Az A-osztály előző, harmadik generációja és a rá épülő kompakt modellek (B, CLA, GLA) nagy szerepet játszottak abban, hogy a Mercedes 2016-ban megelőzte az Audit és a BMW-t az eladások tekintetében, és, hogy a prémiumgyártók közötti első helyét azóta is magabiztosan tartja.
Jó döntés volt, hogy a magas
szendvicspadló helyett ezt már hagyományos, alacsony platformra építették,
mert így végre divatos, jó arányokkal bíró formája lett, olyan, ami a fiataloknak is vonzó. Bejött a számítás: az elmúlt hat évben az A-osztály vevőinek átlagéletkora 10 évvel csökkent, és 10-ből 6 vásárlónak ez lett az első Mercedese.
Nem csoda, hogy a vadonatúj A-osztály a közvetlen elődje által kitaposott úton halad tovább, de a fejlesztésénél nagy hangsúlyt fektettek azokra a területekre, amelyek régen sok kritikát kaptak. Ezek közül a legfontosabb a helykínálat volt: kompakt létére
a régi A-osztály csak kisautónyi méretű utasteret kínált,
főleg a hátsó sora volt rettenetesen szűk. Nos, az utód jelentősen megnőtt, hogy a hiba ne fordulhasson elő ismét: a hossz 12, a szélesség 1,6, a tengelytáv 3 centivel lett nagyobb. Horvátországban, a nemzetközi bemutatón kiderült, hogy az utastér már elfogadható méretű négy felnőtt számára.
Azonban
az osztályelső 0,25-ös légellenállási alaktényező
oltárán kissé feláldozták a helykihasználást: egy rövidebb és keskenyebb Golf még mindig jóval nagyobb belül, és abban nem kell Z-alakban ülni hátul a mélyre tett pad miatt. Persze az A-osztály nem csak a Golffal, hanem a prémium vetélytársakkal (Audi A3, Lexus CT, BMW 1) is versenyez, és velük már állja az összehasonlítást a helykínálata. Még a csomagtér, ami 29 literrel lett nagyobb, így már eléri a kategória átlagát jelentő 370 litert.
Bár a külső sem átlagos, igazán akkor döbbenti meg az embert az új baby-Benz, ha beleül. Itt úgy tűnik, mintha nem 6, hanem 16 év lenne a különbség az elődhöz képest, a műszerfal nem csak a formájával és anyagaival, de a
jövőbe mutató koncepciójával is kitűnik a kompaktok mezőnyéből.
Kevés a fizikai gomb és kapcsoló, hiányzik a függőleges középkonzol, vízszintes a tagolás, a belülről megvilágított légbeömlők turbinákat mintáznak.
Alapáron kapunk két szélesvásznú digitális kijelzőt:
a bal a műszerfalat helyettesíti, a jobb pedig az összes többi funkciót jeleníti meg a klímától a médián át a navigációig. Csak az utóbbi érintőképernyő, amit a nyomogatás mellett a kormányon lévő kapacitív gomb simogatásával, és az immár forgótárcsa nélküli tapipaddal is lehet kezelni, vagy negyedik megoldásként hangfelismeréssel.
Az A-osztály magas árára az egyik magyarázat, hogy az új fejlesztésű, korábban még semmilyen más Mercedesben nem használt MBUX fedélzeti infotainment rendszer tudása még a háromszor drágább S-osztály rendszeréét is felülmúlja, pedig a luxuslimuzin mindössze egy éve kapott átfogó modellfrissítést. Hiába, az informatikában ez már hosszú idő.
Az alapfelszereltséghez két darab 7 colos képernyő jár (ilyeneket nem láttunk a bemutatón), a drágábbakba pedig már két darab 10,25 colos képernyőt építenek be. Ezek a ma elérhető legmagasabb színvonalat hozzák, tűéles a képük, HD a felbontásuk, szép a grafikájuk, és
a sebességükre sem lehet panasz,
mert a megjelenítésért az Nvidia legújabb grafikus processzora felel.
Állandó netkapcsolatban van az A-osztály a felhővel,
és a frissítéseket is online kapja, akárcsak a Teslák. A beépített mobilnet nem csak a szórakoztatásra és böngészésre jó, a Car-to-X segítségével az úton lévő Mercedesek figyelmeztetik egymást a veszélyekre, és a benzinárakról, környékbeli parkolási lehetőségekről is friss információkat lehet szerezni.
Eleinte zavarba ejtő, hogy a virtuális műszerfal személyre szabási lehetőségeinek száma a végtelenhez közelít. Mind a három területen (a két kerek órán és a köztük lévő részen) egyénileg állítható be a 7-8 lehetőség közül, hogy mi legyen látható, és többféle téma is választható, ami az egész grafika hangulatát meghatározza.
Elsőre nem a legkönnyebb a sok funkció kezelése,
de az volt a tapasztalatunk, hogy pár óra után rááll az ember agya. Aki nap, mint nap ilyen autóban ül majd, annak nem lesz gondja vele.
Két komoly újdonságot kell kiemelni. Az egyik a „Hé, Mercedes” megszólítással vagy a kormányon lévő gombban előhívható, tanulékony
mesterséges intelligenciával rendelkező személyi asszisztens.
A kedves női hangon megszólaló számítógép bármit képes kezelni az autóban, aminek nincs köze a vezetéshez: szóbeli parancsra például behangolhatjuk a kedvenc netrádiónkat, kinyithatjuk a tetőablak árnyékolóját, betáplálhatjuk a navigációba az úti célt, ellenőrizhetjük a fogyasztást, stb..
Úgy programozták, hogy
a hátsó gondolatainkat is kitalálja,
így például ha arra panaszkodunk, hogy fázunk, automatikusan feljebb tekeri a hőmérsékletet, ha pedig azt kérdezzük, kell-e napszemüveg, megmutatja az időjárás-jelentést. A rendszer folyamatosan tanulja a kiejtéseket és a kifejezéseket, jelenleg 23 nyelven ért, sajnos a magyar még nincs köztük, de ez hamarosan megváltozik.
Bár a hangfelismerés valóban jobban működik, mint tapasztalatom szerint eddig bármilyen autóban, így sem tökéletes. Van, hogy az egyszerű parancsokat sem érti meg, van, hogy nem reagál a hívásra, vagy mást csinál, mint amit kérünk, de szórakoztató játszani vele, és minél többet beszélünk hozzá, annál okosabbá válik. Biztos, hogy nem csak a tökéletlen kiejtésemben volt a hiba, mert az angol újságírókat sem értette mindig az MBUX.
A másik fejlesztés, a kiterjesztett valósággal (augmented reality) kombinált navigáció sokkal hasznosabb. Amikor kereszteződéshez érünk, a számítógép a jobb oldali képernyőre a térkép mellett beadja a frontkamera képét is, amelyre egy izgő-mozgó kék nyilat tesz rá, így vizuálisan is jelzi, hogy merre kell kanyarodnunk. Még az utcaneveket és a házszámokat is rávetíti a képre, ami nagyon segíti a tájékozódást.
Számtalan egyéb trükkje is van az A-osztálynak: a kategória legjobb Head Up Display-e dolgozik benne (400 ezer forintért), például kulcs helyett mobillal is nyitható, egy applikáció segítségével az ismerőseinknek jogosultságot adhatunk a távolból a kocsi használatára.
A fejlett vezetéstámogató rendszerek egyenesen az S-osztályból érkeztek,
ezért a kocsi viszonylag megbízhatóan képes dugóban araszolva követni az előtte haladót még körforgalomban is, sávot és távolságot tartani, irányjelző használatára automatikusan sávot váltani, fékezéssel visszarántani magát a sávba, ha sávváltáskor vannak a holttérben. Sőt, ha rosszul lenne a sofőr, akkor megállítja magát a sávban, kirakja a vészvillogót és segítséget hív.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni az A-osztályt!