Tíz évvel ezelőtt fontos aláírás tintája száradt meg egy szerződésen: Alejandro Mesonero-Romanos visszatért szülőhazájába ahhoz a márkához, amelynél annak idején karrierje elindult - a Seathoz. A Volkswagen konszern vezetése nem igazán volt elégedett a spanyol leányvállalat eladásaival (főleg a szárnyaló Skodához képest), és egyértelműnek tűnt, hogy nem a közös műszaki alapokkal van gond. Mesonero-Romanos feladata dizájnfőnökként abban állt, hogy újra attraktív, sportos köntösben pompázzanak a Seatok, ehhez le kellett számolni a kusza vonalakkal és az egyterűs építésmóddal.
El is hozta a várt áttörést a Leon harmadik generációja, minden rekordot megdöntve több mint egymillió talált belőle gazdára. Közel nyolc éves pályafutás után azonban nyugdíjazni kellett, és megjelent cikkünk főhőse, a Leon IV., a jól bevált kaptafára tervezve, vagyis izgalmasabbnak kellett lennie az új Golfnál, na meg a pragmatikus Octaviánál. Elég csak ránézni a képekre, és bárki beláthatja, hogy a küldetés sikerült. Az elődhöz képest organikusabb a dizájn, a hűtőrács lejjebb költözött és már függőlegesen áll, a finomabb metszésű fényszórók gonoszabb tekintetet adnak.
Profilból szinte egy az egyben a régi modellé az oldalablakok kivágása, de részleteiben finomodtak a lemezek domborításai,
hátul pedig újabb meglepetés fogad: a háromszög alakú lámpákat porschés csík köti össze. Ez a drágább verziókon nem csak mezei prizma, hanem rendes LED-panel, amely a kocsi nyitáskor és záráskor látványos animációval ad showműsort a büszke tulajnak. Nem tagadhatjuk, hogy a sziluett főbb részleteiben emlékeztet a mai kompakt autós divatra (Ford Focus, Hyundai i30 és társaik), de még kifinomultabb, egyedül a kevésbé praktikus Mazda3-ast neveznénk szebbnek nála.
Ez a modell Alejandro Mesonero-Romanos utolsó munkája a Seatnál, mivel tavaly – már második alkalommal – átigazolt a Renault-hoz, de akad egy másik érdekessége is: megnövekedett a hossz és a tengelytáv is, utóbbi már 2,69 méter. Emiatt tágasabb lett, mint a szintén MQB Evo padlólemezre épülő Golf VIII., hátsó ülésének helykínálatát a flottások és taxisok slágerének számító Octaviához lehet inkább mérni. Kényelmesen elférnek tehát a második sorban 1,90 feletti utasok is, viszont a hátrafelé emelkedő övvonal kissé rontja a térérzetet, na meg persze a kilátást oldalirányban.
Gardróbméretűnek semmiképp sem mondanánk, egyszerűen a kategória átlagát hozza az alaphelyzetben 380 literes, kissé magas peremen keresztül pakolható csomagtér, de összességében jól használható. Akinek ez kevés, annak ott a Leon kombi elképesztő 620 literrel (megint csak megközelíti a Skodát), és szokatlan módon ugyanolyan fardizájnnal, mint a tesztünkben szereplő ferdehátú. Ám a puttonyos változat konzervatív C-és D-oszlopot kap, ami a jókora hátsó túlnyúlással együtt kevésbé lendületes formát ad ki, tehát nem csak a kisebb ár szólhat a sima ötajtós mellett.
Elöl igazán látványos berendezés fogad, kicsit szögletes, de lendületes vonalvezetésű műszerfallal. Divatos, minimalista stílusát (főleg a középkonzol környékén) az adja, hogy a fizikai gombok száma drasztikusan megfogyatkozott, Xcellence felszereltségű tesztautónk
mégis otthonos hangulatú volt a mű-fabetétek és a bronzbarna-szürke félbőr kárpitok meleg színeivel.
Érdekesen egyensúlyoz a bazári és a menő megítélés határán a műszerfal tetején és az ajtóborításon végigfutó LED-fénycsík, de más látványosság is akad sötétedés után: kiszállásnál a Leon „Hola" feliratos fényt vetít az úttestre.
Igényes, és sok riválissal ellentétben nem csak tessék-lássék konfigurálható, hanem valóban változó jelzésképű a feláras digitális műszeregység, méghozzá egyszerűen, a fűthető karimájú kormánykerék küllőiről. Head-up kijelző nem rendelhető ugyan, de könnyen áttekinthető minden információ, és még a pult bal alján sorakozó érintős gombpanellel is el lehet boldogulni, bár a körömnyi felület nem egy leányálom a világítás- és szélvédőfűtés funkciók kapcsolgatásához. Az igazi kihívások a fizikai kapcsolóktól, így a külön klímakonzoltól megfosztott középkonzolon várják a Leon vezetőjét.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!