Oldja a feszültséget - Porsche Cayenne E-Hybrid menetpróba

Porsche Cayenne E_Hybrid
Vágólapra másolva!
Akkora, mint egy ház, simán elvontatja a jachtot a téli kikötőből, utánfutó nélkül viszont megfutja a 252 km/h-s végsebességet. Ráadásul tabletsivatag helyett klasszikus Porsche-műszerfalat kínál, és a fizika törvényeire látszólag fittyet hányó kanyargós utakon is feladja a leckét sok sportkocsinak. Így fest ma egy igazi prémium SUV, ilyenért robotol oly sok menedzser. De mit kereshet rajta a zöld rendszám?
Vágólapra másolva!

Egy Porsche, ami tabukat döntött

Már senki sem lepődik meg azon, hogy a karcsú sportkocsijairól ismert Porsche SUV-t kínál, immár két méretben, sőt, azt csiripelik a verebek, a Cayenne-ből terepkupé is bemutatkozhat, akár már idén ősszel. Pedig az első generáció 2002-es premierjénél még mindenki kapkodott levegő után: úristen, beállt a Porsche is a behemótok sorába? Ráadásul plebejus VW Touareg-alapokon?

Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid
Porsche Cayenne E_Hybrid

Csakhogy az idő a németeket igazolta, egy évtized alatt megduplázták eladásaikat,

mára pedig minden kékvérű márkánál SUV készül,

beleértve még a Rolls-Royce-t és a Lamborghinit is. Az európai szokásokat ismerve újabb tabudöntésként bölcs döntés volt 2009-ben a Cayenne-ből elkészíteni az első dízel Porschét is, sikere láttán nem volt kérdés, lesz-e a második generációnál gázolajos folytatás.

Egyelőre csak a V6-os változatból készül hibrid, de pusztító erejű V8 Turbóból is simán készülhetne ilyen, mint a Panamera esete is mutatja Forrás: Kismartoni András

Aztán jött 2017, drámai fejleményekkel: kiderült, hogy a VW-konszerntől örökölt dízelmotorban is csalószoftver működik, bevonták a modell típusengedélyét, visszahívást rendeltek el, majd kínos házkutatás miatt kellett magyarázkodni. A mostani, harmadik generációs Cayenne ezek után be sem mutatkozott dízelként – de milyen jól jött, hogy fejlesztettek közben házon belüli alternatívát!

Az opcionális 7,2 kW-os töltővel 2,33, illetve 7,75 óra alatt lehet teljesen feltölteni (32, illetve 10 Amper esetén) Forrás: Kismartoni András

Keveset fogyaszthat, egy feltétellel

Főleg az amerikai igényeket szem előtt tartva az elődből már kínáltak 2010-től sima hibridet, majd 2014-től külső áramforrásból tölthetőt is. Idénre pedig megérkezett a zöld rendszámos új Cayenne III. E-Hybrid, amely

pusztán a műszaki adatait elnézve is szintet lépett,

463 lóerő és 700 Nm a számított rendszerteljesítménye, mindössze öt másodperc alatt katapultál százra, és papíron alig fogyaszt.

A motor és a nyolcfokozatú automataváltó közé építik be a villanymotort. 0-ról 200 km/h-ra 19,1 másodperc alatt gyorsul Forrás: Porsche

A vitatott, nyugdíjazás előtt álló aktuális plug-in fogyasztási norma szerint nevetséges 3,2-3,4 litert eszik százon, amit persze alul is lehet múlni, ha valaki zömében villanyautóként, rövid városi távokon használja, és szorgosan töltögeti.

A valóságban kevésbé madárétkű,

342 kilométeres, főleg városon kívüli, feltöltött akkuval megkezdett tesztünk végén 10,2 literre jött ki az átlag. Ez sem rossz azért!

Akárcsak a Panamerában, itt is lenyűgöző a műszerfal. Továbbra is középen lakik az analóg fordulatszámmérő (illetve teljesítménymérő) Forrás: Porsche

Nem úgy vezettünk, mint Gerhard Plattner, de nem is úgy, mint Sebastian Vettel: főleg kényelmesen csorogva, érdekesebb útszakaszokon viszont sűrűn kipróbálva a Cayenne képességeit. Amik bizony elég meggyőzőek: amint eléri a természetesen központi helyen trónoló fordulatszámmérő mutatója az 1-es értéket (1000/perc), a benzines és a villanymotor összesen 700 Nm nyomatékot mozgósít.

Bele tudja préselni az utasokat az ülésbe

Sztrádatempónál is roppant tartalékai vannak, amit a tulajok el is várnak egy méregdrága SUV-től (főleg, ha Porsche), és

át tudja lépni a bűvös határnak számító 250 km/h-t.

Szerpentinre érve kissé fogy az ember bátorsága, eleinte nem meri egyik kanyarról a másikra fűzni. Ám kiderült, sokkal többre képes, amit egy ilyen harci elefántból kinéznénk, döbbenetes tempóval tud elfordulni.

Döbbenetesen jól szól, és méregdrága a Burmester 3D csúcshifi. 21 hangszóró és 1455 wattos összteljesítmény felel a koncerthangzásért Forrás: Porsche

Ha hibrid Porsche utazóautót kéne választanom, nyilván a szebb, még élénkebb és immár kombiként is kapható Panamerába ülnék inkább, csakhogy van köztük a Cayenne javára nem teljesen elhanyagolható húszezer eurós (bő hatmillió forintos) árkülönbség. Jó hír, tehát, hogy fürge a SUV is,

sőt, itt széria a Sport Chrono csomag,

előzésekhez 20 másodpercnyi „mindent bele” üzemmóddal.

Üresen 2,3 tonnás a hibrid Cayenne, és mostantól akár 22 colos felnikkel is szállítják. Ha gyorsan érkezik, szétrebbenek előle a többiek, de azért nem illik ez a stílus egy ökoautóhoz Forrás: Porsche

Extraként a futóművet komoly gyári tuningnak lehet alávetni, kétféle fékrendszerrel (a drágábbik kerámia), légrugóval, 22 colos felnikkel, illetve a városi manőverezésben és országúti csapatásban egyaránt aranyat érő négykerékkormányzással. Egy jól konfigurált hibrid Cayenne sokat letagadhat a tömegéből, holott benzines testvéreinél három mázsával többet nyom – főleg a jókora akku miatt.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!