Még száz éve sincs, hogy Elmer Berger szabadalmaztatta találmányát, a „zsaru-észlelő" néven bejegyzett visszapillantó tükröt, amelyet aztán a világon elsőként alkalmazott saját gyártású gépkocsijain.
A visszapillantó tükör az autóipar történetének egyik első és talán legfontosabb biztonsági tartozéka,
nem véletlen, hogy az autógyártók azóta kísérleteznek a tökéletesítésével, amióta erre a technológia lehetőséget kínál. Így születtek meg lépésről lépésre napjaink fűthető, motorosan mozgatható, a beeső fény hatására automatikusan elsötétedő külső visszapillantó tükrei.
A Lexus most bevezetett világújdonsága, amelyben
egy kamera és egy hozzá tartozó kijelző váltja ki a tükröt,
régóta izgatja az autótervezők fantáziáját. Már a televíziózás hajnalán megjelentek az első olyan tanulmányautók, amelyekben képernyő mutatta a vezetőnek a járműve melletti és mögötti terület képét. A technika miniatürizálásával reális lehetőséggé vált a külső visszapillantó tükrök kiváltása – reális és kívánatos lehetőséggé, hiszen
az optikai tükrök használata egy sor kompromisszummal jár.
Egyrészt akadályozzák a kilátást oldalra és előre, másrészt rontják a karosszéria légellenállását, ami növeli a szélzajt és a fogyasztást (három százalékkal kedvezőbb közegellenállási együttható nagyjából egyszázaléknyi üzemanyag-megtakarítást eredményez), harmadrészt alkalmazásukat befolyásolják az időjárási körülmények: nemcsak maga a tükörlap fagyhat le, de a csapadéktól átmenetileg átláthatatlan oldalablak is gátolhatja a tükör használatát.
Egy kamerával működő rendszer mindezen problémákat kiküszöbölheti, ám ahhoz, hogy használatát a gyártók és a jogalkotók egyaránt támogassák, tökéletesen megbízhatóan kell működnie. Nem véletlen, hogy
a Lexus az első autógyártó a világon, amely engedélyt kapott arra, hogy mindkét külső visszapillantó tükrét kamerával váltsa ki.
A Lexus ES modellen idén októberben debütáló, egyelőre kizárólag a japán piacon kínált technológia mindkét komponense is a megszokott helyen, a szélvédőoszlopok tövében helyezkedik el: a kamera kívül, az 5 colos kijelző az utastérben.
A kamerák által közvetített kép a vezető igényei szerint változtatható,
illetve a forgalmi és üzemeltetési helyzettől függően (például irányjelző aktiválásakor vagy tolatáskor) automatikusan módosul, növelve a látómezőt. A digitális rendszer éjjel, illetve esőben is tisztább képet biztosít; a kamerák elhelyezése garantálja, hogy használatát ne befolyásolhassa csapadék.