Herbert Diess vezérigazgató, Hans Dieter Pötsch felügyelőbizottsági elnök és Martin Winterkorn volt vezérigazgató az ügyészség szerint a törvényi kötelezettségek megszegésével
szándékosan túl későn tájékoztatta a részvényeseket a dízelbotrányból fakadó milliárd eurós nagyságrendű költségekről,
amivel törvénytelenül befolyásolták a társaság részvényének árfolyamát.
Martin Winterkorn - aki 2015 szeptemberében a botrány miatt lemondott vezérigazgatói tisztségéről - legkésőbb 2015 májusában, Hans Dieter Pötsch - aki a terhére rótt bűncselekmény idején a vállalatcsoport igazgatótanácsának pénzügyekért és kontrollingért felelős tagja volt - legkésőbb 2015 júniusában, Herbert Diess pedig - a névadó Volkswagen márkáért felelős igazgatótanácsi tagként -
legkésőbb 2015 júliusában tisztában volt a dízelmotorokkal kapcsolatos visszaélés várható pénzügyi következményeivel, de a részvények árfolyamát befolyásoló információkat a botrány 2015. szeptemberi kirobbanásáig elhallgatták,
hogy elkerüljék az árfolyam süllyedését.
A VW dízelbotránya úgy került nyilvánosságra, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége 2015 szeptemberében megvádolta a gyártót, hogy a károsanyag-kibocsátási értékeket meghamisító szoftvert telepített dízelüzemű járművek kipufogógáz-tisztító berendezésébe.
A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, 8,5 milliót az EU-ban adtak el.