Míg a millenium idején világraszóló szenzáció volt egy-egy autómobil, hamar világossá volt, hogy az akkoriban egyeduralkodó lovas kocsikkal ellentétben valahogyan nyilván kell tartani a zajos, veszélyesen gyors szerkezeteket. 1901-ben tehát Magyarországon is bevezették a rendszámot és a műszaki vizsgát, kilenc évvel később pedig – még mindig a Monarchia keretein belül – járműkerületekre osztották az országot.
Ezzel megszületett a területi alapú rendszám (ilyet használnak manapság is Európa legtöbb országában), vagyis mindenki láthatta, honnan érkezett vendég, bár a zömében makadámutakon nagy kihívás volt egy-egy hosszú túra.
Összesen 15 országos kerületet különböztettek meg,
és már ekkor is az autók orrára és farára került egy-egy tábla. Ezek ma komoly gyűjtői kincsek.
A trianoni béke után részben értelmét vesztette az addigi területi felosztás, de csak 1933-ban vezettek be új rendszert. Ekkor vége szakadt a regionális jelülésnek, bejött a két betű, három szám jelölés, elöl téglalap, hátul nagy, négyzet alakú rendszámmal, a korábbinál kevésé míves karakterekkel. Sok autó még jobbkormányos, sok motor pedig bal oldalkocsis volt e jelzésekkel, Magyarország kontinentális mintára csak 1941-ben tért át a „jobbra hajts” közlekedésre.
Drámaian megtizedelődött a második világháborúban a járműállomány, utána pedig kaotikus állapotok köszöntöttek be, az önkényesen kisajátított gazdátlan autókkal, roncsokból épített lélekvesztőkkel – hiszen
valamivel járni kellett, és főleg romokat eltakarítani, építkezni.
1946-ban aztán a rendteremtéshez bevezették az egy betű, négy számos rendszert. Állami autóknál kevesebb karakter is lehetett, baljós jelként Gerő Ernőnek jutott az A-01 tábla.
Jellemzi az akkori állapotokat, hogy acéllemez vagy festék híján a tulajdonosok saját kezűleg is legálisan fabrikálhattak rendszámot, de a totális kommunista hatalomátvétel előestéjén már a napnál is világosabb volt, hogy az élelmes tulajok így is százával játszották ki a rendszert. Ezért újabb váltásra volt szükség, kötelező szemle után a járművek más rendszerű, de ismét két betű, négy számos azonosítót kaptak.
Hamar kiderült azonban, hogy a '48-as rendszámrendelet szigoránál is keményebb korlátozás sújtja a közlekedőket: benzint csak jegyre lehetett kapni, a kivételezettek szűk körének. Annak, aki úgysem tudta használni kocsiját,
fel kellett ajánlania megvételre az államnak.
A Rákosi-korszakban szinte csak állami (AA és BB), válallati (CC és DD), illetve vármegyei (MM) autók járták az országot, magántulajdonban alig maradt.
Egy évtizeddel később jött csak el az újabb fordulat: 1958 májusától bárki vehetett használt autót – előtte csak engedéllyel lehetett ilyet tenni, és akkor sem ám bárkitől, hanem az államtól. Addig érdemeik alapján döntöttek a vevőjelöltek igényléseiről, főleg a szocializmus ügyét előrelendítő művészek, sportolók, köztisztviselők voltak esélyesek, illetve munkájukhoz olykor a körzeti orvosok is. Mindenki más gyalog, biciklin vagy tömegközlekedéssel járt.
Kádárék felismerték, hogy az autóínség felszámolása fontos közhangulat-javító intézkedés, ezért a gyűlölt benzinjegyet is eltörölték.
Megnyílt a szocialista éra első autószalonja a Népköztársaság útján,
a nagy nehezen elérhető családi autót a Moszkvics, a Skoda és a Wartburg jelentette 40-50 ezer forintos áron. Még szűk réteg autózott ugyan, de felkészültek a tömeges motorizációra: '57 tavaszán elkészültek az új, két betű, négy számos rendszám tervei.
„1958. szeptember elsején megkezdődött a rendszámok és a forgalmi engedélyek cseréje. Az új táblákat műszaki felülvizsgálattal egybekötve adták ki, és 1959 július 1-ig teljesen átrendszámozták a gépkocsiállományt...” – írja az ügymenetről Ocskay Zoltán az Autózás az ötvenes években című könyvében. Az első kombináció a CA-00-01 volt magánautóra, ami ugye évtizedekig csak személygépkocsit jelenthetett, mert a haszonjárművek, buszok mind államiak voltak.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!