A városi forgalomról legtöbbünknek személyautók tömött sora ugrik be (meg a tömegközlekedés), ám az áruszállítás sem elhanyagolható részben van jelen. Főleg a könnyű furgonokról van szó (3,5 tonnás össztömegig), amelyek kifejezetten a helyi és helyközi használatra vannak befogva,
tehát nagyon komoly szerepük van a levegőminőség alakulásában.
Bár a haszongépjárművek emissziós határértékei is egyre szigorodnak, ahogy az autóknál, úgy itt sem pihenhetnek a gyártók, folyamatos fejlesztésre van szükség – főleg, mert mindegyik dízel.
Sok más országhoz hasonlóan hazánkban is messze piacvezető a kishaszonjárművek terén a Ford, maga a Transit és a Transit Custom is jókora előnnyel birtokolja az első helyet. Ezzel adott volt a lehetőség a márkának, hogy iránymutató megoldásokkal rukkoljanak elő, és ezt most meg is tették. Míg a személyautóknál már-már kötelezően elvárt, hogy a gyártó valamilyen alternatív meghajtást is kínáljon az adott típushoz, a kisáruszállítóknál a többség még csak tapogatózik a témában.
Nem csak arról volt szó, hogy (amennyiben a vevő igény tart rá) egyszerűen beépítenek egy hibrid hajtásláncot,
más változásokat is eszközöltek a ráncfelvarrott „nagy" Transiton
a még nagyobb hatékonyság érdekében – ez valamennyi változatára érvényes. Például súlycsökkentést, ami bizonyos kivitelek esetén a 80 kilogrammot is eléri, ezt pedig a terhelhetőség növelésére fordíthatták.
Az alumínium motorháztetőtől kezdve a nagyszilárdságú fémötvözetek alkalmazásán keresztül számos trükköt vetettek be a fogyókúrához. Még olyan apróságnak tűnő dolgokon is komoly kilogrammokat nyertek, mint az első féktárcsák porvédő lemezeinek vagy a hátsókerék-hajtású változatok hátsó hídjának módosítása (a kisebb és könnyebb kivitelek a korábbiakhoz hasonlóan fronthajtásúak, ugyanakkor léteznek 4x4-es kivitelek is).
A hetedik generációs Transit kibővült motorkínálatának gerincét továbbra is a klasszikus dízelmotorok adják. Ezeket sem hagyták változatlanul,
mostantól minden esetben széria a start-stop rendszer,
így kb. 7 százalékkal lett takarékosabb a kétliteres EcoBlue névre keresztelt motor. Megjelent egy új, 185 lóerőt és 415 Nm-t leadni képes verzió, valamint hátsókerék-hajtás esetén már tízfokozatú automataváltó is kérhető.
A következő lehetőség a Mild Hybrid dízel változat, amely egy 48 voltos akkumulátorral, valamint egy szíjhajtású villanymotor/generátor egységgel egészíti ki a belsőégésű motort. Ez végzi a start-stop működtetését, illetve az akkumulátorban eltárolt mozgási energiát gyorsításkor felhasználva csökkenti a dízelmotor terhelését, ezáltal a fogyasztást is. A gyáriak szerint ez legalább 3, de ideális esetben (főleg városi használatnál) akár 8 százaléknyi megtakarítást hoz. Mivel az egész hibrid rendszer csupán 30 kilogramm, ezért a terhelhetőségre sincs különösebb hatással.
Az igazi nagy durranás azonban nem ez, hanem a plug-in változat, amely soros hibrid rendszerűnek tekinthető – vagy, ha úgy tetszik,
ez egy hatótávnövelős elektromos autó, pontosabban furgon.
A zéró helyi károsanyag-kibocsátás lehetőségén felül még számos szempontot figyelembe vettek a fejlesztéskor. Ilyen a megfelelő hatótávolság, a kompromisszumok nélküli terhelhetőség és raktérkapacitás, valamint az egyszerű tölthetőség. Haladjunk sorban ezeken végig.
A hatótávolságot elektromos módban a raktérpadló alá beépített 13,6 kWh kapacitású akkumulátor biztosítja. Gyári érték szerint ez 56 km-re elegendő, melyhez hozzájön a kiegészítő benzinmotor hatótávja. Ha az akku és a benzintank is teljesen tele van, akkor nagyjából 500 km-t tehetünk meg, ami teljesen elektromos hajtással ma még csak hatalmas súlyú akkumulátorral lenne megoldható.
A helykínálat a plug-in kivitelben semmit sem változott, a raktérpadló alatt bőven volt hely az akkumulátornak, míg
az összes többi komponenst sikerült bepréselni a normál motortérbe.
Mivel a háromhengeres, egyliteres EcoBoost benzinmotor (!) rendkívül kompakt kialakítású, ezért hosszában helyezték el, alatta található a villanymotor, ezenfelül az inverternek és a további elektronikáknak is jutott hely.
A következő oldalon kiderül, milyen vezetni a megújult furgonokat. Kérjük, lapozzon!