A Volkswagenre egyebek között a dízelbotrány miatt is nagy nyomás nehezedik alternatív hajtásláncok kifejlesztésére, várakozásai szerint azonban
négy új autóból három még 2025-ben is dízel- vagy benzinmotoros lesz.
Matthias Müller, a Volkswagen AG vezérigazgatója az Automobilwoche című lapnak adott interjúban kifejtette, hogy
a modern dízelmotor "a megoldás, és nem a probléma része"
még akkor is, ha erős ellenszéllel kell szembesülnie a politika és a közvélemény részéről.
A Volkswagen ezért a dízelmotorok előnyeit tudatosító kampányt tervez indítani más autógyártók részvételével. Matthias Müller hangsúlyozta: a szén-dioxid-kibocsátási határértékek teljesítéséhez ugyanis más autógyártóknak is ugyanúgy szükségük lesz a dízelmotorokra, mint a Volkswagennek. A dízelmotorok belvárosi kitiltásának tervéről szólva pedig megjegyezte, hogy
úgy általában kiátkozni a dízelmotorokat meglehetősen problémás dolog."
A dízelmotorok romló népszerűsége az autóipar többmilliárdos fejlesztési beruházásainak megtérülését veszélyezteti.
A német szövetségi környezetvédelmi hivatal mérései szerint a dízelmotorok tényleges károsanyag-kibocsátása közúti használatban lényegesen meghaladja az uniós határértékeket. A Forsa piackutató intézet felmérése szerint pedig öt dízelautó-tulajdonosból csak kettő tervezi dízeles modellel lecserélni mostani autóját.
A Volkswagen meggyőződése szerint azonban még nagyon hosszú ideig benzines és dízeles modellek adják majd az értékesített új autók zömét.
A modern belsőégésű motorok "még legalább húsz évig" fogják uralni a piacot
- jelentette ki Matthias Müller legutóbb a Wiener Motorensymposium szakmai fórumon Bécsben. Közölte: a Volkswagen 2022-ig még tízmilliárd eurót invesztál a belsőégésű motorok fejlesztésébe, míg az elektromos és hibrid hajtásláncok fejlesztésébe kilencmilliárdot.
A Volkswagen ugyanakkor hozzá kíván járulni
a földgázüzemű járműflotta megtízszerezéséhez, egymillióra növeléséhez is 2020-ig.
A CNG (sűrített földgáz) töltőállomások számának ugyanebben az időintervallumban 900-ról 2000-re bővítéséről szándéknyilatkozat született a Volkswagen és a gázforgalmazó, töltőállomás-üzemeltető társaságok között. Ulrich Eichhorn, a Volkswagen AG kutatási és fejlesztési igazgatója szerint a CNG egyaránt fontos szerepet játszik majd a személygépkocsik, a tömegközeledési járművek és a haszongépjárművek üzemeltetésében.
A dízeltechnológiát még nem lenne szabad temetni, mert nélküle az uniós klímacélokat nem lehet teljesíteni"
- figyelmeztetett Harald Krüger, a BMW vezérigazgatója. Rámutatott: újabban elsőként kerül szóba a dízeljárművek betiltása, mihelyt határérték fölé emelkedik valahol a szállópor-szennyezés, holott a szálló porhoz legfeljebb a tíz évnél idősebb és részecskeszűrővel nem rendelkező dízeljárműveknek lehet csak némi közük.
A tényektől elrugaszkodva nem fogunk tudni dűlőre jutni a vitában"
- szögezte le a BMW vezérigazgatója, ismertetve: egy Euro 6-os dízelmotor 25 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és 15 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy benzinmotor.
A dízelmotorok "hírbe hozása" elbizonytalanítja a vásárlókat,
bár a BMW forgalmában ez nem igazán mutatkozik meg - mondta Harald Krüger. Németországban a BMW eladásaiban az első negyedévben 65 százalékról 64 százalékra csökkent a dízeles modellek részaránya, a globális értékesítésekben pedig stabilan tartja magát 34 százalékon.
A német szövetségi környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt mérései szerint az Euro 5-ös és Euro 6-os dízelmotorok nitrogén-oxid-kibocsátása valós forgalmi körülmények között meghaladja az uniós határértékeket. Ezzel kapcsolatban Harald Krüger nem szólt arról, hogy hány autót érint a probléma, és a BMW átvállalja-e a szóban forgó motorok utólagos átépítésének a költségét. A témában folynak az egyeztetések - jegyezte meg.
A német autógyártók szakmai képviselete, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) szerint a motorok átalakítása nem lenne kifizetődő, a Volkswagen vezérigazgatója Matthias Müller viszont a kérdés tüzetes megvizsgálását szorgalmazza.
Harald Krüger szerint mindenképpen elkerülendő lenne, hogy az önkormányzatok dízelre vonatkozó, egymástól eltérő szabályai "rongyszőnyegszerűen" fedjék le az országot. "A személyes mobilitásra vonatkozó szabályokat lehetőleg egységes keretek között kellene lefektetni mind nemzeti, mind uniós szinten" - hangsúlyozta.