A modern akkumulátorok evolúciójában
a szilárdtest-akkumulátorok jelentik a következő lépcsőfokot.
A technológia lényege, hogy a szokásos folyékony elektrolit helyett szilárd anyag tölti ki az elektródák közötti teret.
Ez megoldást jelenthet a villanyautózás minden problémájára: akár kétszer-háromszor nagyobb energiasűrűség, kisebb méret és tömeg, kisebb hőérzékenység, fokozott tűzbiztonság, villámgyors tölthetőség, valamint extrém hosszú élettartam jellemzi a szilárdtest-akkumulátorokat. A Toyota fejlesztési programjában olyan konfiguráció szerepel, amely
30 év használat után is megőrzi eredeti kapacitásának 90 százalékát.
Eddig úgy volt, hogy a legjobb esetben is csak 2025 táján jelenhetnek meg az első szilárdtest-akkumulátorok. A Nikkei Asia gazdasági lap azonban úgy tudja,
a Toyotának sikerült felgyorsítania a fejlesztést, és már 2021-ben bemutathatja első prototípusát, amely ezt a technológiát alkalmazza.
„Nem sokkal később" pedig a típus szériaérett változata is bemutatkozhat.
A szilárdtest-akkumulátorok túlzás nélkül új korszakot nyithatnak az elektromos autózásban. A legfrissebb eredmények szerint
tíz perc töltéssel akár 500 kilométeres hatótáv érhető el.
A szilárdtest-technológia csupán azért nem tekinthető az akkumulátorok Szent Gráljának, mert ugyanúgy lítiumot alkalmaz, mint a lítium-ion akkumulátorok, márpedig a Föld lítiumkészletei végesek.
Ebből a szempontból nagyon is ígéretes a Toyota egy másik, napokban bejelentett kutatási iránya:
a cégcsoport észak-amerikai kutatóintézetében magnézium alapú akkumulátorokkal kísérleteznek.
A lítiummal szemben a magnézium gyakorlatilag korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre az óceánokban, ahonnan ráadásul viszonylag olcsón és energiahatékonyan ki is vonható.
(Forrás: Smarter Media)