Ó, azok a régi szép idők, amikor még az ember volt a gép ura! A 2000-es évek elején mi, autós újságírók kórusban fanyalogtunk, ha az ESP határhelyzetben túlságosan beavatkozott, vagy a kormányrásegítés tompította a kanyarok élét, netán ha egy sportmodell kézi váltója nem pattant be katonásan a megfelelő fokozatba.
Ma pedig beülünk egy újdonságba, na jó, egyelőre csak a szűk elitbe, és csak nézünk, mint Rozi a moziban. Alig két évtized alatt eljutottunk oda, hogy ugyan továbbra is van kormány, pedálsor, meg műszerfal az utcai autókban, de a jobbakban az úti célt szóban bediktálva akár hátradőlve várhatjuk, hogy eljussunk a kívánt helyre.
Igaz, egyelőre évekig tartana, amíg megérkeznénk, a jog ugyanis hézagos e területen, az egyes országok jogalkotói azonban már ébredeznek, hogy
milyen jól lehet aludni 130-cal az autópályán.
S idővel talán az is bele fog majd férni, hogy üres járművek közlekedjenek - tegyük fel- a belvárosban a tényleges úti cél és a parkolóhely között, illetve az autómegosztós, autóbérlős szolgáltatók is nyilván örülnének, ha az eszközeik maguktól visszatalálnának a telephelyre.
Gondoljunk csak bele, az emberiség majdnem 50 éve lépett a Holdra, a robotpilóták évtizedek óta hasítják az eget, az A6, leánykori nevén Audi 100 pedig épp 50 éve jelent meg piacon. Szóval az, hogy
a legújabb A6 harmadik szintű önvezetési szinttel rendelkezik
és okostelefon vezérléssel ki-beáll helyettünk a garázsból, csupán a jéghegy csúcsa.
Éppen ezért amilyen könnyedség járta át az érzékeim a Porto környéki borvidék szerpentinjein az Audi volánja mögött, legalább olyan mértékű drukk kerített hatalmába akkor, amikor elérkezett a menetbeszámoló készítésének ideje. Nehogy kihagyjak belőle valami fontosat!
Ezt persze el lehetne annyival intézni, hogy nyugalom, a gyáriak nem hagytak ki belőle semmit. És ez így igaz: az évente 2 millió darabszámot értékesítő német prémiummárka egyik húzómodelljének generációváltásakor mint mindig, most is kiderült, mit tud ma az autóipar, másrészt
előrevetíti, mit kap majd a tömegautós 5-10 év múlva,
amikor a használt autók áresése révén sokkal többen részesülnek a kiváltságokból.
Az önvezetés, amely ugyebár a vezetőasszisztensek összehangolt működésének eredménye, elméletben elérhető, a gyakorlatban azonban csak éber és cselekvőképes vezető tudja folyamatosan haladásra bírni az új A6-ot.
Akár a sztrádán fékező és gyorsító radaros-lézeres tempomatot, valamint az aktív sávtartót, akár a 60 km/h sebességig hasonló funkciókra képes dugóasszisztenst kapcsolja be – vagyis nem kapcsolja ki -, 20 másodpercnyi inaktivitás után a jármű biztonságosan kiáll a forgalomból. Gesztusvezérlés nincs, legalább a kormányra tett kéz kell ahhoz, hogy az A6 mozgásban maradjon.
Mindez szinte már általános a tízmillió feletti ársávban, az A6 azonban további finomságokkal is gerjeszti a technikai ínyencek étvágyát. A proaktív tempomat
bekapcsolt navigációval kanyar előtt visszaveszi a gázt,
ha szükséges, sőt rezegteti a gázpedált, ha feleslegesen tapossuk például egy közeledő körforgalom előtt, ezzel segít üzemanyagot megtakarítani.
Lehet még csorgatni a nyálat az érintőképernyő-vezérléses klímán, amelynek virtuális gombjai kattognak, és ugyancsak a prémiumság mutatója a 19 hangszórós, 3D hangzású Bang and Olufssen multimédia rendszer 1800 wattos összteljesítménye.
A 30 színkombináció, a Basis, Sport és Design felszereltség/stílus alapcsomagok, és
az alapesetben elöl-hátul ötlengőkaros felfüggesztés is a bőség zavarába ejt,
utóbbi ráadásul elérhető sima tekercsrugós, aztán ültetett tekercsrugós, továbbá adaptív lengéscsillapItós s végül teljes egészében adaptív légrugózással, összesen tehát 4 eltérő kivitelben.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!