Kevés autógyártó ment át olyan drasztikus átalakuláson az utóbbi 5-10 évben, mint a Peugeot. Az ezredfordulón még gyenge minőségű autókat gyártó, kissé lesajnált márka manapság
már nem követi, hanem diktálja a divatot,
és az alternatív hajtástechnológiák terén is élen jár, hiszen már szinte minden modelljéből kínál a hagyományos motorral szereltek mellett konnektoros hibridet vagy tisztán elektromosat is.
Hogy jól megy az üzlet, arra bizonyíték az Opel két évvel ezelőtti felvásárlása, a Fiat-Chrysler konszernnek nemrég nyújtott segítő kéz (fúziós szándék), és az is, hogy 2022-ben gyári versenycsapattal térnek vissza egykori sikereik helyszínére, a hazai pályának számító Le Mans-ba. Az oroszlánosok magabiztossága az egyre bátrabb formájú autóikon és azok árain is észrevehető.
Később ejtek szót a 2008-as zseniális dizájnjáról, most térjünk rá az árcédulára, mert a tesztet érdemes már annak a tudatában olvasni. Kapaszkodjanak meg: a képeken látható autó az eggyel a maximum szint alatti motorjával (1,2 130 LE) és felszereltségével (GT Line) is
több mint 8 millió forintba kerül,
de a metálszínnel, üvegtetővel, kulcs nélküli rendszerrel, adaptív tempomattal, Focal hifivel, ülésfűtéssel, riasztóval, parkolóasszisztenssel, és holttér-figyelővel felszerelt tesztpéldány ára már 9,6 millió forint fölé kúszott. És ezt még lehetne fokozni automata váltóval, navigációval, bőrkárpitozással, nagyobb felnivel, vezeték nélküli telefontöltővel és a vonóhoroggal, velük együtt a 2008-as már több mint 11 millió forintba kerülne, ami majdnem a kétszerese a 100 lóerős belépőmodell árának!
Ennyi pénzért a vásárló egy egyszerű kisautó-technikára épülő, igaz, alaposan felfújt szabadidő-autót kap,
amelyet egy 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor hajt kézi váltón keresztül az első kerekeken. Közben a Suzukinál a négyhengeres turbómotorral hajtott, lágy hibrid hajtású, 129 lóerős Vitarát 5,14 millió forintért meg lehet kapni automata klímával, LED-fényszóróval és adaptív tempomattal, de az összkerekes, üvegtetős full extrás verzió is megáll 7 millió alatt. Nem véletlen, hogy az Esztergomban gyártott SUV tavaly piacvezető volt Magyarországon 12 ezer eladott autóval.
Persze egy Suzuki Vitarát soha nem fognak annyian megnézni, mint ezt a Peugeot 2008-ast, amely elődjétől eltérően végre önálló modellnek tűnik testvére, a 208-as mellett, még ha a LED fényszóróik formájában sok is a hasonlóság. Krómcsíkos hűtőmaszkjával, izgalmas éleivel, világító vámpírfogaival és erősen emelkedő övvonalával
olyan, mint egy jövőből érkezett tanulmányautó, amelyre valaki véletlenül rendszámot tett.
A magasan húzódó, vízszintes motorháztető, a kis ablakok, a nagy kerekek és a fényezetlen műanyag védőelemek terepjárónak láttatják, holott még összkerékhajtást sem lehet kapni hozzá. Igaz, a legtöbb vevőnek nincs is rá szüksége, nekik elég a 75 ezer forintba kerülő Grip Control, amely nem más, mint egy programozható, meglepően ügyes kipörgésgátló.
Bár a 2008-as műszakilag a 208-asra épül, a karosszériája 24,5, a tengelytávja 6,5 centivel hosszabb, így tulajdonképpen már
akkora, mint egy alsó-középkategóriás családi kocsi.
Vagyis még annál is nagyobb, a Peugeot 308-asnál is hosszabb 5 centivel, és magasabb közel 10-zel. 4,3 méteres hosszával már enyhe túlzás kis szabadidő-autónak hívni, pedig hivatalosan ebbe a túlzsúfolt kategóriába tartozik, vagyis a Vitara mellett többek között a Seat Arona, a Ford Puma, a Renault Captur, az Opel Mokka, a Nissan Juke, a Volkswagen T-Cross és a Skoda Kamiq a konkurense.
Az új Peugeot-k remek dizájnforradalma nem korlátozódik a külsőre,
a belsejük legalább annyira formabontó, ebben különböznek leginkább a konkurenciától.
Izgalmasak a műszerfal kusza formái, és egy prémiumautóban is megállnák a helyüket ezek az anyagok, a puha felső borítástól a szénszálhatású felületeken át a középkonzolon lévő zongoralakkig. Szép a kontrasztos varrás és a zongorabillenytű-sor is, a hangulatvilágítás ereje és színe állítható, még a hangszórók formájáról is az süt, hogy sokat foglalkoztak velük.
Az i-Cockpit műszerfal legjellegzetesebb eleme a kétküllős kormány, amely olyan apró, mintha egy gokartból származna. Mint ahogy a vezetői helyzet is, mivel szinte az ölünkbe kell engedni a kétküllős volánt, hogy a Peugeot másik innovációjából, a 3D-s digitális műszerfalból a lehető legkevesebbet takarja ki. Ugyanis nem a kormányon át, hanem fölötte kell nézni a műszereket, ami bizony megszokást igényel, és átlagnál magasabb alkattal nem feltétlenül lehetséges.
Általában minden autóban a lehető legmélyebbre állítom a vezetőülést, de a 2008-asban középmagasan kellett hagynom, mert
a 178 centimmel alig láttam ki az alsó pozícióban.
Ennek oka nemcsak a magas műszerfalban, hanem a szokatlanul mély, személyautós üléshelyzetben keresendő. Vaskosak a tetőoszlopokok is, a szélvédő meg olyan alacsony, hogy a belső tükör és a beépített kamerák egy jelentős részét kitakarják. Srégen hátrafelé sem látni szinte semmit a széles D-oszlop miatt, így a tolatókamera nélkülözhetetlen. Még akkor is, ha a felbontása gyenge, és idegesítően a legkisebb belógó ág hatására is a virtuális felülnézeti képre vált, ami hátramenetben araszolva nem éppen hasznos.
Maga az óracsoport sem tipikus: nem elég, hogy digitális, de egyfajta
térhatású, hologramos hatást kelt
azzal, hogy az elsődleges vezetési információkat (sebesség, fordulatszám, táblák, navigáció) egy, a vezetőhöz közelebb lévő síkra vetíti, mint a többi adatot. Kicsit olyan, mint egy színes head-up display, amely nem a szélvédőn, hanem egy szinttel lejjebb jelenik meg. A Peugeot szerint a két sík miatt a vezető szeme hamarabb képes a fontos információkra fókuszálni, de nekem ez nem tűnt fel, szerintem itt csak a színház a lényeg, a Star Wars-hatás, ami az első beüléskor nagy meglepetést tud okozni.
A 7 colos érintőképernyő enyhén a vezető felé fordul, és vannak közvetlen funkciógombjai is. Könnyű kezelni a rajta futó fedélzeti menürendszert, de a kijelző nem reagál gyorsan a parancsokra, és az sem szerencsés, hogy a klímaberendezést is rajta keresztül kell állítani.
Széria az Apple CarPlay és az Android Auto,
utóbbit azonban a 4 éves Samsung S6-osommal nem sikerült működésre bírni, pedig a képernyőtükrözés nemrég egy 208-asban még remekül működött. Ügyes, hogy a középkonzol rekeszének lehajtható fedelét úgy tervezték meg, hogy ideális pozícióban tartsa az okostelefont, így gyerekjáték arról navigálni.
A 2008-as kategóriája legnagyobb autója, ami a helykínálatán is érződik.
434 literes a csomagtartója,
elöl-hátul kényelmesen elfér benne négy felnőtt, a hátsó ajtó is rendes méretű, a be- és kiszállást egyedül a szokatlanul magas belső küszöbök nehezítik meg. Csak függőleges irányban érződik kissé szűknek a kabin, egyrészt a fejteret csökkentő panoráma üvegtető, másrészt az erősen döntött oldalüvegek miatt.
A vezető fejterét a fölöslegesen meghagyott műanyag kapaszkodó is csökkenti, amelybe sikerült is egyszer bevernem a fejem, amikor kinéztem, hogy jön-e valaki balról. Ehhez hasonló balesetem csak egyszer volt, de érdekes módon az is egy Peugeot-ban: még a régi, egyterű 5008-asban volt túl közel az ajtónyílás felső pereme.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a 2008-ast!