Pontosan 20 évvel ezelőtt az AMG megengedte magának azt a poént, hogy az A-osztályból csináljon egy A 38 nevű duplamotoros, 250 lóerős szörnyet, amiből aztán összesen 4 darabot építettek, ebből 1-1 ment Häkkinen, valamint Coulthardnak.
Az első A-osztály mindenre alkalmas volt, csak sportos autónak nem,
a másodiknál, ami még mindig szendvicspadlós, azaz magas építésű volt, nem is erőlködtek AMG változat kifejlesztésével, a harmadik, végre alacsony építésű generáció viszont mindent bepótolt, talán túlságosan is.
Az öltönyös Mercedes-imidzsből kicsit kilógott a durrogó kipufogós, baseballsapkás, izompólós A 45 AMG, amit
eleinte 360, aztán 381 lóerővel árultak,
a kategóriában tetemesnek számító összegért. Az AMG vásárlók átlagéletkorát érezhetően csökkentette a bevezetése, és a hatalmas sikerre való tekintettel (a tervezett mennyiség kétszeresét adták el) az utódlás sem lehetett kérdés.
Az aktuális, negyedik generációnál viszont vége az egyetemi évek aranyifjú bohóságának, AMG-hez méltóan
ismét szigorúbb, komolyabb a megjelenés,
fiatalos, de újra business like a közvetíteni kívánt üzenet. Hasonló az evolúció a testvérmodell CLA-nál is: a kicsit aránytalan első generáció után az aktuális nemzedék végre egy harmonikus formájú négyajtós kupé-limuzin lett.
A CLA-t csak nálunk gyártják Kecskeméten, az A-osztály készül máshol is, így nem volt teljesen egyértelmű, hogy az AMG verziók - amelyekhez továbbra is kézzel összerakott motorok dukálnak Affalterbachból - hol készülnek. A Madrid melletti versenypályás tesztnapon rákérdeztünk az illetékeseknél, és sejtésünk beigazolódott,
minden A 45 és CLA 45 Kecskeméten készül. Egy ok a büszkeségre.
Nézzük a száraz tényeket. A Mercedes-AMG A 45 és CLA 45 S 421 lóerős kétliteres négyhengerese jelenleg
a legnagyobb literteljesítményű, széria benzinmotor a világon.
A sima verzióban "csak" 387 lóerős, és 500 Nm helyett 480 Nm-es, de ez is erősebb az elődmodellnél. A régi A 45 motorból csak pár csavart vettek át, egyébként az egész új fejlesztés.
Elforgatták a motort
A motorsportból ismert nanoslide technológia segíti a tartósságot és a teljesítményleadást a súrlódás csökkentésével. Az A35 AMG-hez képest a motort 180 fokkal elforgatták, főleg a dizájn miatt, ugyanis alacsonyabban húzódó motorháztetőt szerettek volna, fickósabb, szélesebb orr-résszel.A váltó 8 fokozatú és duplakuplungos. Ennek szerencsére alacsony sebességnél és finom manőverezésnél semmi hátrányát sem érezni, tud óvatosan kúszni az autó, parkolásnál nem ugrik meg bakkecske módjára. A váltások lényegében nyomatékmegszakítás nélkül mennek végbe, a kapcsolási idők érezhetően rövidebbek, mint a normál A-osztály hétfokozatú váltójánál.
Jóval többet tud a 4MATIC összkerékhajtás, mint az elődé, amely csak akkor küldött hátra nyomatékot, ha az első kerekek megcsúsztak. Itt alapból 50-50 százalék jut előre és hátra, de a helyzettől függően folyamatosan változik nyomatékeloszlás. Elöl van önzáró differenciálmű, hátul nincs, viszont itt oldalanként egy-egy többtárcsás kuplung dolgozik, így
a két hátsó kerék közötti nyomatékelosztás 0-100 százalék között változhat.
Természetesen van rajtautomatika is, amivel az A 45 S 3.9 másodperc alatt van százon, a CLA 45 S és a sima A 45 pedig kereken 4 másodperc alatt.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni őket!