Számos tanulmány kimutatta már, hogy a magánkézben lévő autók az idejük túlnyomó részét, kb. 95 százalékát állva töltik, amit azt jelenti, hogy ekkor nem személyszállító eszközként, hanem csak utcai csomagmegőrzőként működnek, foglalva a parkolóhelyeket. Erre a problémára a legjobb megoldást egy autómegosztó szolgáltatás jelenti, melyeknek
minden egyes járműve 5-10 magántulajdonban lévő autót válthat ki,
drasztikusan javítva a nagyvárosok parkolási helyzetén. Az autómegosztás elterjedéséhez azonban szemléletváltás szükséges, meg kell tanulni lemondani a saját tulajdonú járműhöz való ragaszkodásról az élhetőbb környezet érdekében.
2016 óta már Budapesten is működik egy nagy autómegosztó szolgáltatás, a GreenGo, és idén januárban megérkezett a második is, az állami olajipari vállalat által indított MOL Limo. Utóbbi
neve a limitless mobility (határtalan mobilitás) rövidítése,
emellett a limuzin szóra is utal, ami szorosan kapcsolódik az autózáshoz. Valamivel szerencsésebb lett volna, ha egy takarékos városi miniautókat kínáló szolgáltatás nevéről nem az ízléstelen, tízméteresre nyújtott Hummerek és a tetőablakukon kilógó, menet közben pezsgőző fiatalok jutnak eszünkbe, de ez már mindegy, a lényeg úgyis a szolgáltatás, nem pedig az elnevezése.
A Mol Limo egyik előnye a GreenGóval szemben az egyszerűbb regisztrációban rejlik.
Nem kell személyesen bemenni az ügyfélszolgálati irodába,
elég lefényképezni a legalább egy éve megszerzett B kategóriás jogosítványt, és a képeket feltölteni a rendszerbe. A személyes és bankkártyaadatok megadása után általában egy nap alatt véglegesítik a regisztrációt, és utána már lehet is használni a Limót, amihez nincs másra szükség, mint egy érvényes jogosítványra, egy Android vagy iOS okostelefonra és egy Mastercard vagy Visa bankkártyára.
Az applikációt megnyitva azonnal megjelenik egy Budapest térkép, amelyen nemcsak a szabad autók láthatók, hanem a
60 km2-es, Limó-zónának hívott szolgáltatási terület
határa is. Tíz kerületet foglal magába a zóna, északon a Kaszásdűlői lakótelep, a Záhony utca és a Gyöngyösi utca, keleten az Örs vezér tere, délen a Könyves Kálmán körút, a Rákóczi-híd és az Etele út, nyugaton pedig a Jagelló-Istenhegyi-Pethényi út-Szilágyi Erzsébet fasor-Hűvösvölgyi út-Kapy utca-Csatháry utca által határolt területet jelenti.
Már idén bekapcsolják majd a szolgáltatási területbe a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret is, jövőre pedig a külvárosokat, a nagy bevásárlóközpontokat, és állítólag az agglomerációt, például Budaörsöt is.
Fontos tudni, hogy szabad a zónahatárnál kijjebb menni a kocsikkal (Pest megyei matrica mindegyiken van), de
a bérlést csak a zónán belül lehet befejezni.
Ha például valaki kimenne vásárolni a valamelyik főváros közeli nagy bevásárlóközpontba a MOL Limóval, akkor megteheti, de a vásárlás idején is „pörögni fog a taxióra", igaz, nem a normál használatnál érvényes 66 Ft/perc, hanem a várakozásra érvényes 15 Ft/perces tarifával. Akkor vált a tarifa, ha kulccsal bezárjuk az autót, és az applikációban is jelezzük, hogy még nem fejeztük be a használatot.
A bevezető időszakban olcsóbb
Február 25.-ig kedvezményes áron lehet igénybe venni a MOL Limót. Nincs regisztrációs díj (aki beregisztrál, attól később sem fogják elvenni, amikor már 5900 forintba fog kerülni) és nincs 990 forintos havidíj sem, a bérlés pedig fele annyiba, 33 forintba kerül percenként.Beszálláskor az alkalmazás automatikusan megkérdezni, hogy az autón látható-e sérülés, és hogy mennyire vagyunk elégedettek a tisztasággal. Érdemes alaposan átnézni kívül-belül az autót, mert ha nem jelentünk sérülést (amit fényképpel érdemes bizonyítani), akkor
előfordulhat, hogy később nekünk kell majd megtéríteni a kárt, akkor is, ha nem mi okoztuk.
Egyébként az autókon van Casco biztosítás, de a 100 ezer forintos önrész megtérítése a mindenkori felhasználóra hárul, mint ahogy a közterületes és gyorshajtási bírságokat is továbbítják neki.
MOL Limo | GreenGo | |
Regisztrációs díj (Ft) | 5900 | 5900 |
Havi díj (Ft) | 990/0 | 990/0 |
Bérlési díj (Ft) | 66/77 | 65/80 |
Várakozási díj (Ft) | 15/15 | 15/20 |
Foglalási idő (perc) | 20 | 30 |
Autók száma/ebből elektromos | 300/100 | 168/168 |
Max. bérlési idő (óra) | 24 | 72 |
Mekkora töltöttségnél kell letenni az autót | 20% | 10% |
Baleset esetén az önrész mértéke (Ft) | 100 000 | 100 000/10% |
Maga a beszállás és indulás egyszerűbb a MOL Limo esetében, mint a GreenGónál, mert
nem kell saját PIN kódot és autókódot bepötyögni kétszer,
elég az autó mellett rányomni a „Nyitás"-ra az okostelefonos applikációban, és már kattan is a központi zár. Beüléskor egy női hang emlékeztet arra, hogy a slusszkulcs a kesztyűtartóban van, és ugyanez a hang figyelmeztet arra is, ha menet közben elhagyjuk a Limo zónát. Aki hangosan szeret zenét hallgatni a meglepően jól szóló, Bluetooth-kapcsolattal is ellátott hifin, az inkább az A-oszlopon lévő színes LED-et figyelje, amely zöldről pirosra vált a zónán kívül.
A cikk nem ért véget. A gyakorlati tapasztalatainkról a második oldalon olvashat!