70 éves lett a legcukibb Citroën, amit mindenki ismer

Citroen 2CV
Vágólapra másolva!
Csak egy olcsó és praktikus modellt akartak alkotni, amiben egy szántóföldön sem törtnek össze a tojások, de aztán legenda vált a Kacsából. 42 évig gyártották, több mint 8,8 millió készült.
Vágólapra másolva!
Kattintson a képre, galéria nyílik! Forrás: Citroën

Az 1919-ben alapított, technikai újításairól, egyedi megoldásairól híres Citroën gyár fennállása során többször került nehéz helyzetbe. 1934-ben csak az mentette meg a csődtől, hogy legnagyobb hitelezője, a családi tulajdonban álló Michelin gumigyár megszerezte többségi tulajdonát és átvette az irányítást.

Igazi népautót akartak

Az új vezetőség arra jutott, hogy a talpon maradáshoz egy olcsó, masszív,

"esernyő négy keréken" típusú autót kell gyártani,

amely 50 km/órás sebességgel elvisz négy személyt, 50 kilogramm krumplit és egy láda bort, fogyasztása kevesebb mint 3 liter száz kilométeren. Egy kezdő sofőr is vezetni tudja, bírja a sáros és kövezetlen úton való közlekedést, sőt a szántóföldön átvágva még a tojások se törjenek össze benne. A kinézet nem számított.

Citroën 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV

A TPV (nagyon kicsi autó) előállítását 1936-tól a Michelintől érkezett Pierre-Jules Boulanger, a Citroën alelnöke felügyelte. A formatervezéssel a versenyautó-konstruktőr André Lefebre-t bízta meg, ő maga pedig még

az alkatrészeket is személyesen méricskélte,

hogy a súly növelése nélkül tudják fokozni a jármű erejét.

Citroën 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV

A titkos fejlesztés eredményeként elkészült 370 kilogrammos, olcsón üzemeltethető és könnyen karbantartható, jó rugózású prototípust alacsony fogyasztású,

vízhűtéses, 375 köbcentis, kéthengeres és két lóerős motorral

és a kor követelményeinek megfelelően csak egy első fényszóróval szerelték fel. Külsőleg kissé ormótlannak tűnt, de belül olyan magas volt, hogy beszálláskor a kalap levételével sem kellett bajlódni, a tetejét lehajtható vászonborítás fedte, aminek felnyitása megnövelte a rakodóterét.

A háború közbeszólt

Több prototípus kipróbálása után, 1939 közepére már 250 autót gyártottak, az új modellt az októberben nyíló Párizsi Autószalonon tervezték bemutatni. Azonban a történelem közbeszólt: szeptember 1-jén Lengyelország német lerohanásával kitört a második világháború, amelybe Franciaország két nappal később lépett be. Az autószalont lefújták,

a népautónak szánt TPV bemutatása elmaradt.

Citroën 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV

A német megszállás alatt Boulanger megtagadta a kollaborációt, a németekkel csak közvetítők útján érintkezett (ezért a Harmadik Birodalom ellenségének nyilvánították). A Citroën gyárban munkalassítást rendelt el, a TPV elkészült példányait a nácik elől elrejtették, elásták vagy megsemmisítették.

A háború után ismét elővették a terveket

Racionalizálva újratervezték a kisautót a háború után, az igen drágává vált alumínium elemeket például acéllal helyettesítették. A továbbra is 375 köbcentis motort az olasz Walter Becchia fejlesztésével léghűtésesre és - kis többletköltséggel - négyhengeresre cserélték.

A karosszériát az olasz Flaminio Bertoni gondolta újra,

a kerekeket a Michelin által frissen fejlesztett radiál gumikkal szerelték fel, az elektromos önindító beszereléséről csak egy nappal a jármű bemutatása előtt döntöttek.

Citroën 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV

Az autót az 1948. október 7-én megnyíló Párizsi Autószalonon mutatták be.

A szakmát nem nyűgözte le

a 2CV (a két lóerő francia rövidítése) néven bemutatott, meghökkentő vonalvezetésű modell, amelynek még autó voltát is megkérdőjelezték, "konzervnyitót is adnak hozzá?" - kérdezték.

Citroën 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV

A hollandokat Andersen rút kiskacsájára emlékeztető, olcsó autóért a megrendelők azonban már a bemutatón sorba álltak. A 2CV

rövid idő alatt a Citroën sikerterméke lett,

három, öt évet is várni kellett rá, a használt autók az újaknál is drágábban cseréltek gazdát. A gyár igyekezett kielégíteni az igényeket, 1949-ben 876, 1950-ben már 6196 darabot gyártottak, 1952-ben a termelést 21 ezerre növelték, és már exportálták is, a Kacsa csúfnévből becenévvé szelídült.

A vevők lelkesedését látva a szakma is megenyhült

1951-ben már azt írták, hogy rútsága és primitívsége ellenére is nagyon érdekes, 1953-ban a rendkívül találékony formatervet a Ford T-modell megszületése óta a legeredetibbnek értékelték, 2011-ben a "könyörtelen racionalitás" autójaként méltatták.

Citroën 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV

A Citroën gyár legsikeresebb és legemblematikusabb autóját - folyamatos fejlesztések mellett -

42 évig gyártották.

Franciaországban 1988. február 25-én gördült le az utolsó (egy szürke Spécial modell) a futószalagról, a gyártás két évvel később, 1990. július 27-én a portugáliai Mangualde üzemében, egy különleges Charleston modellel fejeződött be végleg.

Citroën 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV

A spártai egyszerűségű Citroën 2CV más modelleknek is alapul szolgált, és szerte a világon a francia autógyártás szimbóluma lett. Összességében 3.867.932 darab, a különböző variánsokat is figyelembe véve

8.830.679 darab készült belőle.

Citroën 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV

A Kacsa a popkultúrának is része lett: a népszerű Csendőr-filmekben Lütyő felügyelő (Louis de Funes) és apácák keveredtek vele kalandokba. Az 1981-es Szigorúan bizalmas című kalandfilmben maga James Bond (Roger Moore) is száguldozott vele, és bár a kis sárga autót a hegyi üldözés során leamortizálta, megmenekült. A Citroën gyár a filmhez igazítva dobta piacra a sárgára festett 2CV 6 Spécial modellt, oldalán a "bondos" 007 felirattal és golyónyomos matricával.

Citroën 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV
Citroën 2CV

A később a fiatal vevőkörre összpontosító autókat az üzemképességet, strapabírást és kitartást követelő ralikon is népszerűsítették. 1970-ben a Párizs-Kabul közti 16 500 km-es távolságot 1300 ifjú autós és 500 darab 2CV tette meg, a Dakar-ralikon pedig dupla motoros 2CV Saharák is indultak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!