Emlékeznek még az 1997 és 2001 között gyártott első Ford Pumára?
Egy alacsony építésű, sportos kis kupé volt
a 90-es évek Fiesta-technikájára építve, még sikeres raliautók is készültek belőle. Az egyedi, cicás formája miatt inkább a hölgyek kedvelték, főleg azok, akik az Opel Tigra helyett valami izgalmasabbra vágytak.
Közel két évtized után a Ford visszahozta a könnyen megjegyezhető típusnevet, de a mai trendeknek behódolva már nem egy 2+2 üléses zseb-sportkocsi, hanem egy ötszemélyes városi crossover kapta meg. Fura döntés, bár a Puma
akkora ellenszenvet biztos nem fog kiváltani a márka rajongóiból, mint az elektromos Mustang Mach-E,
aminek annyi köze van az eredeti Mustanghoz, hogy a Ford gyártja, és hasonlóak a fényszórói.
Az új Puma legalább annyiban hasonlít elődéhez, hogy kompakt méretű, benzinmotoros, és az aktuális Fiesta alapjaira épül, igaz, kupénak azért nehéz lenne nevezni. Teljesen érthető a stílusváltás a Ford részéről, ugyanis
a megfizethető sportkocsik mára teljesen kihaltak
a csökkenő kereslet miatt, amelyik autógyár manapság nyereséget akar termelni, annak terepjárónak látszó autókat kell gyártania, mérettől függetlenül.
Igen, az öreg Ecosport, amit eredetileg Dél-Amerika számára fejlesztettek ki, de a nagy SUV-őrületet látva Európában is elkezdték a forgalmazását, mérsékelt sikerrel.
Eleinte a kinézeténél ugyanis csak a minősége volt rosszabb,
ráadásul a Fordoktól elvárt vezetési élményt sem hozta. Csak akkor vált többé-kevésbé elfogadhatóvá, amikor a modellfrissítésnél áthozták Európába a gyártását, átrajzolták az orrát, és a lemezek alatt több mint 6000 ponton módosították. Azonban az új Puma mellett már így is nehezen fog labdába rúgni (bár továbbra is gyártásban marad), hiszen nem sokkal olcsóbb, kevésbé mutatós és kisebb is.
A kis SUV szegmensben házon kívüli komoly vetélytársakkal azért számolnia kell a Pumának, például a Suzuki Vitarával, a Nissan Juke-kal, a Peugeot 2008-assal, a Renault Capturral, a Seat Aronával, a Skoda Kamiq-kal vagy a Volkswagen T-Cross-szal. Hihetetlenül erős a harc az osztályban, a Ford újdonsága azonban három olyan tulajdonsággal is rendelkezik, amelyek az átlag fölé emelik.
Murat Guelének, a Ford Europe dizájnigazgatójának és csapatának a Fiesta-alapokra olyan szabadidő-autót kellett rajzolnia, amely nyomokban sem emlékeztet az Ecosportra,
modern, könnyen felismerhető, sportos, de cseppet sem agresszív.
Úgy vélem, ez sikerült. A legtöbbet a Puma orr-részén dolgoztak, amely valóban karakteres lett, bár egyúttal megosztó is, mintha a Porsche Macan és a Jaguar F-type vonásaiból gyúrták volna össze. Nem lesz gond, hogy nem fog mindenkinek tetszeni, hiszen az első Nissan Juke formáját is sokan utálták, az autó mégis a kategória egyik legkeresettebb modellje volt, mert akinek viszont tetszett, az odavolt érte.
Optikailag az eleve magas első sárvédők függőleges irányú kitüremkedését az is növeli, hogy
az övvonal a hátsó ajtók közepéig süllyed,
és csak onnan kezd emelkedni. Ezért tűnik úgy, mintha a Puma folyton gyorsítana, és ráülne a hátsó kerekeire. Talán a legjobb nézete az új Pumának a hátsó háromnegyedes; innen a legjobbak az arányai, és innen az is látszik, hogy a Fiestánál 6 centivel szélesebb nyomtáv miatt milyen jól terpeszt.
Amúgy a közel 4,2 méterre nyúló Puma
14,6 centivel hosszabb, 5,4 centivel magasabb és 7,1 centivel szélesebb a Fiestánál,
a tengelytávja 9,5 centivel, a tömege 136 kilóval nagyobb. Az Ecosporthoz képest pedig 17 centivel hosszabb, 4 centivel szélesebb és 11 centivel alacsonyabb, a tengelytávja 7 centivel nagyobb, a tömege viszont 57 kilóval kisebb.
Aki azt gondolja, hogy a Puma csak egy mutatós, de alig használható divat-SUV, az nagyot téved. Például
a csomagtartója 456 literes,
ami – nyilván nem véletlenül – 1 literrel veri a VW T-Crosst, mellesleg házon belül 81 literrel a Focust, 123 literrel az Ecosportot és 164-gyel a Fiestát is. Csak azért nem kategóriaelső a befogadóképesség, mert a sínen csúsztatható hátsó ülések kimaradtak: a Citroën C3 Aircross csomagtartója ennek köszönhetően tud 520 literes lenni, igaz, minimális hátsó lábtér mellett.
A Pumának azért van még egy-két trükk a tarsolyában, például ez az első kis SUV, amihez rendelhető elektromos csomagtérajtó-mozgatás: a rendszer 285 ezer forintos felára már a kulcs nélküli ajtónyitást és a láblendítéssel indítható nyitást is tartalmazza. De
a legnagyobb újítás a csomagtérpadlóban kialakított ún. Megabox,
egy 80 literes függőleges rekesz, amely magas tárgyak szállítását is lehetővé teszi. A műanyaggal burkolt lyuk kiválóan alkalmas koszos bakancsok tárolására, mivel könnyen kimosható, alul még zárható lefolyóval is rendelkezik. Nyáron, kempingezés közben jéggel feltöltve hűtőládának is beválhat.
A Ford levédette a csomagtérajtóhoz rögzített, így vele együtt mozgó, a nagy tárgyak bepakolásánál útban nem lévő puha kalaptartót, ami szintén elmés megoldás. Amúgy a csomagtérpadló két szintben rögzíthető, ha pedig nincs rá szükség, akkor a hátsó üléstámlákhoz simulva alig foglal helyet. Jó ötlet a cipzáras, levehető és mosható szövet üléshuzat is.
Sajnos az utastér helykínálata már nem olyan kimagasló, mint a csomagtartóé:
bár a Fiestánál tágasabb a Puma, egy Vitarában jobban elfér négy felnőtt,
mivel a Ford hátsó lábtere csak átlagos, és két jól megtermett férfinek összeérhet a válla, ha egymás mellett ülnek. Viszonylag szűk a hátsó ajtónyílás is, a 335 ezer forintos, nyitható panoráma üvegtető pedig a fejtérből vesz el értékes centiket.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a Pumát!