Egyre inkább úgy tűnik, hogy ugyanolyan személyes asszisztenssé válnak az autók, mint az okostelefonok, azzal a nem elhanyagolható előnnyel, hogy miközben az ügyeinket intézik, elérhetővé teszik a közösségi médiát, vagy szórakoztatnak, még el is visznek a célunkhoz.
Menet közben akkor is szuperbiztonságosak, ha nem vezetnek helyettünk, mivel a felhőből nyert valós idejű adatoknak köszönhetően
jóval messzebb látnak előre, mint amire a bent ülők szemei,
a radarok vagy az ultrahangos érzékelők képesek.
Figyelnek a vezetőjük hangulatára,
a belső fényeket, a hangokat és a zenét ehhez igazítják. Ha szükséges, figyelmeztetik a veszélyre, vagy segítenek neki a vezetésben, ha ideges, megnyugtatják, ha fáradt, felélénkítik, ha sok a háttérzaj, zajszűrést alkalmaznak, vagy felerősítik a hátul ülő utas beszédét. A Mercedes új ülése még arra is képes, hogy az izmok állapotát és a gerinc helyzetét is folyamatosan figyelje, és apró mozgásokkal tegye kényelmesebbé magát a hosszú utakon.
A 2017-es CES-en bemutatkozó autók szinte mindegyike elektromos hajtású, képes önvezetésre (az 5 szintes skálán jelenleg a 2-3 szint körül tartunk), tele van képernyőkkel, és teljes körű hálózatba kapcsolhatóságot valósít meg. A két legfontosabbról, a Faraday Future FF 91-ről és a Toyota Concept-i-ről már olvashattak nálunk cikket, ezért most a többi újdonságra koncentrálunk.
A svájci Rinspeed minden évben egy tanulmányautóba sűríti össze, hogy milyen elképzelései vannak a jövő mobilitásáról. A 23. autójuk egy kétüléses, teljesen önvezető városi elektromos négykerekű. Eddig tehát semmi különös, szinte minden, a CES-en kiállított tanulmány ilyen, az Oasisnek azonban van pár trükkje, amit más nem kínál.
Az első kerekek például képesek a tengelyük körül elfordulni, ezért
a kocsi szinte egy helyben meg tud fordulni.
Napelemekkel is tölti akkumulátorát a kocsi, lemerülés esetén pedig könnyen betehető pótakkumulátorokkal lehet növelni a hatótávot. A powerbank mobilon megrendelt távirányítású kiskocsin érkezik oda, ahol megállt az autó.
Nemcsak autómegosztó szolgáltatásoknak, hanem éttermeknek is hasznos lehet az autó, mivel a csomagtartóban kialakított hűthető-fűthető rekesz kiválóan alkalmas például pizza-házhozszállításra, akár futár nélkül is.
Egy ívelt 5K-s kijelző foglalja el a műszerfal helyét, a fedélzeti rendszert érintéssel, hangutasításokkal és gesztusokkal is lehet vezérelni.
A szélvédőn lévő head up display valójában egy kiterjesztett valóságot jelenít meg,
ami főleg a navigációnál hasznos, mivel a vezető pontosan látja, hogy melyik sávban kell haladnia, hol kell lekanyarodnia.
Persze egy gombnyomással bekapcsolható az automatizált vezetés is, ekkor
a kormány vízszintbe dönthető, és asztalként használható,
a beletehető betét billentyűzetet és pohártartókat is tartalmaz. Önvezető módban a kocsi guruló nappaliként funkcionál, amit a forgó fotelek és a szélvédő alatti területen elhelyezett növények is hangsúlyoznak.
Vegasban a Bosch egy új tanulmányautót leplezett le, amelyben nem a motor és a futómű volt a lényeg, hanem a fedélzeti technológia. A műszerfal például négy organikus (OLED) képernyőből áll, a kormány csak két, faborítású kapaszkodó, hogy ne takarja a kilátást a képernyőre.
Amint a vezető beül, az arcfelismerés után az autó az egyéni beállításaihoz igazítja a kormányt, a visszapillantó tükröket, a légkondicionálót és a médialejátszót. A fedélzeti infotainment rendszer a normál beszédet is megértő hangvezérléssel, haptikus,
tapintható visszajelzést adó érintőképernyővel,
illetve gesztusvezérléssel kezelhető.
A felhőalapú szolgáltatások akár videokonferenciát is lehetővé tehetnek, sőt, a vezető és az utasok megtervezhetik a bevásárlást is az otthoni hűtő tartalmának ellenőrzésével, de okoslakásukkal számos más módon is kapcsolatba léphetnek.
Ahogy a kocsi halad az utcán, automatikusan felismeri a leparkolt járművek közötti üres helyeket. Egy felhőalapú szolgáltatás felhasználja ezeket az adatokat egy
valós idejű parkolási térkép
létrehozásához, amely a felhasználóknak jelentős időspórolást jelent.
A BMW utastér-koncepciója, az i Inside Future is az automatizált vezetésre helyezi a hangsúlyt, és ebben mutatkozott be először a HoloActive Touch technológia is, ami
a tekerős iDrive jövőjének tekinthető.
Egyesíti a head up kijelző, gesztusvezérlés és az érintőképernyő előnyeit:
virtuális érintőképernyőként működik a vezető és a jármű között, a lebegő kijelző érintésérzékeny funkciói érintéssel és gesztusokkal vezérelhetők.
Egy tükröket alkalmazó
színes projektor vetíti ki a digitális gombokat a középkonzol fölé,
pont a vezető jobb kezéhez. A lebegő formában kivetített gombok és funkciók egy okostelefon kezelőfelületéhez hasonlóan konfigurálhatók. A vezető jobb kézfejének mozdulatait egy intelligens kamera figyeli, amely az ujjhegytapintásokat is érzékeli.
A Chrysler Portal tanulmány LED-es fényszórói szinte elrejtőznek a lemezek között, a lyuggatott lökhárító közepén lévő nagy kör a szenzoroknak, radaroknak biztosít helyet.
Különleges megoldás, hogy
elöl-hátul tolóajtókon keresztül lehet megközelíteni az utasteret,
a beszállást B oszlop sem nehezíti. Az ülések szintén sínen csúsztathatóak, és jó egyterűhöz méltón síkba is lehet hajtani az összeset, ha rakodótérre lenne szükség.
A kocsi akár arc- és hangfelismeréssel képes azonosítani a tulajdonosát. Ahogy minden CES-autóban, a műszerfalat itt is egy nagy LCD-képernyő helyettesíti, a középkonzolba pedig érintőképernyőt tettek. Szokatlan a karima nélküli kormány, és említést érdemel, hogy összesen
tíz dokkoló állomást alakítottak ki
a különböző okoseszközök számára.
A Chrysler Portal 3-as szintű önvezető autó, ami azt jelenti, hogy országúton és autópályán már képes magát irányítani. Az első kereket egy ismeretlen teljesítményű villanymotor hajtja, a 100 kilowattórás, 400 km hatótávot biztosító akkumulátort a padlóba rejtették el.
A Honda is bemutatott egy önvezető villanyautót, amelyet elsősorban városi használatra szánnak. A NeuV elkészítését az a tény inspirálta, hogy
a mai városi autók az idejük 96 százalékában parkolnak valahol.
Éppen ezért a kocsi használatát úgy képzeli el a Honda, hogy ha a tulajdonosnak épp nincs szüksége rá, akkor
beadja a közösbe, hogy pénzt termeljen neki.
Ilyenkor egy közösségi autómegosztó szolgáltatás járművévé válna, elmenne önállóan az utasaiért, és elvinné őket a célállomásukra.
De a NeuV abból a szempontból is hasznos a közösségnek, hogy képes áramot visszatáplálni a 20 kilowattórás akkumulátorából a város elektromos hálózatba, ha nem használják. A mindössze 2,9 méter hosszú miniautó lehet 2+2 üléses, vagy szimplán 2 üléses, de csomagtartóval, amelyben kialakítottak egy helyet a Honda elektromos gördeszkájának, amellyel az utolsó pár száz métert érdemes megtenni parkolás után.
Hagyományos műszerfal helyett ebbe is egy szélesvásznú érintőképernyőt építettek be, amelyet az utas is könnyen használhat, a kormánynak egyetlen küllője sincs, láthatóan inkább kapaszkodásra, mint irányításra tervezték.
A NeuV figyeli a vezető viselkedését és hangulatát,
és a tanácsait, ajánlásait is mindig ehhez igazítja. Nagy hangsúlyt fektettek a tervezők arra, hogy jól ki lehessen látni a kocsiból: hatalmasak az üvegfelületek, a szélvédő ívelt, az övvonal pedig 45 fokos szögben emelkedik.
A Honda megmutatta a Ride Assist technológiáját, amelyet azért fejlesztettek ki, hogy álló helyzetben stabillá tegye a kétkerekű járműveket. A technológiáról csak annyit árultak el,
nem giroszkópokat használ,
és hogy ugyanazon az elven működik, mint az Asimo nevű humanoid robotjuké, vagy mint a három éve bemutatott mozgó széké, az Uni Cubé.
A videón az látható, hogy egy motorkerékpár vezető nélkül képes követni egy embert, és nem dől el.