Pár hete jelentette be az Aston Martin, hogy feltámasztja a Lagonda márkát, és elektromos luxusautókat fog gyártani ilyen néven. Azzal indokolták a döntést, hogy szerintük kitermelődött egy olyan, technológiaorientált réteg a leggazdagabbak között, akiknek már nem a Rolls-Royce múltidéző stílusa, vagyis a klasszikus arányokkal bíró karosszéria, a polírozott diófabetét, a Connolly bőr, vagy a süppedős gyapjúszőnyeg jelenti a luxust, hanem a lézeres, mátrixos fényszóró, a minél több és nagyobb kijelző, a hanggal utasítható fedélzeti rendszerek, az elektromos hajtás és az automatizált vezetés.
Nos, az Audi már évekkel korábban rájött erre, ezért készítette olyanra az A8 új nemzedékét, hogy láttán a szilícium-völgyi technológiai startupok igazgatói azonnal a hitelkártyájukat kezdjék keresgélni az Armani öltönyük belső zsebében. Nem véletlen, hogy tavaly óta a Marvel mozifilmes univerzumában a Stark Industries elnökének,
a Vasemberként is ismert Tony Starknak a szolgálati autója is egy A8
(amelyet Pókembernek is rendszeresen kölcsönad), amihez persze az Audi szponzorációja is kellett.
Igaz, az A8 három igazi világújdonsága, a 3-as szintű önvezetés, a vezeték nélküli töltés (a konnektoros hibridnél) és az AI-nek nevezett, elektromechanikus elven működő,
a feszességét az útburkolat topográfiájához igazító aktív futómű még nem is érhető el.
Előbbi jogi akadályok, utóbbi az elhúzódó fejlesztés miatt (a pletykák szerint a rugózás komfortján még van mit csiszolni), a zöld rendszámos plug-in hibrid pedig valamikor az év második felében érkezik. Sebaj, maradt így is épp elég technikai csemegéje a típusnak, amikről már részletesen beszámoltam a tavalyi cikkemben, az A8 statikus bemutatója után.
Régen arról volt nevezetes minden Audi A8, hogy ez a legkönnyebb luxusautó, mivel a karosszériáját könnyűfémből készítették. Alumínium (sőt, némi szénszál és magnézium is) ebben a legújabb nemzedékben is van, de a kocsi így is közel
egy mázsával lett nehezebb elődjénél;
kereken kéttonnás tömegével hajszálnyival nehezebb az acélkarosszériás vetélytársainál (BMW 7, Mercedes S-osztály) is.
Ez több dolognak köszönhető: egyrészt a hosszát jelentősen megnövelték: már az alap is 5,17 méteres, a tesztben szereplő hosszított Lang verzió pedig meghaladja az 5,3 métert, amivel 8 centit ver a nyújtott Mercedes S-osztályra. Ezenkívül azt se feledjük, hogy az igényes, önzáró központi differenciálműves Quattro összkerékhajtáson felül
alapáron adják hozzá a hibrid technikát is.
Igaz nem olyat, amiért nálunk ingyen parkolást biztosító zöld rendszámot adnak, csak egy egyszerűbb enyhe rendszert, ami a gyár számításai szerint 0,7 literrel csökkenti a fogyasztást.
Ilyenek a világ legfejlettebb autós lámpái működés közben
Ennek lelke a 48 V feszültségű, szíjhajtású indítógenerátor és a csomagtartó alatt elhelyezett lítium-ion akkumulátor. Előbbi fékezéskor áramot tölt vissza, de a hajtásba is képes besegíteni, így az A8 egyenletes tempóval hajtva, 30 és 160 km/óra között akár 40 másodpercre is le tudja kapcsolni a belső égésű motorját.
Ezt a funkciót az Audi vitorlázásnak hívja, menet közben annyit érezni belőle, hogy gázelvételnél alig akar lassulni a kocsi, pedig a digitális fordulatszámmérő mutatója 0-ra esik vissza.
Egyébként a
48 voltos elektromos hálózat
bevezetésére nem csak az enyhe hibrid rendszer miatt volt szükség, ez szolgálja ki a feláras aktív futóművet, az alapáron adott légrugókat és az új összkerék-kormányzást is.
Ahhoz képest, hogy a negyedik generációs A8 az első Audi, aminek formatervezését Mark Lichte, az új dizájnigazgató felügyelte az elejétől végéig - a márka formanyelvének megújítását ígérve -, a végeredmény nem épp forradalmi, sőt túlságosan is visszafogott. Tény, hogy szélesebb és laposabb lett az Audi-védjegynek számító singleframe hűtőmaszk, de ettől csak úgy néz ki az A8, mint egy fogszabályzós tini, aki mosolyra húzza a száját.
Finoman kidomborították a kerékjáratokat (ami állítólag az ős-Quattróra hasonlít), és LED-csíkkal összekötött, záráskor fényjátékkal búcsúzó LED lámpákat tettek hátra (felárért OLED technikával), de ezektől még nem lett látványos a megjelenés, ami persze nem is volt cél. Tapasztalatom szerint
simán el lehet vegyülni a forgalomban az A8-cal,
a többség nem tudja megkülönböztetni az elődeitől, mert csak egy nagy fekete Audit látnak, amelynek elektromos rolókkal takart hátsó utasától valószínűleg tartanak is.
Már az ajtók sem hétköznapiak: a kilincs csak egy jeladó, ezért alig kell meghúzni, a nyitást/zárást egy mikrokapcsoló végzi, a behúzást pedig a feláras szervomotorokra bízhatjuk. Ebben a kocsiban
megvalósult a Hajtás Pajtás biciklis futárok álma,
a holttérfigyelővel összekötött ajtó, ami nem engedi magát kinyitni, ha egy jármű vagy gyalogos érkezik a holttérből, és közben pirosan villogtatja a hangulatfényeit is, vizuálisan is figyelmeztetve a veszélyre.
Ez az Audi egy kerekeken gördülő szuperszámítógép, csak épp a Mercedes S-osztály rokonszenves, barokkos eleganciája hiányzik belőle, amit csúcstechnológiával, minimalista dizájnnal, remek anyagminőséggel és alapos összeszereléssel igyekszik kompenzálni. Igaz, utóbbinak némileg ellentmond, hogy a tetőablak felől rossz úton némi nyöszörgést hallani, de az lehet, hogy csak a korai széria hibája, akárcsak a nyitást nem mindig engedő bal hátsó kilincs.
Viszont az elképesztő, sci-fibe illő belső tér
a sokadik beülés után is lenyűgözi az embert,
még akkor is, ha a fabetétek mögül gyújtásra előbukkanó légbeömlőket a Jaguar már elsütötte néhányszor. Teljesen újragondolták az MMI fedélzeti menürendszert, holott azt már eddig is mindenki jobbnak tartotta a Mercedesénél, van, aki a BMW iDrive-jánál is. Eltűnt a forgótárcsa és szinte az összes fizikai gomb, most egy 10,1 és egy 8,6 colos érintőképernyő van a középkonzolon, és egy 12,3 colos a műszerfal helyén.
Világújdonság az autók világában, hogy a két, gyorsan reagáló, jó felbontású érintőképernyő
haptikus, azaz ujjbeggyel érezhető visszajelzést ad a lenyomásra.
Egy finom kattanást kell elképzelni, amihez hang is tartozik. Ez azért jó, mert a vezetőnek ritkábban kell levennie szemét az útról, hiszen érzi, hogy a rendszer megkapta a parancsot.
Bárki próbálta, csodálta a visszajelzést, viszont gyakori kritika volt, hogy túl nagy erővel kell nyomni a képernyőt, és hogy a fényes felületeken minden ujjlenyomat meglátszik, ami főleg napsütéses időben feltűnő.
Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni az A8-at!