Amikor az ötszázast nem muszáj felváltani – Honda CB500F teszt

Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Vágólapra másolva!
F, mint fedetlen kivitelben érkezett hozzánk a Honda A2-kategóriás motorja, amely régóta bevált átmenetet ígér a futármotorok és a testes, nagyteljesítményű gépek közt. Idénre ráadásul úgy alakult át, hogy könnyebb és nyomatékosabb legyen, ráadásul szebben szóljon, vagyis a kötelezők mellett végre a szórakozásra is jusson idő. Elég mindez ahhoz, hogy kilépjen a tanulómotor-státuszból?
Vágólapra másolva!
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor

Jönnek-mennek a lóerők a korlátozott jogsihoz

Sosem felejtem el, ahogy a Honda CB500 tankján megcsillant a nap, és finoman táncolt alapjáraton a fordulatszámmérő mutatója. „Az nem a magé" – kiabálta sündörgésemet látva az oktató, aztán hozzátette: „ott az a piros ETZ, nyissa ki a benzincsapot, húzzon rá szívatót, adjon gyújtást és rúgja be!". Így is történt, és akkor, az egyetemi évek alatt a csörömpölő 250-es MZ-vel tettem le az A korlátozott jogsit, míg a fekete, 58 lóerős, szépen duruzsoló CB-vel egy másik tanuló a korlátlant.

Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor

Most teljesen legálisan egy új CB500F nyergében ülök, holott azóta még csak a környékén sem jártam motoros iskolának. Hogyan lehet ez? 2013-ban az EU-s jogszabályokkal összhangban

bevezették nálunk is a 35 kW-ig érvényes A2 jogosítványkategóriát

a 25 kW-ra korlátozott helyett, később csak egy okmányirodai látogatásomba és a négyezer forintos plasztikkártya cseréjébe került, hogy jó pár lóerővel többre szerezzek jogosultságot. E szabályozásra a motorgyártók is gyorsan rárepültek.

Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor

Amikor a Honda 2013-ban előrukkolt az új CB500-assal, az alapoktól újraépítkezett: a friss vázba 471 köbcentis, befecskendezős, elődeihez hasonlóan sorkettes motort épített be, az A2-kategóriához illően 48 lóerős teljesítménnyel. Ez 10-zel elmarad az elődök tudásától, az új gépet a nagymotorozás kapudrogjának szánják – aki kinövi, vásároljon szépen nagyobbat. Ezzel, a mára kisebb frissítéseken és egy nagyobb ráncfelvarráson átesett géppel ugyanakkor egy új stratégiát vezettek be a japánok.

Sportos legyen, terepes, vagy meztelen?

A félliteres, középkategóriás típus igazi modellcsaláddá bővült: cikkünk főhőse, a CB500F (naked bike) mellett CB500X néven túraenduró is kapható, az idomos sportgépek kedvelői pedig a CBR500R-ben találhatják meg a számításaikat. Ügyes és költséghatékony kínálatbővítés ez, hiszen a műszaki alapok azonosak, csak a részletek (nyereg, tank, kormány, illetve az X-nél kerék) és a futóművek beállításai eltérőek. Persze

a thaiföldi gyártású trióból ma is a csupasz F-változat a legnépszerűbb.

Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor

Először 2016-ban nyúltak hozzá a gyárban, megjeleltek a részben LED-es lámpák, és több benzint tudott elnyelni a tank, egy évvel később pedig hozzáigazították a motort az Euro 4-es normához (igen, a kétkerekűeknél más időszámítás szerint halad az emissziómérés). Idénre pedig alapos update volt beütemezve, ami sokkal fontosabb változásokat hozott annál, mint első ránézésre gondolnánk.

Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor

Harcias fényszórójában például már minden világítófunkciót diódák látnak el, és megnőttek a tank előtti műanyag kopoltyúk – csak hogy a populáció többi tagja is tudja, hol a helye.

Új színek jelentek meg a kínálatban, módosították az LCD-műszerfalat,

az olcsó hatású megoldásokat (műanyagok, illetve hegesztési varratok) igényesebbekkel váltották fel, főleg a finnyás európai vevők kedvéért. Mégis, a lényeg a műszaki megoldások csiszolása volt, mostanra érett be igazán a CB500-széria.

Alig nagyobb, mint egy 250-es motor

Mínusz két kiló nem tűnik a világnak, de egy régóta tartó diétában azért ez sem rossz eredmény ám: a pucér F-modell menetkészen mindössze 189 nyom. Ez alig több, mint a korábban tesztelt, fele ilyen erős Suzuki Inazuma 250 tömege, és természetesen nem csak a fürgeség szempontjából fontos. A kezdő motorosok, kisebb termetűek, törékeny nők sem érzik úgy, mintha elefánton ülnének, főleg, mert a lábuk is - akár telitalppal - leérhet megállásnál a mindössze 78,5 centi magas nyeregből.

Középen karcsú testű, ráadásul alacsony üléshelyzetet kínál a Honda. A hátsó nyereg nem túl kényelmes, lehet takaróidomot is rendelni helyette - talán azzal megoldódhat a tárolórekeszek teljes hiánya Forrás: Csudai Sándor - Origo

Átdolgozták a váltót is, könnyen és pontosan lehet végigzongorázni hat fokozatát, de fontosabb a kuplung két új funkciója. Mostantól asszisztens mérsékli az erőszükségletét, akkor sem áll görcsbe a bal marok, amikor városi dugóban kell álladóan elindulni és a fokozatok közt lépkedni.

Még többet tesz hozzá a biztonsághoz a nyomatékhatárolás

(csúszókuplung): amikor egy éles kanyarhoz érve dobáljuk vissza a váltót mondjuk kettesbe, nem akarja blokkolni a motorfék a hátsó kereket.

Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor
Honda CB500 F. 2019.08.05 Fotó: Csudai Sándor

Nem változtak ugyan a kéthengeres, vízhűtéses motor sarokszámai, de több ponton belenyúltak, élénkebbé tették például a gázreakciót. Emellett az alacsony és a közepes fordulatszám-tartományban (3000 és 7000/perc között) javították a nyomatékleadását, ami annyit tesz, hogy normális tempónál motorozva egész hamar fel lehet kapcsolni, nem fog szenvedni és rángatni. A műszerfalra nemcsak fokozatkijelző került, de leszabályozáshoz évre immár fény is felgyullad.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!