Tegyük tisztába a dolgokat: a Mercedes nem a semmiből kezdett el egyszer csak pickupot gyártani, hanem tapasztalt partnert keresett hozzá. Igazából az X-osztály
nem önálló modell,
hanem a Nissan NP300 Navara átdolgozása, csakúgy, mint a Renault Alaskan. Francia és japán testvéréhez hasonlóan a gyártását is a Nissan végzi a spanyolországi gyárában.
Aki azt hiszi, hogy csak a Navara külsejét szabták mercisre, nagyon téved, mert a változások jóval mélyrehatóbbak. Igazi
prémiumautót hoztak létre,
amelynek kényelme és csendessége, utastéri minősége, fedélzeti elektronikus rendszerei, biztonsága és személyre szabhatósága állítólag a Mercedes többi modelljét idézi. Ez azért nagy szó, mert a pickupok általában nyers és bárdolatlan igáslovak, amelyek üresen pattognak az úthibákon, rettenetesen indirekt kormányzásuk van, és elképesztően zajosak.
A Mercedes műszerfala és utastere finomabb anyagokból épül fel, mint a Nissané, fejlettebb infotainment rendszerek és több vezetéstámogató asszisztens (pl. sávtartó automatika, táblafelismerő, vészfék-asszisztens) érhető el hozzá, és a külső-belső dizájn is igényesebb, a fényszórója akár LED-es is lehet.
A Mercedes talán azért is mert belevágni a pickup-készítésbe, mert az alapokat adó Navara is egészen kifinomult futóművel rendelkezik: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig a hasonló pickupoktól megszokott, laprugós, merev hidas felfüggesztés helyett csavarrugós, többlengőkaros rendszer dolgozik, amely
a Mercedes szerint személyautós kényelmet nyújt.
Igaz, itt sem független a több lengőkar, mert a masszív hátsó híddal együtt mozognak – azért volt rájuk szükség, hogy a merev tengelynek megtámasztást adjanak.
Az X-osztály négyféle motorral lesz kapható: a 2,3 literes, négyhengeres dízel egy turbóval 163, kettővel 190 lóerőt ad le, néhány piacon egy 165 lóerős szívó benzines is elérhető lesz. Ezek eddig mind Renault-Nissan motorok, de
az X350d csúcsváltozatba már a Mercedes saját, 258 lóerős, 550 Nm nyomatékú V6-os dízelét szerelik.
Ez az egyetlen motor, amelyhez hétfokozatú automata váltó és állandó négykerék-meghajtás jár központi differenciálművel, a többihez kézi váltót és kapcsolható összkerékhajtást társítanak alapáron. Minden X-osztályban megtalálható a felező, a hátsó önzáró differenciálműért és az alsó védőlemezekért azonban fizetni kell.
A karosszéria és a nyomtáv is szélesebb, mint a Nissané, a hasmagasság ugyanúgy 22 centiméter. Az X-osztály teherbírása 1042 kg, platóhossza 1587 mm, platószélessége 1560 mm, a maximális vontatható tömeg 3,5 tonna, ami körülbelül egy nyolcméteres jacht tömegének felel meg. 2018-ban kezdődik az értékesítés, az árak a prémium kivitel miatt vélhetően magasabbak lesznek a kategóriában megszokottnál.