Bár a Ford Kuga népszerűsége sosem érte el a Nissan Qashqai, a Volkswagen Tiguan vagy a Toyota RAV4 szintjét, azért
kulcsfontosságú modellje a Fordnak, 2008 óta már több mint egymilliót adtak el belőle.
Főleg a 2012-ben, a nagy SUV-robbanás közepén érkezett második generáció bizonyult sikeresnek, amit már az egész világon árultak, hol Kuga, hol Escape néven. Sokáig ez volt a márka európai SUV-palettájának egyetlen versenyképes modellje, mivel a brazil fejlesztésű EcoSport és a nagy, amerikai Edge nem az itteni ízlést szolgálta ki.
Erre reagálva nemrég komoly változások történtek a Ford modellkínálatában, az EcoSport ugyan maradt, de megérkezett mellé a hasonló méretű, de sokkal vonzóbb és praktikusabb Puma, az Edge európai értékesítését beszüntették, helyette hamarosan érkezik - szintén Amerikából – a plug-in hibrid Explorer és a teljesen elektromos Mustang Mach-E. De ezeknél fontosabb, hogy a Kuga vadonatúj, harmadik generációja már meg is vásárolható, rögtön háromféle hibrid hajtással és sok technikai csemegével.
Ez a Kuga lágyabb vonalakat kapott, mint az elődei,
az éleket ívek és sima felületek váltották, amitől kicsit úgy néz ki, mint egy Focus, amit a régi KRESZ tankönyvekből ismert stílussal, magas tetővel rajzoltak meg. Ennek azonban előnyei is vannak, ha már beültünk, nagyra értékeljük a tágas fejteret és a nagy ablakokon bejutó sok fényt, amitől még szellősebbnek tűnik a beltér, ráadásul a kilátás is jó (kivéve srégen hátrafelé, a vaskos C-oszlopok miatt).
Bevallom, az én ízlésemnek kicsit túl puha, vagyis nem elég vagány az új Kuga megjelenése, nekem
hiányoznak róla a SUV-okra jellemző, robusztusságot jelző részletek,
mint a fémhatású védőlemez-imitációk, a magas motorháztető és övvonal, vagy a fényezetlen műanyag védőelemek. Igaz, utóbbiakról csak a sportos ST Line és a fényűző Vignale felszereltség (a tesztautó is ilyen volt) esetén kell lemondani, a Titanium csomagban még benne vannak.
Talán az Edge kivonása miatt döntött úgy a Ford, hogy alaposan megnöveli az új Kugát: az elődhöz képest 10 centivel nőtt a hossz (most 4,63 méter), 4,4 centivel a szélesség és 2 centivel a tengelytáv. Ez jó hatással van a helykínálatra, de
városban a manőverezés és a parkolás is kihívás egy ekkora batárral.
Nem véletlen, hogy az első-hátsó parkolóradar minden változatban szériafelszerelés, és a „Vezetési kényelem csomag" részeként (az adaptív tempomat, a holttér-figyelő és a táblafelismerő mellett) első-hátsó, mosóval ellátott nagy látószögű kamerarendszer és fejlett parkoló-asszisztens is rendelhető. Utóbbi már a kocsinál 92 centivel hosszabb helyre is képes önállóan beállni, az automata váltósokban a pedálokat sem kell kezelni.
Egyedül a Kuga magasságából csíptek le egy kicsit (0,6 centit) az elődhöz képest, de ettől még nem lesz könnyebb létra nélkül megpakolni a tetőboxot, mivel a Ford SUV-ja csak 8 centivel alacsonyabb (168 cm), mint a magyar férfiak átlagmagassága. Persze a fent hordott dobozra ritkán lesz szükség, mert
a csomagtartó mérete akár 645 liter is lehet,
ha a sínen tologatható hátsó üléseket a legelső állásba csúsztatjuk, de a legnagyobb lábtérrel is marad 475 liter. Ráadásul az elektromosan kihajló vonóhorogra akár 1,9 tonnás (4WD: 2,1) utánfutó is ráköthető.
Ma a Ford szerint a kompakt szabadidő-autók között a Kuga nyújtja a legnagyobb helykínálatot a második üléssorban, ami simán hihető, hiszen tényleg gigantikus a láb-, a váll- és a fejtér, talán csak a Skoda Kodiaq és a Volkswagen Tiguan tágassága mérhető hozzá.
Kihagyott ziccer, hogy azokkal ellentétben a Kuga nem kapható hétülésesként,
pedig a nagycsaládosok számára elérhető kedvezmény biztosan nagyot lendítene a típus hazai eladásain.
Elődeihez hasonlóan ez a generáció is az aktuális Focus padlólemezére és technikájára épül, ami azonnal nyilvánvalóvá válik, amint beülünk, ugyanis a testvérmodell unalmas, néhol kopogós műanyagokat tartalmazó műszerfalát szinte változtatás nélkül vették át. A közepes minőségérzeten a Vignale luxusfelszereltség kárpitozott műszerfala és ál-fabetéte sem sokat javít, viszont az igen kényelmes, motoros mozgatású üléseket legalább valódi, illatos bőr fedi.
Jóval magasabb az üléspozíció, mint egy Focusban,
ami nemcsak a kilátást, de a ki- és beszállást is megkönnyíti.
Vannak egyéb különbségek is, például a kormány mögötti, 12,3 colos színes kijelző, ami a Focushoz nem rendelhető, és a Kugában is csak ST-Line-tól fölfelé széria. Szép a grafika, és a háttérszín a vezetési üzemmódtól függően változik, az pedig jópofa geg, hogy a tempomat bekapcsolása után Normálban egy Mondeo, Sportban egy Mustang, Mély hó/Homok állás esetén pedig egy F-150 Raptor ábrája jelenik meg a kijelzőn. Egyébként a terepmódot nem kell komolyan venni, hiszen
összkerékhajtás csak egyetlen motorhoz kérhető,
a hasmagasság mindössze 19 centiméter, a karosszéria túlnyúlásai pedig jelentősek.
Nemcsak a hatalmas tér, hanem az olyan szolgáltatások is élhetővé teszik a Kugát, mint a vezeték nélküli telefontöltő, a fűthető első-hátsó ülés, szélvédő és kormánykerék, a 10 eszközt csatlakoztatni képes belső wifi, a 10 hangszórós Bang&Olufsen hifi, a számtalan USB-csatlakozó és a hátsó konnektor, a kulcs nélküli rendszer, a kéz nélkül nyitható csomagtartó, a félretankolást megakadályozó, sapkamentes tanknyílás, az ajtókból nyitás után kipattanó műanyag élvédők, a könnyen használható SYNC 3 menürendszer, vagy a polarizált napszemüvegben is látható head up display.
Ezek egy része alapáron jár, más része felár ellenében érhető el, mindenesetre a Vignale felszereltségű tesztautóban minden benne volt, amit csak rendelni lehet, még a más felszereltségekhez 410 ezer forintért kapható adaptív LED fényszóró is.
Ha csak egy extrát választhatnék, ez lenne az,
mert zseniálisan működik: már azelőtt felkészül a kanyar bevilágítására, hogy eltekernénk a kormányt, bevilágít a kereszteződésekbe is, és a szembejövőket sem vakítja el, mert a brutális erejű távfény kévéjéből mindig ügyesen takarja ki őket.
Vezetéstámogatás
De nemcsak a Kuga világítása, hanem a vezetéstámogatása is igen fejlett: a sávtartó az egyik legjobb, amit próbáltam, mert nem pattog a vonalak között, hanem középen tartja a kocsit. Ha akadály van előttünk, a kikerülési asszisztens nyomatékkal segíti a helyes kormánymozdulat végrehajtását, az adaptív tempomat - automata váltóval - dugóban is működik, és arra is képes, hogy a sebességhatárokhoz igazítsa a tempót.
A Car-X rendszer az internetkapcsolatnak köszönhetően már azelőtt figyelmeztet az úton ránk leselkedő veszélyre, mielőtt odaérnénk. A Ford Pass mobilos applikációval pedig a távolból is lehet ellenőrizni a Kuga helyzetét és státuszát, nyitni-zárni az ajtókat, sőt, automata váltóval a motor távoli beindítása, a konnektoros hibridnél pedig a töltés menedzselése is lehetséges.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a Kugát!