Néma környezetvédő, ami egy pillanat alatt vadállattá válik - Volvo XC60 Polestar Engineered-teszt

Volvo XC60 Polestar
Vágólapra másolva!
Az XC60 Polestar a legerősebb Volvo, ráadásul zöld rendszámos, mert tölthető hibrid. Tud villámgyors és villanyautó is lenni, de egyszerre a kettő nem megy neki. A futóműve és féke egy versenyautóban is megállná a helyét, de ettől még nem lesz igazi sport SUV.
Vágólapra másolva!
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar

Nem egy akármilyen XC60-ast kaptunk tesztre, hanem

a valaha volt legizmosabb Volvót,

amit a márka házi tuningcége, a túraautó-világbajnokságon edződött Polestar közreműködésével alkottak meg. Alapjául az XC60 full hibrid változata (ma már minden XC60 kap legalább enyhe hibrid hajtást), a gyengének eleve nem nevezhető, 390 lóerős T8 szolgált, amiben elöl egy 302 lóerős, turbós-kompresszoros kétliteres benzinmotor dolgozik.

Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar

Hátul pedig egy 88 lóerős, 240 Nm nyomatékú villanymotor, amely

helyi károsanyag-kibocsátás nélkül, önállóan is képes hajtani

a hátsó tengelyen keresztül, ezért jogosult nálunk ez a Volvo zöld rendszám viselésére. Anélkül valósul meg az összkerékhajtás, hogy mechanikai összeköttetés lenne az első és a hátsó tengely között, ami átlagos igényekre elég, de terepen kevés lehet, és határhelyzetben sem lesz tőle feltétlenül kiszámítható az autó, de erről később. Középen, ahol a normál XC60-asokban a kardántengely fut hátra, itt a külső forrásból feltölthető (utcai töltővel 3, otthon 6-8 óra alatt), 11,6 kilowattórás lítium-ion akkumulátor kapott helyet.

Miben tud többet a Polestar?

Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar

Majdnem 3 millió forinttal drágább a sima T8-nál

a Polestar Engineered, ami még akkor is sok, ha tudjuk, hogy milyen változások indokolták a különbözetet. Először is, a vásárló kap egy kicsit sportosabb megjelenést: fekete hűtőmaszkot és ablakkereteket, Polestar emblémát előre és hátra, trapéz alakú kipufogóvégeket, diszkrét sárvédőszélesítéseket, küszöböt és tetőszpojlert, valamint hatalmas, 21 colos kovácsolt alufelniket (a 19-esek helyett). Akinek ez sem elég nagy, 315 ezer forintért 22-est is rendelhet.

Volvo XC60 Polestar Fotó: Csudai Sándor (Origo)

Belül szinte nincs különbség, csak az

aranysárga (!) biztonsági övek,

a vastagabb kormány és a rá szerelt váltófülek jelzik a gyári tuningot. A kicsi műanyag füleket szinte senki nem fogja használni, mert nyolc fokozat között bizony el lehet veszni, és azért sem, mert többnyire lassan, vonakodva teljesítik a váltási parancsokat, máskor pedig nem reagálnak.

Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar

Ha a műszaki oldalt nézzük, a Polestarhoz jár még 15 extra lóerő és 30 Nm (a benzinmotor chiptuningjával), első toronymerevítő, és

két akkora első fék, amelyek a Volvo kamionjait is lelassítanák az Alpok hágóin.

A 40 centi átmérőjű, lyuggatott tárcsákat és a hatdugattyús, aranysárga féknyergeket a Forma-1-es McLaren istálló és a Toyota sokszoros Le Mans-győztes csapatának beszállítójától, a japán Akebonótól szerzi be a Volvo. A tárcsa és a nyereg annyi helyet igényel, hogy csak a speciális formájú gyári felnik mennek fel a legerősebb XC60-ra. Nem lesz olcsó majd téli gumit venni 21 vagy 22 colos méretben, de a féktárcsák cseréje is 700 ezer forintos tétel.

Versenytechnika a futóműben

Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar

A motoron és a féken kívül fontos különbség még, hogy a futóműben a rugók és stabilizátorok feszesebbek,

a lengéscsillapítók pedig szintén egy versenysportból ismert specialistától, a svéd Öhlinstől származnak.

Ezek a trükkös darabok azonos be- és kirugózási karakterisztikával rendelkeznek, vagyis pl. egy huplin áthajtva a kerék szinte ugyanolyan gyorsan mozog lefelé, mint előtte fel, tehát minimálisra csökken az az idő, amíg a gumi nincs kapcsolatban az aszfalttal. Így megelőzhető, hogy kanyarodás közben az úthibáktól elpattogjon az ívről az autó, vagy, hogy egy váratlan bukkanó kihozza a sodrából.

Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar

A 600 lóerős Polestar-1-ben is használt gátlók a sűrűn előforduló, apró útegyenetlenségeken viszonylag puha futást garantálnak, a nagyobb erőhatásoknál (gyorsan vett kanyarban, fékezéskor, gyorsításkor) viszont felkeményednek. Ráadásul

az alap karakterisztikájuk manuálisan állítható,

amihez a lengéscsillapítók tetején lévő gombot kell eltekerni: a két végállás között elvileg 22-szer kattannak (a tesztautóban a bal első nem kattogott). Az óramutató járásával megegyező irányba tekerve a gombot felkeményedik, az ellentétes irányba felpuhul az adott lengéscsillapító: az egyik végpontban gyakorlatilag megszűnik a karosszériadőlés, a másikban pedig a nagy kerekek ellenére is kényelmes marad a rugózás, de több lesz az imbolygás - a különbségek tényleg érezhetők.

Egy nagy hátránnyal kell számolni

Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar

A teljesen mechanikus Öhlins gátlók nagy hátránya, hogy a bentről, menet közben nem lehet állítani őket. Ehhez ki kell szállni, kinyitni a motorháztetőt, és mindkét oldalon elvégezni a tekergetést.

Hátul még nehézkesebb az állítás, be kell nyúlni a kerék mögé

és egy porvédőt is el kell távolítani. Efféle versenytechnikát a Volvón kívül senki sem kínál utcai modelljeiben, ami nem véletlen. Nehéz elképzelni, hogy a XC60 luxusra vágyó jómódú tulajdonosa gyakran elvégezné a procedúrát mind a négy sarokban; valószínűleg egyszer beállítja majd közepesre, és évekig úgy hagyja majd a lengéscsillapítókat.

Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar

Akármilyen körülményes az állítása, a spéci futómű tényleg hozza, amit ígér: úgy biztosít megfelelő kontrollt és stabilitást, hogy közben

nem válik elviselhetetlenül kényelmetlenné,

és nem üt fel az úthibákon. Sajnos azonban a rossz utakon még a legpuhább állásban is ráz egy kicsit a normál XC60-osokhoz képest, és a keresztbordák is érezhetők, ami valószínűleg inkább az alacsony oldalfalú sportgumiknak és a feszesebb rugóknak róható fel, mintsem a lengéscsillapítóknak.

Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar
Volvo XC60 Polestar

Ha már itt tartunk, tudták, hogy a Volvók többségében, mint ebben az XC60-asban is csak elöl vannak tekercsrugók?

Hátul egy keresztben beépített laprugó teljesít szolgálatot, mint a régi Corvette-ekben.

Ez a megoldás nem csak egyszerű, olcsó és tartós, de a Volvo szerint csökkenti a karosszériadőlést, a futóműzajt és a rugózatlan tömeget is.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a felbőszült jegesmedvét!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!