Az Opel már tíz éve meglépte azt, amit új gazdája, a Peugeot most tett meg. A német gyártó akkor a borzalmasan unalmas megjelenésű, és minden más tekintetben is átlagos Vectrát a vonzó, négyajtós kupékra hasonlító Insigniával váltotta le, amitől egy csapásra a figyelem középpontjába került a márka. Most a SUV-ok előretörése miatt
a Peugeot-nál is belátták, hogy nincs értelme a szokásos módon folytatni középkategóriás modellsorozatot,
teljesen új koncepció szerint kell a nem sok vizet zavart 508-as utódját elkészíteni, ha azt akarják, hogy ne maradjon észrevétlen.
Hogy kell utód, az viszont nem volt kérdés, mert bár a Passat-méretű kocsik piaca erősen zsugorodott Európában, azért
még mindig 1,5 millió ilyen autót adnak el évente,
amivel a 3. legnépszerűbb szegmensnek számít a középkategória. A vállalatok is elsősorban ilyen autókat keresnek középvezetőiknek, SUV-okat sok helyen még mindig nem engednek választani. És persze a világ legnagyobb autópiacán, Kínában még mindig népszerűek a szedánok, nem is beszélve a Közel-Keletről, ahol a Peugeot hagyományosan erős szereplőnek számít.
Nem elég, hogy a hagyományos négyajtós szedán helyett
egy ötajtós fastbackkel rukkolt elő a Peugeot,
még azt a szokatlan lépést is meg merte húzni, hogy az új 508 jóval kisebb lett elődjénél: a hossza 8, a magassága 6 centit zsugorodott. Már csak 475 centi a hosszúsága, vagyis a közel 4,9 méteres Mondeótól, Passattól és Superbtől jelentősen elmarad, ami a térkínálaton is érződik, de erre visszatérek később. Azért a zsugorodásnak előnyei is vannak: az előző 508-ashoz képest a fordulókör átmérője 1,5 méterrel, a tömeg 70 kilóval lett kisebb, ami jelentős különbség.
A dizájn szubjektív kérdés, de az biztos, hogy aki látta nálam a fehér Peugeot-t, elismerően nyilatkozott róla, és
régen jött hozzám oda ennyi idegen érdeklődni egy tesztautóról.
Talán a hátsó háromnegyedes nézet az, amelyikben a legjobban mutat az autó, de profilból sem rossz, viszont az orr-részt még szoknom kell a hosszú túlnyúlásával és a mély fészkekbe tett LED-fényszórókkal.
Kicsit olyan érzésem volt az 508-ast látva, mintha hátulról kezdték volna tervezni, és előre érve elfogyott volna az ötlet és a lendület. Amikor pedig erre rájöttek, akkor egy hirtelen ötlettől vezérelve az oroszlánok hatalmas szemfogára utaló nappali fényekkel dobták fel az orr-részt.
A függőleges LED-csíkok sötétben azonnal felismerhetővé teszik az 508-ast,
kár, hogy csak a GT Line és GT felszereltséghez járnak.
Gilles Vidal, a Peugeot formatervezési igazgatója nemrég elárulta, hogy az izgalmasan hullámzó, sportosan kiszélesített hátsó sárvédő annyira komplex formájú, hogy amikor elkezdődött a tervezési munka előkészítése 2012-ben, a Peugeot még nem is rendelkezett olyan préselési know-how-val, amivel le lehetett volna gyártani. De nagyon meg akarták csinálni, és mivel az Audikon láttak hasonló formákat, tudták, hogy lehetséges.
Ha már az Audinál tartunk, Vidal nem tagadja, hogy
az 508 sziluettjéhez és menő, keret nélküli ablakaihoz az A5 Sportbackből merített inspirációt,
az viszont valószínűleg őt is meglepte, hogy a tavaly bemutatott A7-nek szinte pontosan olyan csíkszerű hátsó lámpája van, mint az 508-nak.
A Peugeot 2012-ben, a 208-asnál vezette be az
i-Cockpit műszerfalat,
aminek legfőbb jellemzője, hogy a kormány nagyon kicsi, és a műszerfalat nem rajta keresztül, hanem fölötte kell nézni. Kezdetben nem mindenkinek jött be az új koncepció, de azóta fejlesztettek rajta. Az 508-asban már szinte bármilyen testalkattal meg lehet találni az ideális vezetői pozíciót, és a műszeregységet sem takarja ki az aprócska, kétküllős kormány, amelyet ehhez persze alacsonyabbra kell állítani a szokásosnál.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni az 508-ast!