Csak most ne úszkáljon a habok közt egy modern kori Búvár Kund, vagy jusson a parancsnoki hídra egy olyan kapitány, mint a Costa Concordiáé volt! Ha léket kapna a zöld komp, mi még kievickélnénk a közeli partra, de az anyagi kár tetemes lenne: kizárólag Porschékkel van megpakolva a fedélzet. Tény, hogy megadják a módját a portugál sajtóbemutatónak, mi viszont inkább újra aszfaltutat látnánk szívesen a Macan óriási kerekei alatt, ha már végre sikerült megkaparintani az S-modellt.
De mi egyáltalán a nemzetközi menetpróba apropója? A helyszínen minden egyszerűnek tűnik: a kisebbik Porsche SUV átesett a szokásos félidei ráncfelvarráson. Eddig ez volt az egyik legcsinosabb szabadidő-autó, és egyben a zuffenhauseni márka legnépszerűbb modellje (400 ezer fogyott belőle),
nem csoda hát, hogy nagyon óvatosan nyúltak hozzá.
Lecserélték azért az első lökhárítót és a fényszórót, de csak hátulról látványos a változás, a LED-lámpákat összekötő fénycsíkkal és az új felirattal.
Megjelent néhány új szín és keréktárcsa is a kínálatban, nyugtázhatná az ember az ilyenkor szokásos protokollt, élőben azonban más a leányzó fekvése: a szokásos árnyalatok mellett Mamba-zöld, és még annál is ütősebb Miami-kék autókat állítottak a flottába, mindenféle dupla küllős vagy feketére fújt felnivel (egyikük a régi Fuchs-dizájnra emlékeztet). Atyaég, de jól néznek ki, sokszor a járókelők is felemelt hüvelykujjal örülnek a tucatmetál fényezések utáni változatosságnak.
Néhányan tempót követelve integettek, hogy a harsány, retró színek mellé hangot is kapjanak, és eleget is tettünk a kérésüknek. Utoljára. A bemutató után néhány nappal érkezett ugyanis hivatalos hír a Porsche-kommunikációtól:
a Macan következő generációja már elektromos lesz.
Valószínűleg 2021-ben lesz a modellváltás, és a mostani benzineseket csak az olyan piacokon tartják meg ideig-óráig, ahol nincs villanyautó-infrastruktúra, tehát Európában és Észak-Amerikában aligha.
Nemsokára rajtvonalon a német Tesla-konkurencia
Zuffenhausenben komolyan veszik a villamosítást: idén év végén debütál az elektromos Taycan sportlimuzin, majd annak Cross Tourismo változata. Utána érkezik a Macan, 800 voltos technológiával (gyorstöltés), a Porsche és az Audi új villanyautó-platformján. 2022-ig hatmilliárd eurót fektetnek be az átállásba, 2025-re minden második eladott új Porsche elektromos lehet.Világos tehát a képlet, aki benzinnel akar járni, már csak két-három évig szemezgethet a szalonban vagy konfigurátoroknál a Macan-kínálatból, és egyelőre nem fogja kínozni a bőség zavara: a két- vagy a háromliteres turbómotor közül választhat. A menetpróbán taktikusan a kisebbikkel kezdtünk, amely nem újdonság a kocsi orrában, jó eséllyel győri gyártásból származik, idénre viszont az Euro 6d-Temp norma teljesítéséhez részecskeszűrőt és néhány további apró módosítást kapott.
Ezzel elszaladt ugyan 7 lóerő, de így is maradt még 245, és már alig alapjárat felett kiráz magából 370 Nm nyomatékot.
Racionálisan nézve ezzel a megfelelő választás a Macan:
a csúcsmodellnél könnyebb és kevésbé orrnehéz, kevesebbet fogyaszt, körülbelül 1,8 millió forinttal olcsóbb, a teljesítménye pedig a traffipaxokkal és forgalmi dugókkal teletűzdelt európai utakra bőségesen elég. Alapesetben 6,7, Sport Chrono csomaggal pedig 6,5 másodperc alatt lő ki százra, hát kell ennél több?
Egy átlagos autóban természetesen nem, és a járáskultúrájáról vagy a gázreakcióiról is elismerően lehet beszélni, akárcsak a hétfokozatú, villámgyors PDK-váltóról. Csakhogy itt mégis egy Porschéról van szó, nem egy Audi Q5-től (amelynek előző generációs MLB padlólemezére épül) vagy éppen Seat Atecáról. Hangzásban és vonóerőben is hiányzik a szükséges plusz, amitől felállna a sofőr karján a szőr, akkor is, ha kanyarképességeivel csodagyerek a Macan – de erről majd később.
Egyelőre ott tartunk, hogy kiköt a komp, a kollégámmal helyet cserélünk, és megtehetem az első métereket a háromliteres S-modellel.
Ennél a modellfrissítés komplett motorcserével jár együtt,
megérkezett a konszern más modelljeiből (Audikból), illetve házon belül a Panamerából és a Cayenne-ből ismerős V6-os, kettős megfúvású turbóval, dupla Otto-részecskeszűrővel és 354 lóerővel. Sajnos azonban ebből a tesztautóból is hiányzik egy gomb a kipufogó öblösen zengő üzemmódjához.
Mégis, már civilizált tempónál is meggyőző a hathengeres selymes dorombolása, Sport Plus üzemmódra váltva pedig érces hangszínre váltva forog el akár 7000-ig, amire a karakterisztika miatt nyilván semmi szükség nincs, de szórakoztató. Gavallérrajtot óhajtunk? Bal láb a fékre, rajtprogram, és 5,1 másodperc után máris százzal robogunk. Végig kéne előzni egy sort? Csak meg kell nyomni a kormányon a boost gombot, és az extra nyomatékcsúccsal hirtelen összemosódik a táj.
Az S-modellben már megvan a potenciál ahhoz, hogy szerpentinen vagy nagy tempónál autópályán is huligánt csináljon az emberből (ameddig még lehet), mint oly sok más Porsche.
De nem ez az igazi csapásmérő, hanem a hamarosan érkező Turbo,
amely 440 lóerővel kapja meg a konszern egyik legérdekesebb motorját, a 2,9 literes biturbót. Volt már szerencsénk hozzá a Panamerában és az Audi RS5-ben is, hangzásban és dinamizmusban várhatóan a SUV-ban sem fog csalódást okozni.
Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!