl jól fogyott (2,1 millió darabot adtak el belőle), ezért nem akartak felesleges rizikót vállalni egy vadonatúj dizájnnal. A lemezek alatt persze történt változás, az új CLAR padlólemeznek és módosított anyagfelhasználásnak köszönhetően például egy mázsával csökkent az autó tömege.
A szedán 36 milliméterrel hosszabb, 6 milliméterrel szélesebb, és 2 milliméterrel magasabb a kifutó modellnél, a tengelytáv 7 milliméterrel, a csomagtartó 10 literrel nőtt meg. Az új 5-ös már 0-210 km/h-s sebességtartományban képes gyorsítani, lassítani és kormányozni a vezető helyett, sőt a Teslához és a Mercedes E-osztályhoz hasonlóan
már önálló előzésre is képes többsávos utakon,
180 km/h alatt.
Belül 8,7 vagy 10,25 colos érintőképernyőt kaphat a középső BMW, a 7-eshez hasonlóan egyes funkciókat már hanggal vagy
gesztusokkal is lehet vezérelni,
de az iDrive forgótárcsája is megmaradt. Majdnem minden motorhoz nyolcfokozatú automata váltó kapcsolódik alapáron, az egyetlen kivétel az 520d-ben a 190 lóerős, kétliteres dízel, amelyhez hatfokozatú kézi váltót adnak, amivel 4,2 literes átlagfogyasztásra képes a gyár szerint. Egy kétliteres benzinmotorral felszerelt, 252 lóerős
konnektoros hibrid is kapható lesz,
ez tisztán elektromos hajtással 45 kilométert tud megtenni.
Négyféle futómű rendelhető,
légrugózás nincs, helyette aktív dőlésgátlót és négykerék-kormányzást kínál a BMW.
Februártól négy motorral (két- és háromliteres benzinesek és dízelek) lesz kapható az autó, de egy hónappal később újabb három érkezik, és ekkor mutatják be a Touring nevű kombit is. A 400 lóerős négyturbós dízel és a 600 lóerős M5-ös ősszel érkezik, mindkettő összkerékhajtású lesz.
A 2010 óta kapható Duster már számtalan ráncfelvarráson esett át, legutóbb érintőképernyős infotainment rendszert, szebbé varázsolt külsőt és korszerű dupla kuplungos váltót is kapott, mégis megérett a leváltásra, mert a szabadidő-autók között a konkurencia minden korábbinál erősebb lett.
2017-ben mutatkozik be a második Duster-generáció. Még nem lehet biztosan tudni, hogy a Renault-Nissan szövetség CMF platformjára, vagy a régire épül-e, de azt szinte minden szaklap tudni véli, hogy a kocsi hossza 4,3-ról körülbelül 4,5 méterre fog nőni, esetleg kétféle hosszúságú karosszériával is kapható lesz.
A sima ötüléses mellett
ezúttal már egy hétüléses változatot is kínálnak majd,
ami azért is előnyös a Daciának, mert a jelenlegi hétüléses egyterűjét, a Lodgyt nem igazán keresik a vásárlók. Felárért továbbra is kínálnak majd összkerékhajtást az erősebb motorokhoz, amivel a Duster enyhe vagy akár közepes terepen is megállja majd a helyét.
Európa harmadik legnépszerűbb autójának új generációja, a kívülről csak finoman változott, szelíd tekintetű új Fiesta jobban felszerelt, biztonságosabb és takarékosabb lett elődjénél. Elöl 30, hátul 10 mm-t nőtt a nyomtáv, de
a padlólemezt a régiből emelték át,
ezért a belső helykínálat alig nőtt meg, de legalább a karosszéria merevsége 15 százalékkal javult.
Alaposan átdolgozták az utasteret is, a jól felszerelt modellekben akár 8 colos színes érintőképernyő is pöffeszkedhet a középkonzol tetején. Jönnek a legújabb generációs vezetéstámogató extrák is, többek között
adaptív tempomat és ütközésmegelőző rendszer is megjelenik
a kínálatban. Az új háromhengeres, 70 és 85 lóerős, 1,1-es szívó benzinesek a Ka+-ból, a 100, 125 és 140 lóerős egyliteres turbós Ecoboost benzinesek a régi Fiestából lehetnek ismerősek.
Az egyliteres EcoBoost világelső funkcióval frissül, ez lesz
az első háromhengeres motor, amelybe hengerlekapcsoló funkciót is építenek,
alacsony terhelésnél két hengerrel működik majd a motor. Érkezik egy új, 95 lóerős 1,5-ös dízel is, amely a valaha volt legerősebb gázolajos lesz a Fiesta kínálatában.
Az új Fiesta legnagyobb újdonsága, hogy négy különböző változatot készítenek belőle. A Titanium, a Vignale és a sportos ST-Line mind külön egyéniség, ahogy a negyedik verzió, a kifejezetten SUV-szerű, emelt futóműves Active is.
Véget ért az ufókorszak a Honda Civic életében: a továbbra is Angliában készülő új, tizedik generáció egy hagyományos, de azért modern külsejű ötajtós lett, amely jóval nagyobb az elődjénél,
már-már a kompakt kategória határait feszegeti.
A karosszéria 4497 milliméter hosszú, 1800 milliméter széles és 1421 milliméter magas, vagyis jócskán, 127 milliméterrel hosszabb és 30 milliméterrel szélesebb elődjénél, magassága 20 milliméterrel csökkent.
A tengelytávolság 30 milliméterrel lett nagyobb, az autó tömege 16 kilóval csökkent, ami a méretnövekedést és az 52 százalékkal nagyobb torziós merevséget figyelembe véve szép teljesítmény. Javítja a vezethetőséget, hogy
a vezetőülés 35 mm-rel mélyebbre került,
és a korábbi, olcsó csatolt lengőkarok helyett hátulra már több lengőkaros futóművet építenek be.
A Honda is átállt a benzines turbómotorokra,
a Civic háromhengeres egyliteressel és négyhengeres másfél literessel lesz kapható, 129 és 182 lóerős teljesítménnyel. Alapáron hatfokozatú kézi váltóval érkezik az autó, fokozatmentes CVT felárért kérhető. A módosított 1,6-os dízel később érkezik, 2017 második felétől lesz elérhető egy és két turbóval is. Várhatóan ekkor érkezik a kombi, a török gyártású szedán és a tanulmányként már bemutatott Type-R sportváltozat is. Már vannak előrendeléshez magyar árai, és nem lesz olcsó, az biztos.
2017-ben mutatkozik be a világ legnagyobb darabszámban eladott elektromos autójának, a 2010 óta kapható Nissan Leafnek a második nemzedéke. A Nissan annyit már elárult róla, hogy a Teslákhoz hasonlóan
többféle kapacitású akkumulátorral fogják árulni:
állítólag 24, 30, 48 és 60 kilowattórás akkuk lesznek elérhetőek, utóbbival akár az 500 km-t is elérheti a hatótáv. Összehasonlításképp, a mai Leaf 24 kilowattórás akkut kap alapáron, de felárért 30 kilowattossal is kapható, amellyel 250 km a hatótávja.
Az új Leaf
akkumulátora már lítium nikkel-mangán-kobalt technológiájú lesz,
ami több előnnyel is jár: egyrészt nagyobb kapacitást tesz lehetővé, másrészt a töltés is felgyorsul, 10 perc alatt akár 90-100 km-re elegendő energiát is fel tud venni az akku. Az új Leaf előfutárának a 2015-ös Tokiói Autószalonon bemutatott IDS tanulmányautó tekinthető.
Ebben már benne volt az önvezető technológia is, ami várhatóan a Leafből sem fog hiányozni, viszont a karbon karosszéria valószínűleg nem kerül sorozatgyártásba a magas ára miatt. Összességében állítólag kedvező árat próbál majd kalkulálni a Nissan, amit nálunk 1,5 millió forintos állami támogatás és sok, a zöld rendszámmal járó kedvezmény tesz vonzóbbá.
Az új Insignia ötajtós változatát Grand Sportnak hívják, élőben a márciusi Genfi Autószalonon lesz először látható, az értékesítése nyáron kezdődik. A korábban szűkössége miatt sokat kritizált középkategóriás autó
tengelytávja 92 milliméterrel nőtt,
a gyártó ígérete szerint "különösen hátul" lett tágasabb az utastér. A hosszabb tengelytávnak és az új elrendezésnek köszönhetően 32 milliméterrel szélesebb a hely csípőmagasságban, a váll- és térdtér 25-tel nőtt, a fejmagasság nyolccal. A csomagtartó 490-1450 literes.
Az új Insignia minimális mértékben hosszabb (4897 milliméter) az elődjénél, csökkent az első és hátsó túlnyúlás, 11 milliméterrel megnőtt a nyomtáv. A tetőív 29 milliméterrel laposabb lett, kupéssá téve az autót. Akárcsak az Astra, úgy az új Insignia tömege is csökkent, az új padlólemeznek és a frissített anyaghasználatnak köszönhetően elődjénél
akár 175 kilóval is könnyebb lehet
az új modell, amire szüksége is volt a típusnak.
LED-es fényszórók, 360 fokos körkörös kamera, masszázsülések, nyolcfokozatú automata váltó, teljesen megújult beltér - az Insignia felszereltsége is jócskán kibővül. A Grand Sport még aktív alumínium-motorháztetővel is rendelkezik, amely ütközéskor ezredmásodpercek alatt felemelkedik, hogy messzebb kerüljön a kemény motorblokktól.
Az új Insignia már a jövő évi bevezetésekor turbómotorok és új generációs sebességváltók széles palettáját kínálja, a nyolcfokozatú automata kezdetben csak összkerékhajtással lesz kapható. Az Opel szerint az új, nyomatékvektoros, Haldex összkerékhajtás kategóriájának egyik legkiforrottabb rendszere, és teljesen új, öt lengőkaros hátsó futóművel társul.
A Swift
immár nem Esztergomban készülő ötödik generációja
januártól már kapható Japánban, az európai értékesítés pár hónappal a márciusi Genfi Autószalonra tervezett világpremier után kezdődik. Felismerhető maradt a formaterv a függőleges fényszóróknak és a feketére festett A-oszlopoknak köszönhetően, de sok újdonságot is felfedezhetünk a karosszérián az ívelt sárvédő-szélesítésektől kezdve a hatszögletű hűtőmaszkon és a kupésan lejtő tetőn át a
rejtett hátsó kilincsekig.
Az új Swift egy centivel lett rövidebb, a
tengelytávja viszont két centit nőtt,
ami jó hatással lehet a hátsó sor helykínálatára. A karosszéria 3840 mm hosszú, 1695 mm széles, 1500 mm széles, a tengelytávja pedig 2450 mm. A csomagtartó 211 helyett már 265 literes, a kocsi tömege 995 kilóról 910 kilóra csökkent.
Teljesen új, modern műszerfalat kapott a kisautó, még a kormány alját is egyenesre vágták. Új a középkonzol és a műszerfal, az érintőképernyős fedélzeti menürendszer Android Auto- és Apple Carplay-kompatibilis. A feláras Safety csomag olyan tételeket tartalmaz, mint a kamerát és lézert is használó vészfékező rendszer, az automatikus távfény-kapcsolás, a sávtartó automatika és a radaros, távolságtartó tempomat (ACC).
Főleg sportos karaktere fogja megkülönböztetni a Balenótól, és az 1.0 Boosterjet, illetve az 1,2-es alapmodell mellé később egy erősebb, turbós élménymodell is várható, még izgalmasabb megjelenéssel. Ezzel szintet lép az új Swift - de többé már nem lesz a "mi autónk".